سئات ایبیزا مدل 2022؛ گزینه احتمالی واردات

سئات ایبیزا مدل 2022
ایبیزا مدل ۲۰۲۲

سئات ایبیزا مدل ۲۰۲۲ یکی از خودروهای اروپایی است که احتمال واردات آن به ایران وجود دارد و ممکن است با آغاز واردات، این خودرو را در خیابان های ایران ببینیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

سئات کمپانی خودروساز اسپانیایی است که در ایران چندان شناخته شده نیست، اما سابقه زیادی در تولید خودرو دارد. این شرکت خودروسازی در سال ۱۹۵۰و با همکاری فیات شکل گرفت و ۳۶ سال بعد به خودروسازی مستقل بدل شد و توسط دولت اسپانیا به گروه فولکس واگن فروخته شد. این روزها نشان اسپرت ساز کوپرا، به عنوان زیرمجموعه سئات، فروش بسیار بالایی دارد و خود سئات بیش تر بر فروش خودروهای نسبتاً اقتصادی مشغول است. اقتصادی ترین خودروی روز سئات سئات ایبیزا مدل ۲۰۲۲ نام دارد که در ادامه آن را بررسی می کنیم.

تاریخچه ایبیزا و نسل های آن

سئات ایبیزا مدل 2022
ایبیزا مدل ۲۰۲۲

در سال ۱۹۸۴ نسل نخست ایبیزا توسط سئات معرفی شد. نام این خودرو از یک جزیره معروف اسپانیایی گرفته شد و این بعد از مالاگا دومین محصول سئات بود که نامی از مکان های اسپانیا را برای آن در نظر می گرفتند. ساخت اولین نسل از ایبیزا با همکاری کمپانی های ایتال دیزاین، Karmann و پورشه انجام شد و بعد از آن نسل های دیگر زمانی معرفی شدند که سئات یکی از زیرمجموعه های فولکس واگن بود و طبیعتاً اشتراکاتی با دیگر اعضای این گروه داشت. نسخه مورد نظر ما فیس لیفتی از نسل پنجم ایبیزا است که در سال ۲۰۱۷ و در نمایشگاه ژنو معرفی شد و پس از آن در سال ۲۰۲۱ فیس لیفت شد.

مشخصات فنی سئات ایبیزا مدل ۲۰۲۲

ایبیزا در رده هاچ‌بک های اقتصادی اروپا قرار می گیرد که براساس پلتفرم MQB ساخته شده است و رده A0 این پلتفرم برای این خودرو برای نخستین بار در نظر گرفته شد. این همان پلتفرمی است که بعد از ایبیزا برای ساخت فولکس واگن پولو، اشکودا فابیا و آئودی A1 استفاده شد. سئات ایبیزا مدل ۲۰۲۲ تنها در پایه ترین نسخه می تواند به ایران وارد شود و در این نسخه پیشرانه ۱ لیتر سه سیلندر تنفس طبیعی MPI را داریم که این پیشرانه توان تولید نهایت قدرت ۸۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۹۳ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود و همه این مشخصات به ما نشان می دهد با یک خودرو اقتصادی در پایه ترین حالت ممکن طرف هستیم. نسخه ارزان و پایه ایبیزا در اروپا و به خصوص بریتانیا بسیار پرطرف‌دار است، چراکه این خودرو، هم بیمه بسیار ارزان قیمتی دارد و هم بهترین گزینه برای جوانانی است که می خواهند نخستین خودروی خود را بخرند.

سئات ایبیزا مدل 2022
ایبیزا مدل ۲۰۲۲

پیشرانه ۱ لیتر توربوشارژ با قدرت ۹۵ اسب بخار و همچنین جعبه دنده دوکلاچه اتوماتیک هم برای ایبیزا قابل سفارش است، اما قیمت آن فراتر از محدوده مجاز واردات قرار می گیرد.

