بحران کمبود ارز در کمین تولید خودرو

کمبود ارز خودروسازان
کمبود ارز خودروسازان

فعال بخش خصوصی صنعت خودرو تأکید کرد: «بحران کمبود ارز در کمین تولید خودروست و اگر مشکل تخصیص ارز به سرعت برطرف نشود، خودروسازان به شدت با چالش روبه‌رو می شوند و احتمال توقف تولید بسیار زیاد خواهد شد.»

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، مهدی فرشاد، با اشاره به این که در سال مهار تورم و رشد اشتغال قرار داریم، بیان کرد: «به نظر می‌رسید با توجه به شعار سال و همچنین برنامه‌های افزایش تولید خودرو، شرایط بهتری پیش روی تولیدکنندگان قرار بگیرد.»

این فعال صنعت خودروسازی ادامه داد: «در همین حال، پس از پنج سال ممنوعیت واردات برداشته شده و روند ورود خودروهای صفر خارجی به ایران نیز از سر گرفته شده بود. بنابراین تصور این بود که تولید در کنار واردات باعث افزایش عرضه‌های گسترده و مستمر شده و مقدمات عقب‌نشینی و کاهش قیمت‌ها را فراهم کند.»

وی اضافه کرد: «به همین دلیل، بسیاری از خودروسازان به رغم پابرجا بودن شرایط تحریم، به طرق مختلف اقدام به ایجاد افزایش ظرفیت کردند. برنامه‌های آنان نیز براساس افزایش تیراژ و تنوع تولید تدوین و استوار شده بود و طبعاً سفارش‌گذاری‌ها نیز براساس این تفکر انجام شده است، اما برخلاف تصور تولیدکنندگان، مبنی بر تسهیل و فراهم شدن مقدمات تولید بیش تر، اوایل بهمن ماه سال گذشته نرخ تعرفه ترخیص از ۲۸۵۰۰ تومان تغییر کرد و مقرر شد که خودروسازان ارز مورد نیاز را از بازارهای متشکل تهیه کنند.»

فرشاد افزود: «اما در حال حاضر، نزدیک به ۴ ماه است که ارز حتا با قیمت بازار دوم، یا همان متشکل، تخصیص پیدا نکرده است. خودروسازان تقاضای مورد نیاز خود را ثبت کرده‌اند اما فروشنده‌ای پیدا نمی‌شود.»

وی بیان کرد: «در واقع، تاکنون تمام تلاش‌های خودروسازان بی نتیجه بوده است. البته در این شرایط، تولید متوقف نشده و همچنان چراغ تولید روشن است. با این حال، اگر وضعیت تغییر نکند، به طور قطع تولید با چالش‌های شدید و بحران مواجه خواهد شد.»

این فعال صنعت خودروسازی تأکید کرد: «طی ماه‌های اخیر، تولید براساس موجودی انبار، حاصل از سفارش‌گذاری‌های قبلی در حال انجام است، اما از یک سو، موجودی محدودیت دارد و از سوی دیگر، شرایط تحریم اجازه نمی‌دهد بتوانیم با سرعت و دستان باز عمل کنیم.»

وی توضیح داد: «پیش از تحریم‌ها شرکت‌ها می‌توانستند اعتباری خرید کنند، یعنی براساس توافق و قراردادی که با شرکت مادر داشتند، بخشی از مبلغ قرارداد را واریز و مابقی را در دو یا سه مرحله پرداخت می‌کردند. ضمن این که، تولید قطعات یا محصولات مورد نیاز با ثبت سفارش آغاز می‌شد، اما تحریم ها باعث شدند امکان خرید اعتباری از بین برود.»

فرشاد تشریح کرد: «در حال حاضر، برای ثبت سفارش ابتدا باید تقریباً تمام مبلغ را پرداخت کرد. در این شرایط، تأمین منابع مالی خود یک پروسه دشوار و طاقت‌فرساست، اما مرحله بعدی که هزینه‌زا نیز است، نقل و انتقال مالی است. به واسطه تحریم تولیدکنندگان نمی‌توانند به طور مستقیم دادوستد و مراوده مالی داشته باشند. بنابراین پول باید به نحوی منتقل شود که نتوانند رد آن را بزنند. ضمن این که، این نقل و انتقال بی هزینه نیست و قیمت تمام شده دلار برای تولیدکننده بالاتر از نرخ بازار آزاد تمام می‌شود.»

فرشاد اضافه کرد: «حمل و نقل قطعات نیز مشکل دیگری به مشکلات خودروسازان اضافه کرده است. بعد از برطرف شدن بحران جهانی کرونا تقاضا به شدت در تمام صنایع افزایش پیدا کرده و در این جا نیز عدم تعادل عرضه و تقاضا به ضرر خودروسازان تمام شده است. هزینه یک کانتینر ۴۰ فوتی از ۳ هزار دلار به بیش از ۹ هزار دلار رسیده است.»

وی گفت: «با این حال مساله اصلی زمان است. یعنی از هنگامی که ثبت سفارش صورت می‌گیرد و به هر سختی و مشقتی نقل و انتقال مالی انجام می‌شود، حداقل سه ماه طول می‌کشد تا سفارش به دست تولیدکننده برسد. به بیان دیگر، هر سفارش برای رسیدن به خط تولید حداقل یک فصل زمان می برد. بنابراین وضعیت فعلی به قطع و یقین اگر ادامه پیدا کند، تولید خودرو در نیمه دوم سال در تمام شرکت‌ها با مشکلات جدی و بحران مواجه می‌شود.»

فرشاد اضافه کرد: «هر چند طی روزهای اخیر با پررنگ شدن احتمال گشایش‌های سیاسی بین‌المللی می‌توان چشم انداز مثبتی بر آینده ترسیم کرد، اما باید در نظر داشت که اگر همین الان هم به تولیدکننده ارز تخصیص داده شود، بیش از سه ماه طول می‌کشد تا تبدیل به محصول نهایی شود.»

وی افزود: «البته متولیان و مسئولان قول‌های مساعد داده‌اند و به نظر می‌رسد این مسئله کمبود ارز به زودی برطرف شود. با این حال، تعلل بیش تر در این زمینه علاوه بر زمین‌گیر کردن تولیدکنندگان، باز هم بازار را با تلاطم مواجه می‌کند. در این شرایط تمام تلاش‌ها برای کاهش قیمت‌ها و افزایش تولید به هدر خواهد رفت و واردات حجیم هم پاسخ‌گوی نیاز بازار نخواهد بود.»

۲.۲ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.