کمبود ارز و عرضه های قطره چکانی در کمین بازار خودرو

نیسان ایکس تریل
نیسان ایکس تریل

وزارت صمت فعلا با خودروهای وارداتی و نمایشگاه تحول صنعت خودرو خودرو پر کار و آینده نگر نشان می دهد اما کمبود ارز و عرضه های قطره چکانی همچنان در کمین بازار خودرو هستند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، از امروزعرضه ۱۱ مدل از خودروهای وارداتی آغاز می شود.این عرضه ها برای همان ۳۱ هزار نفری است که از اسفند سال گذشته در انتظار چنین روی نیم میلیارد از دارایی های خود را هنگام ثبت نام در سامانه فروش خودرو بلوکه کرده و تا به امروز نیز به آن دست نزده اند.

الان بعد از ۸ ماه اولویت داشتن آنان تنها جایزه ای است که همراه با انتخاب ۳ محصول به آنان داده می شود. محصولاتی که بر خلاف تبلیغات قیمت های میلیاردی به خود گرفته اند.

اگر بازار ملاک وپایه تعیین و تشخیص بهای نهایی قرار بگیرد،قیمت های کشف شده کاملا اقتصادی به نظر می آید. دولت نیز پایه محاسبات خود را بر همین قیمت ها استوار کرده است. ضمن اینکه هر خودرویی با هر قیمت اقتصادی هم که وارد بازار شود، با توجه به هزینه ها ،عوارض ، مالیات و تعرفه ای که به آن تعلق می گیرد، بازهم غیر اقتصادی می شود.

با این حال ملاک بازار است.همین قیمت ها که بارها و بارها در سخنان مسئولان ذکر و اشاره شده است،پذیرش و هضم نرخ گذاری خودروهای وارداتی ها آسان تر می کند.

درعین حال نباید از نظر دور داشت که این بازار سرشار از تقاضای انباشته است و تا کنون کمتر از ۱۰ هزار دستگاه عرضه شده است. همچنین بر اساس شنیده ها بیشترین تقاضا برای خودروهای غیر چینی بوده است.

این خودروها نیز عمدتا به رغم غیر چینی بودن،کمتر از کشور تولید کننده وارد شده اند .یعنی یا عمدتا در کارخانه چین آن شرکت ها تولید شده اند و یا اینکه از سایر سایت ها مانند هند جمع آوری شده اند.

در هر صورت اما به رغم تعداد اندک توانسته اند حجم وسیعی از اخبار را به خود اختصاص بدهند.

طی ماه های اخیر هم برگزاری نمایشگاه های متعدد که هیچ کدام آنها به انداز تحول صنعت خودرو با استقبال دولتی همراه نشد،توانسته است لباس عاریه بر تن مشکلات بپوشاند.

اما آیا مشکلات مربوط به تولید که لحظه به لحظه در کمین بازار است برطرف شده است؟

بر اساس آخرین گزارش ها تولید خودروسازان داخلی کاهش یافته است.این اتفاق در حالی رقم می خورد که قرار بود همراه با عرضه های گسترده ، متوالی و پرتعداد در کنار عرضه خودروهای وارداتی ، وزارت صمت تقاضاهای زیادی را پوشش داده و آنها را از بازار دور کند.

یعنی با تبدیل تقاضاهای مصرفی به خرید در کنار تعدیل قیمت ها باعث خروج تقاضاهای عادی و دلالی شده و از فشار را کمتر کند.

اما مشکلات مربوط به عرضه و کمبود ارزبرای تولید به قوت خود باقی مانده اند.گزارش مرکز پژوهای مجلس نیز موید این مساله است.

در این میان وزارت صمت برای تحویل خودروهای وارداتی از یک سو مدام وعده آذر و دی ماه را می دهد و بر طبل ۶۰ هزار دستگاه می کوبد و از سوی دیگر هنوز مشکل ارزی بسیاری از تولید کنندگان برطرف نشده است.

هر چند در حال حاضر جو جامعه بنا به دلایل متعدد چندان به نفع تولید کنندگان نیست.اما حتی با پذیرش این موضوع،اصل داستان همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند.

به بیان ساده تر اگر تا پایان سال ۶۰ هزار دستگاه که هیچ ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد،عرضه و تحویل شود هم فشار سنگین تقاضا از بازار را نه تنها کاهش نخواهد داد، بلکه با توجه به تقاضای انباشته که طی سال به سال منتقل شده است،خود پایه قیمت گذاری جدید شده و به احتمال بسیار زیاد بازهم شاهد روند صعودی قیمت ها در بازار خواهیم شد.

پیش از این قرار بود که خودروهای وارداتی همراه با عرضه داخلی ها مقدمات تنظیم بازار را فراهم کنند. اما به دلیل اینکه هنوز اختیار فروش و قیمت گذاری در اختیار خودروسازان نیست،عرضه ها قطره چکانی شده اند.

آیا دولت از این کار قصد خاصی دارد؟ آیا از افزایش قیمت ها در بازار آخر سال نفع خاص و بیشتری می برد؟ آیا اصلا به همین منظور مانع از عرضه های مبتنی بر رقابت توسط خودروسازان می شود ؟

در هر حال اگر وضع به همین منوال باقی بماند،آرامش نسبی ماه های اخیر بازار که با وعده واردات به دست آمده است باز برهم خواهد خورد. اگر این اتفاق که احتمال آن کم نیست رخ بدهد،مشخص نیست که این بار با چه حربه ای می خواهند،تقاضاهای موجود را از سال جاری به سال آینده منتقل کنند.

۵ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.