طراحی سئات ایبیزا مدل ۲۰۲۲

 از آن جا که سئات از زیرمجموعه های گروه فولکس واگن است، پس باید انتظار طراحی پخته‌ای را از این خودرو داشت. این هاچ‌بک رقیب مستقیم فورد فیستا است و می توان گفت در بحث طراحی از فیستا بهتر طراحی شده است. اگرچه از آن جا که با یک هاچ‌بک نسبتاً اقتصادی و اروپایی طرف هستیم پس قرار نیست خطوط خیلی پیچیده ای را در بدنه این خودرو ببینیم، اما طراحی این خودرو چه در جلو و چه در عقب منطقی و زیباست و گرافیک جدید چراغ ها در نسخه فیس لیفت باعث می شود چهره ای مدرن را در این خودرو داشته باشیم. نکته مهم در مورد طراحی سئات ایبیزا مدل ۲۰۲۲ جادار بودن آن است و فضای کابین برای سرنشینان بسیار راضی کننده به نظر می رسد.

کابین و ایمنی سئات ایبیزا مدل ۲۰۲۲

کابین سئات ایبیزا مدل 2022
کابین ایبیزا مدل ۲۰۲۲

در نسخه پایه صفحه نمایش ۸ اینچی را داریم که قابلیت اتصال اپل کارپلی، اندروید اتو و بلوتوث را دارد. بسیاری از قطعات پلاستیکی هستند. در کل، طراحی داخلی در ساده ترین حالت ممکن است و تلفیقی از رنگ مشکی و نقره ای را در قطعات پلاستیکی ایبیزا می بینیم. رنگ های مختلف براساس رنگ بدنه برای حاشیه دریچه های تهویه قابل سفارش است، اما کیفیت قطعات نسبت به آن چه از دیگر اعضای گروه فولکس واگن سراغ داریم پایین تر است. در نسخه فول این خودرو امکاناتی نظیر کروزکنترل تطبیق پذیر، سنسور نور، کلاستر دیجیتال، سیستم تهویه دوکاناله، استارت دکمه ای و… را می بینیم که البته این امکانات را در نسخه ای که به ایران می آید نخواهیم دید.

در سال ۲۰۱۷ این نسل از ایبیزا در مجموعه یوروانکپ ۵ ستاره ایمنی را دریافت کرد و در سال ۲۰۱۸ هم ۵ ستاره ایمنی برای این خودرو در مجموعه لاتین انکپ ثبت شده بود. این یعنی اگرچه این هاچ‌بک مشخصات فنی جذابی ندارد و یا امکانات عجیبی را ارائه نمی کند، اما بسیار ایمن است. سئات ایبیزا مدل ۲۰۲۲ محدوده قیمتی ۲۰ تا ۲۵ هزار یورو را در بازار اروپا دارد و همواره فروش بالایی برای این خودرو در بازارهای هدف ثبت می شود.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

سئات ایبیزا مدل ۲۰۲۲ در نسخه پایه چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

سئات ایبیزا مدل ۲۰۲۲ تنها در پایه ترین نسخه می تواند به ایران وارد شود و در این نسخه پیشرانه ۱ لیتر سه سیلندر تنفس طبیعی MPI را داریم که این پیشرانه توان تولید نهایت قدرت ۸۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۹۳ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود.

سئات ایبیزا مدل ۲۰۲۲ چه امکاناتی دارد؟

در نسخه فول این خودرو امکاناتی نظیر کروزکنترل تطبیق پذیر، سنسور نور، کلاستر دیجیتال، سیستم تهویه دوکاناله، استارت دکمه ای و… را می بینیم که البته این امکانات را در نسخه ای که به ایران می آید نخواهیم دید.

سئات ایبیزا مدل ۲۰۲۲ با چه قیمتی عرضه می شود؟

سئات ایبیزا مدل ۲۰۲۲ محدوده قیمتی ۲۰ تا ۲۵ هزار یورو را در بازار اروپا دارد و همواره فروش بالایی برای این خودرو در بازارهای هدف ثبت می شود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.