واردات 40 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال امکان پذیراست؟

واردات 40 هزار دستگاه خودرو
واردات ۴۰ هزار دستگاه خودرو

قرار بود از اواخر آذر و دی ماه ماهانه شاهد ورود ۲۰ هزار خودروی وارداتی باشیم، اما برخلاف آن چه گفته بودند هنوز اتفاق خاصی نیافتاده است. آیا واردات ۴۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال امکان پذیر است؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با توجه به وعده و ادعای وارداتی وزارت صمت و در ار عرضه های نامتناسب و قطره چکانی، تمام فشار بار تقاضا به روزهای پایانی سال موکول و منتقل شده است. بازی روانی و فرسایشی کردن تزریق خودرو به بازار و چشم انتظاری برای واردات خودروهای نو و کارکرده فقط توانسته است که مانع از هجوم تقاضا به بازار شود، اما تقاضاهای انباشته و جاری به قوت خود باقی مانده اند.

تقریباً از هشت ماه پیش و با آغاز بازی روانی با خودروهای دست دوم و همچنین قیمت بازی شواری رقابت، بازار به خواب مصنوعی فرو رفت. این بازار هنوز بیدار نشده است، اما تکانه هایی که نرخ ارز به آن وارد می کند نشان می دهد که برای خیزش دوباره استعداد عجیبی دارد. نوسان های نرخ ارز همچنان در بازار خودرو حرف اول را می زند. هنوز هم چشم تمام فعالان بازار به ارز است. در واقع، می توان به جرئت گفت که ارز تنظیم گر اصلی اقتصاد ایران است. زور هیچ کسی هم به او نمی رسد. مگر این که در نوع تفکر و نگاه متولیان تغییر ایجاد شود و ارتباط‌مان با دنیا بدون تنش و عادی شود.

در این فضا اما همچنان وزارت صمت بر واردات اصرار دارد. البته با یک چرخش عجیب و غیر قابل پیش بینی آن ها صمت خودروهای برقی رفته اند. اوایل آذر ماه وزیر صمت اعلام کرد که مقرر شده است تا پایان سال ۱۰۰ هزار خودروی برقی وارد و به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده شود. پیش تر نیز مجری طرح واردات از امکان واردات ۶۰ هزار دستگاه تا پایان سال خبر داده بود. با گذشت زمان و محقق نشدن واردات ۲۰ هزار دستگاه، مسئول مربوطه از امکان واردات ۴۰ هزار دستگاه تا پایان سال خبر داد و ۲۰ هزار دستگاه عقب نشینی کرد.

چندی پیش نیز سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس از امکان تحقق واردات ۶۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال خبر داد. وی در توضیح این که آیا آخرین وعده وزیر صمت که واردات ۶۰ هزار خودرو تا پایان سال است، عملی می‌شود؟ بیان کرد: «این امر بستگی به تلاش و توانایی بازرگانان و واردکنندگان دارد. با توجه به آیین‌نامه جدید دست آن‌ها نسبت به قبل بازتر است و دیگر این شرکت‌ها هستند که میزان واردات را تعیین می‌کنند.»

البته سیاهکلی هم مانند وزارت صمت توپ را در زمین شرکت ها انداخته و تأکید کرده که دست آنان بازتر شده است. این در حالی است که همچنان مشکل تخصیص ارز به عنوان اصلی ترین سد راه واردات به قوت خود باقی است و آن‌چنان که باید و شاید ارز مورد نیاز تأمین نمی شود. در این میان اما فعالان واردات به هر دلیل و علتی که وجود دارد، به معرفی محصولات جدید مشغول هستند. عرضه این خودرو در سامانه نیز از مهرماه آغاز شده است، اما هنوز خبری از عرضه های گسترده و حجیم و اثرگذار بر بازار خبری نیست.

برخی معتقد هستند که در این نحوه عرضه تعمدی در کار است و برخی نیز معتقد هستند که این ناکارآمدی دولت در تنظیم بازار دلیل این موضوع است، اما مسئله اصلی این است که وضعیت فعلی مردم را در بلاتکلیفی و سرگردانی نگه داشته است. هر چند توصیه می شود که برای خرید خودو عجله نکنند. اما در عین حال، تجربه های قبلی خلاف این امر را ثابت می کند. در این میان، پرسش دیگری نیز مطرح می شود که با توجه به آینده مبهم آیا گره واردات خودرو باز خواهد شد؟ آیا اصلاً باز خواهد شد؟ چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد؟ آیا تعلل در عرضه های وارداتی تعمدی است؟ در این شرایط، با توجه به وعده وارداتی وزارت صمت، آیا امکان ورود ۱۰۰ هزار خودروی برقی و ۴۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی بنزینی امکان پذیر است؟

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.