جوابیه سایپا به اسب بخار در خصوص خبر سایپا کادیلا

جوابیه سایپا به اسب بخار در خصوص خبر سایپا کادیلا
جوابیه سایپا به اسب بخار در خصوص خبر سایپا کادیلا

پیرو انتشار مطلبی در پایگاه خبری اسب بخار جوابیه گروه خودروسازی سایپا به حضور ارسال می گردد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

مدیرمسئول محترم سایت خبری اسب بخار

با سلام و احترام،

پیرو انتشار مطلبی در پایگاه خبری اسب بخار در تاریخ  16 خردادماه با عنوان «کادیلا نوشته و زامبی خوانده می شود؛ تمسخر مجدد P90 سایپا» که به پروژه P90 و زیر سوال بردن فعالیت های توسعه ای گروه خودروسازی سایپا اشاره و حاوی مطالب و موضوعات اشتباه است، جوابیه گروه خودروسازی سایپا به حضور ارسال می گردد که مزید امتنان است جهت تنویر افکار عمومی در همان صفحه و ستون منتشر شود.

۱- در این گزارش به اشتباه مطرح شده است که گروه خودروسازی سایپا دارای پلتفرم اختصاصی نیست. به نظر می رسد بیان این مساله ناشی از ناآگاهی نویسنده نسبت به توانمندی خودروسازهای داخلی است. زیرا هر دو گروه خودروساز سایپا و ایران خودرو، پلتفرم های اختصاصی خود را جهت تولید محصولات سواری و تجاری در اختیار دارند. بدین جهت در حال حاضر، گروه خودروسازی سایپا دارای پنج پلتفرم اختصاصی در حوزه محصولات سواری و وانت است و توسعه دو پلتفرم جدید در حوزه محصولات سواری نیز در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

پلتفرم ایکس۱۰۰: وانت ۱۵۱ بر روی این پلتفرم درحال تولید است.

پلتفرم ایکس ۲۰۰: انواع بدنه های سدان، هاچ بک و کراس اوور بر روی این پلتفرم در حال تولید است.

پلتفرم SP1: بدنه سدان این پلتفرم درحال تولید است و بدنه های کراس اوور و وانت این پلتفرم در آینده نزدیک روانه بازار خودرو خواهد شد. همچنین بدنه های آتی درحال توسعه بر روی این پلتفرم دارای تکنولوژی های به‌روز برقی و هیبریدی خواهد بود.

پلتفرم P90: بدنه های سدان، هاچ بک و وانت در آینده نزدیک بر روی این پلتفرم تولید خواهد شد.

پلتفرم Z1V1: انواع بدنه های وانت تک کابین و دوکابین و نیز وانت تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل برروی این پلتفرم در حال تولید است  و در آینده بدنه های جدید بر روی این پلتفرم تولید خواهد شد.

پلتفرم SP0: پلتفرم آتی گروه سایپا که بدنه های سدان، هاچ بک، SUV و وانت در آینده نزدیک بر روی این پلتفرم تولید خواهد شد. خودروهای آتی مبتنی بر این پلتفرم، دارای تکنولوژی های بالا و به روز برقی و هیبریدی خواهد بود.

پلتفرم خودروی اقتصادی: پلتفرم آتی گروه سایپا که بدنه های سدان و هاچ بک بر روی این پلتفرم تولید خواهد شد.

۲- در پلتفرم X90، این نکته حائز اهمیت است که وزارت صمت در سال ۲۰۰۵ میلادی از طریق سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور و گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو اقدام به سرمایه گذاری مشترک جهت ورود این پلتفرم، تجهیز زنجیره تامین، توسعه قطعات و مجموعه های خودروی لوگان در داخل کشور کرده است. از این رو، می توان اذعان داشت که درحال حاضر، با توجه به سرمایه گذاری مشترک انجام شده، بخشی از مالکیت این پلتفرم در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور است و حق تغییر بر روی این خط تولید و همچنین ارائه بدنه های جدید برای این گروه خودروسازی وجود دارد.

پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و تشدید تحریم های ظالمانه بر صنعت خودرو در سال ۱۳۹۷، شرکت خودروسازی رنو و تمامی شرکت های مرتبط با آن از کشور خارج شدند. در پی این محدودیت و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری جهت تبدیل تهدید تحریم ها به فرصت ها، گروه خودروسازی سایپا اقدام به توسعه محصول جدید بر روی پلتفرم ایکس۹۰ کرد و محصول جدیدی را توسعه داد که نسبت به خودروی پایه (خودرو تندر۹۰)، دارای استایل داخلی و خارجی بسیار زیباتر و به‌روزتر، توان و گشتاور بالاتر قوای محرکه است و نیز با تمام استانداردهای رفاهی، ایمنی و استاندارد ۸۵ گانه کشور مطابقت دارد.

۳- اساسا قوای محرکه، بخش جدایی ناپذیر هر پلتفرمی است و بیش از ۵۰ درصد از اجزای هر پلتفرم، متعلق به موتور، گیربکس و سیستم های انتقال قدرت آن است. درخصوص پلتفرم پی۹۰،  این نکته مهم را می بایست دقت کرد که در خودروی کادیلا (P90)، با تغییر قوای محرکه، پلتفرم محصول از موتور K4M به موتور ME16 و نیز تغییر در گیربکس و سیستم های انتقال قدرت، تمامی این سیستم ها نسبت به خودروی تندر۹۰ متفاوت شده است. همچنین جهت تطابق و برآورده کردن استانداردهای رفاهی، ایمنی و استاندارد ۸۵ گانه کشور مانند سیستم کنترل پایداری، تغییرات بسیار زیادی بر روی پلتفرم اعمال و به روزی آوری شده است. لذا این جمله که پلتفرم یاد شده همان پلتفرم تندر ۹۰ است، کاملا اشتباه و غیرعلمی است.

۴- در خصوص طول عمر و قدمت پلتفرم های جهانی نیز باید تاکید کرد که اساسا تمامی خودروسازان بزرگ و بین المللی، جهت به روزآوری سبد محصولات خود، از حذف پلتفرم های موجود و توسعه پلتفرم های کاملا جدید استفاده نمی کنند. خودروسازان بزرگی مانند نیسان، تویوتا، میتسوبیشی، هیوندای، کیاموتورز و…. سابقه استفاده ۴۰ تا ۵۰ ساله از یک پلتفرم را دارند، به این صورت که تکنولوژی های جدید و به روز را بر پلتفرم، قوای محرکه و سایر موارد اعمال می کنند؛ دقیقا مشابه رفتاری که گروه خودروسازی سایپا با سرمایه گذاری عظیم خود جهت پلتفرم پی ۹۰ کرده است.

با توجه به توضیحات ۴ بندی ارایه شده، خارج از انصاف و اخلاق حرفه ای است که تبدیل تهدیدهای تحریم به فرصت و استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری انجام شده در گروه سایپا و به خصوص زنجیره تامین که باعث رشد تولید و مولد سازی قطعه سازان می شود، زیر سوال برود. از این‌رو نباید با خبر و گزارش های اشتباه طراحی محصولی که می تواند نماد خودباوری، استفاده حداکثری و بهینه از تمام امکانات در دسترس باشد را مخدوش کرد؛ قطعا تخریب باور و اطمینان مردم به صنعت خودروسازی، لطمه های جبران ناپذیری را به تولید کشور وارد می کند.

اداره اطلاع رسانی و فضای مجازی گروه خودروسازی سایپا

۳.۳ امتیاز از ۳۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.