ایمنی خودروها با چراغ تأمین نمی‌شود

بدون شک استانداردهای ایمنی خودروها یکی از مهم ترین نکاتی است که هم خودروسازان و هم مصرف کنندگان در سطح جهان به آن توجه می کنند. اما این مساله در ایران متفاوت است و به نظر می رسد که استانداردهای ایمنی خودرو از اهمیت چندانی برای خودروسازان برخوردار نیست.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش اسب بخار، خودروسازان در سطح جهان با توجه به این موضوع که تامین ایمنی سرنشینان می تواند یکی از مهم ترین گزینه های انتخاب خودرو برای خریداران باشد، فعالیت هایی جدی روی پیشرفت سطح ایمنی خودروها انجام می دهند تا هم بتوانند مشتری های بیشتری پیدا کنند و هم این که استانداردهای خود را ارتقاء دهند.

با این وجود، مساله در بازار خودروی ایران تا حدودی متفاوت است و با اجباری که سازمان استاندارد ایجاد کرده، خودروسازان در بهترین حالت همین استانداردهای اجباری را اجرا می کنند.

در این بین اما برخی خودروها هستند که استانداردهای متفاوتی دارند؛ برای مثال خودروهای کار و تجاری استانداردهای متفاوتی با خودروهای سواری دارند. برای مثال در خصوص این خودروهای تجاری که بیشتر، وانت ها را در ایران شامل می شوند، نصب «دی لایت» به عنوان استاندارد اجباری تعیین شده است.

از این رو خودروسازان نیز، روی خودروهایی مانند «وانت زامیاد»، «کارا» و «سایپا ۱۵۱» چراغ روشنایی روز نصب کرده اند که بتوانند استانداردهای ایمنی را دریافت کنند. این در حالی است که به بهانه همین نصب چراغ روشنایی روز، قیمت خودروها به شدت افزایش یافته است و قیمت های اعلام شده، بسیار بیش از ارزش این امکانات در بازار آزاد است.

حال باید به این موضوع اشاره کرد که آیا این استانداردهای ایمنی واقعا سطح ایمنی را در جاده ها بالا برده اند؟ نکته این است که در کشورهای توسعه یافته، خودروسازان استانداردهای جدیدی را برای بخش ایمنی خودرو ایجاد می کنند. برای مثال می توان به سنسورهای ترمز خودکار، یا حرکت بین خطوط اشاره کرد. استانداردهایی که به نظر می رسد فاصله زیادی با بازار خودروی ایران دارند.

با این وجود بازار ایران به دلیل رانتی بودن، برای فروش نیازی به امکانات جدید ندارد و خودروسازان تنها در صورت اجباری شدن استانداردها آن را اجرا می کنند. اما در این بین موضوع دیگری که به چشم می خورد این است که تنها استانداردهایی که با تکنولوژی موجود در کشور امکان دارد، اجباری می شود و همین امکانات نیز در نهایت بهانه ای می شوند برای گران تر فروختن خودروها به مردم.

سوال اصلی این است که آیا خودروهایی که در تولید آن ها از ورق های با قطر بسیار پایین برای بدنه استفاده شده و در بسیار از موارد شاهد آن بوده ایم که کیسه های هوای خودروهای داخلی نیز عمل نمی کنند؛ با نصب یک چراغ ایمن می شود یا خیر؟ حتی گاهی این ذهنیت ممکن است ایجاد شود که برخی از این استانداردهای ایمنی نیز در جهت گران فروشی ایجاد می شوند.

۴.۵ امتیاز از ۱۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.