زمان خداحافظی با سامانه یکپارچه فروش

خداحافظی با سامانه یکپارچه فروش
خداحافظی با سامانه یکپارچه فروش

با توجه به ناکارآمدی و بی اثر بودن سیستم فروشی که وزارت صمت به خودروسازان تحمیل کرد، به نظر می رسد زمان خداحافظی با سامانه یکپارچه فروش فرارسیده است، اما متولیان صمت به جای شجاعت اعتراف به اشتباه، عقب نشینی قدم به قدم را انتخاب کرده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، تحریم ها و داستان هایی که در پی داشت، مسئولان را بر آن داشت که در پی تدارک راهکاری برای مهار قیمت ها و برچیدن بسیاط قرعه کشی، معروف به لاتاری خودرو باشند. این راهکار منجر به اجبار فروش در سامانه ای تحت نظارت وزارت صمت شد، سامانه ای که هیچ فرقی با قرعه کشی شرکتی نداشت. به جای قرعه کشی مجزا تمام فروش ها به این سامانه منتقل شد. اما در نتیجه، هیچ تفاوتی حاصل نشد، ضمن این که، این اجبار و الزام در زمان صادر و ابلاغ شد که خودروسازان در آستانه برگزاری چهارمین نمایشگاه خودروی شهر آفتاب و آماده سازی روش های فروش نمایشگاهی بودند. این فروش سامانه ای از یک سو، تمام برنامه های فروش خودروسازان را مختل کرد و از سوی دیگر، با همان شیوه قیمت گذاری و رانت پنهان و پیدا ادامه یافت.

بعد از ۳ ماه این روش فروش جای خود را به بورس کالا داد. این روش فروش با استقبال خودروسازان و تقاضاهای مصرفی همراه شد. با این حال، جوسازی و شکل گیری فضای منفی و توأم شدن طمع وزارت صمت برای کاسبی با خودروهای وارداتی، بار دیگر شورای رقابت را به صحنه بازگرداند و فرمان قیمت گذاری را به او سپرد. این بار شورای رقابت با استفاده از کلیدواژه انحصار، قیمت گذاری خودروهای وارداتی و مونتاژی را به حیطه کاری خود وارد کرد. بساط بورس کالا را برچید و شیوه فروش سامانه ای را پیشنهاد کرد. وزارت صمت هم بلافاصله با استناد به شورای رقابت، سامانه تخصیص یکپارچه را برای فروش خودرو در نظر گرفت و تبلیغاتی وسیع را هم برای کار بودن این روش فروش در نظر گرفت.

مصرف کنندگان خسته و متحیر و نگران از آینده قیمت ها نیز گفته های این وزارت را باور کردند، چراکه آن ها مدعی بودند یک‌باره حجم سنگینی از محصولات داخلی عرضه خواهد شد. منتهی برداشت وزارت صمت و مصرف کنندگان از این عرضه متفاوت بود. مردم فکر می کردند قرار است تعداد قابل توجهی خودرو به بازار تزریق شود، اما وزارت صمت قصد جمع آوری نقدینگی و تقاضا از بازار را داشت. اما این مسئله پس از ثبت نام ها روشن شد، جایی که، مردم متوجه شدند باید ۱۰۰ میلیون تومان از دارایی خود را بلوکه کنند تا بتوانند یک سال بعد خودروی مد نظر را تحویل بگیرند.

البته مضرات اتخاذ این روش فروش به همین مورد ختم نمی شد، چراکه وزارت صمت در عمل جای تمام معاونت های فروش شرکت ها گرفت و یک روش را در پیش گرفت. روشی که واقع می توان از آن به عنوان آفت عرضه یاد کرد. در واقع، درست در زمانی که بازار به شدت به تزریق عرضه های متداوم، مستمر و حجیم نیاز داشت، این سامانه اصرار داشت شرکت های مختلف محصولات خود را همزمان در این سامانه عرضه کنند.

در این شرایط به نظر می رسد که وزارت صمت باید دعاگوی افرادی باشد که تنور واردات خودروهای دست دوم را داغ کردند، چراکه بازار به هوای ورود خودروهای کارکرده و نو با توقف داد و ستدها و حبس تقاضا همراه شد. اگر این اتفاق رخ نمی داد، مشخص نبود امروز قیمت ها به چه سطحی رسیده بودند.

با این وجود و به رغم انتقادهایی که وجود داشت، فروش سامانه ای به قوت خود باقی مانده است، حتا در زمانی که نقش مخرب آن مشخص شده است. منتهی برخی متولیان صمت فکر می کنند وضعیت امروز بازار خودرو نتیجه راهکارهای آنان است، اما در این جا هم حضور پررنگ خودورهای وارداتی را باید مؤثر و مفیدتر از برنامه ها و اقدامات وزارت صمت دانست.

در این وضعیت، به تازگی اعلام شده است علاقه‌مندان به خرید خودروهای وارداتی و محصولات ایران خودرو و سایپا می توانند بدون بلوکه کردن پول و ثبت نام قبلی از این سامانه خودرو خریداری کنند؛ چرا؟ چون ظرفیت های مازاد وجود دارد.

در این میان، به نظرمی رسد خالی ماندن ظرفیت ها باعث فریب متولیان صمت کشور شده است. به زعم آن ها هم‌اکنون بازار اشباع شده است، خودروها دیگر خریداری ندارد و در حال خارج شدن از نقش سرمایه ای است؛ اما آیا واقعیت بازار این مسئله را تأیید می کند؟

واقعیت این است که وزارت صمت با اجبار به فروش سامانه ای در نظر داشت عرضه ها را مدیریت کند، اما به دلیل شتاب‌زدگی در اجرای این طرح برای آرام کردن بازار، استراتژی شرکت ها و جایگاه برندها و محصولات بازار را نادیده گرفت. این در حالی است که هر کدام از شرکت ها بستگی به شرایط و عوامل مختلفی از جمله جایگاه و ضریب نفوذ، رقابت، محصولات مشابه، حجم تولید و بنیه مالی راه و روش های متفاوتی را برای عرضه در نظر می گرفتند. بنابراین چرایی ایجاد ظرفیت مازاد خودروهای وارداتی و تولید داخل را باید در عوامل و جای دیگری جست‌وجو کرد. ضمن این که، واقعاً بازار در شرف اشباع است، چرا محصولات پرفروش و خوش فروش و آن هایی که بازار دست دوم خوبی دارند به بوته آزمایش درنمی آید؟

۳.۷ امتیاز از ۱۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.