رفتار دوگانه خودروسازان با قیمت های شواری رقابت

قیمت های شورای رقابت
قیمت های شورای رقابت

رفتار دوگانه خودروسازان با قیمت های شورای رقابت به شدت باعث سرگردانی در بازار خودرو شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اگر بخواهیم وضعیت فعلی صنعت خودروسازی کشور اعم از بازار و تولید را در یک کلمه خلاصه کنیم، بلاتکلیفی مناسب ترین گزینه است. از یک سو، برخی خودروسازان با توجه به ضرورت ها و برنامه ریزی ها، شرایط فروش جدید اعلام می کنند و از سوی دیگر، بخشی دیگر از تولیدکنندگان بخش خصوصی هنوز در سال جدید فروش را آغاز نکرده اند. در همین حال، برنامه های تولید نیز متناسب با زمان بندی و تقویم شرکت در جریان است، اما این تولیدات راهی به بازار پیدا نمی کنند. این در شرایطی است که بازار به طرز عجیبی برای متعادل شدن به عرضه های مستمر و مداوم نیازمند، اما قیمت های اعلامی از سوی شورای رقابت باعث شکل گیری دور جدید رکود شده است.

از دست رفتن بازار

بسیاری از خودروسازان در ماه های پایانی سال، با توجه به نوسان لحظه به لحظه نرخ ارز فرصت فروش را از دست دادند. آن ها با توجه به این که هنوز قیمت های جدید از سوی نهاد قیمت گذار اعلام نشده بود، می توانستند شرایط جدید اعلام کنند، اما به دلیل نوسان ها نمی دانستند چگونه قیمت گذاری کنند.

در واقع، روندی که آغاز شده بود اصلاً قابل پیش بینی نبود. کسی نمی دانست حرکت بعدی ارز نزولی خواهد بود یا باز هم میل به صعود دارد. خودروسازان و خریداران، هر دو سمت عرضه و تقاضا مردد و بلاتکلیف مانده بودند. در این شرایط، خودروسازان با حبس خرید به استقبال سال جدید رفتند. در حال حاضر هم همان اتفاق از زوایه دیگر در حال تکرار است. خریدار و تولیدکننده آماده اند، اما کسی نمی داند به چه قیمتی باید بفروشد و خریدار نیز مردد مانده است.

انتقاد به خودروسازان

برخی خودروسازان بنا بر آخرین قیمت مصوب (بهمن ۱۴۰۱) شرایط فروش جدید اعلام کرده اند. همین مسئله هم دست مایه ای برای انتقاد به آنان شده است.

به عنوان مثال، شروع به تخریب خودروسازی کرده اند که در سال جاری به هیچ وجه شرایط فروش، پیش فروش و غیره نداشته است. بخشی هم پس از اعلام شرایط فروش بازی گران فروشی و بی توجهی به شورای رقابت راه انداخته اند، چراکه قیمت های مصوب مدنظر خودروسازان با قیمت هایی که در حال حاضر شورای رقابت اعلام کرده است به شدت متفاوت هستند. این تفاوت نگرانی و تشویش و در عین حال عصبانیت مردم را بیش تر کرده است.

در واقع، بیش تر متقاضیان خرید خودرو فکر می کنند در دستان خودروسازان اسیر شده اند، یعنی آن ها هستند که با قیمت های بالا مانع تحقق و تبدیل تقاضا به خرید خودرو شده اند، آیا این ذهنیت، تصور درستی است؟

بانیان پنهان

آیا خودروسازان مانع اصلی خودرودار شدن مردم هستند؟ آیا آنان شرایط تورم را ایجاد کرده اند؟ افزایش نرخ به سبب فعالیت های آنان بوده است؟ آیا مصرف کنندگان مسبب این ماجرا هستند؟ آیا کسی پرسیده است که چرا خودرو از کالایی مصرفی به کالایی سوپر سرمایه ای بدل شده است؟ آیا رکود این روزها بازار خودرو به نفع مصرف کنندگان است؟ آیا توان بیرون انداختن دلالان را از بازار دارد؟ آیا قیمت های مناسب باعث فروش بیش تر نخواهد شد؟ آیا بلاتکلیفی نسخه نهایی برای زمین زدن خودروسازی کشور است؟

واقعیت این است که خودروسازان و مردم در شرایطی قرار گرفته اند که هیچ یک سهم ونقشی در به وجود آمدن آن نداشته اند، اما متأسفانه با سوءتصمیم ها در حال تاوان دادن با پوست و استخوان خود هستند.

در این وضعیت نه دست کسی به متولیان و مسئولان برج عاج نشین می رسد و نه کسی از داستان پشت پرده عوامل مؤثر بر قیمت تمام شده خبر دارد. مردم می مانند و خودروسازان و جریان های رسانه ای که دانسته و ندانسته آتش‌بیار معرکه شده اند.

۱.۷ امتیاز از ۱۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.