نقش فولادسازان و سازمان ملی استاندارد در ایمنی خودرو کجاست؟

نقش فولادسازان و سازمان ملی استاندارد در ایمنی خودرو
نقش فولادسازان و سازمان ملی استاندارد در ایمنی خودرو

سید کمال هادیانفر پلیس راهور کشور که در گذشته نیز درباره صنعت خودرو و محصولات آن سخنانی گفت بود، در روزهای گذشته با بیان این که اغلب خودروهای داخلی در تصادفات ساده دچار آسیب جدی می شوند و حتی با برخودر به تابلوها به دو تکه تقسیم می شوند، دوباره از این صنعت انتقاد کرده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

او حتی در مورد آلیاژ بدنه خودروهای داخلی نیز صحبت کرده و در گذشته هم در مورد قطر باک بنزین این خودروها سخن گفته بود. هر چند سخنان پلیس راهور کشور قطعا از روی دلسوزی بیان شده، اما بدون شک این سخنان از نگاه کارشناسی نیست. زیرا صحبت در مورد بدنه خودروها نیازمند دانش تخصصی است و نه صرفا علائم دیداری.
از طرفی نکته قابل توجه در این خصوص این که بسیاری از خودروهایی که امروز در جاده ها تصادف کرده و دچار آسیب های جدی می شوند، خودروهایی هستند که با استانداردهای سال های گذشته تولید شده و علاوه بر عدم برخوداری از پنل های مقاومتی بدنه، حتی مجهز به سامانه هایی چون ABS ،EBD ،ESC و … هم نیستند.
با این حال شاید سه نکته جالب توجه در پشت پرده سخنان پلیس راهور نهفته باشد. نکته اول این که اگر خودروهای کشور ایمن نیستند و پلیس راهور که به این قطعیت رسیده است، چرا مجوز شماره گذاری آنها را صادر می کند؟ در نتیجه با توجه به سخنان بالا در حوزه موارد ایمنی، باید آمارهای تصادفات تفکیک شده تا واقعیت کیفیت ایمنی خودروهای تولیدی در کشور طی سال های مختلف مشخص شود. به این ترتیب می توان گفت آیا خودروهایی که امروز در کشور تولید می‌شود ایمن هستند یا خیر؟
نکته بعدی در خصوص استانداردهای این خودروهاست. با توجه به این که سازمان ملی استاندارد با سخت گیری هایی که به گفته کارشناسان دارد، مجوز شماره گذاری این خودروها را صادر می کند، پس قطعا این خودروها بر اساس استانداردهای تدوین شده تولید می شوند. به این معنی که سازمان ملی استاندارد بدون گزارش تست های برون مرزی تصادف و تست های تخصصی که خودش انجام می هد، مجوز شماره گذاری خودرویی را صادر نمی کند.
پس طبیعتا وقتی سازمان ملی استاندارد مجوز شماره گذاری خودرویی را صادر کرده است، این محصول از فیلترهای ایمنی این سازمان عبور کرده و طبیعتا در دسته خودروهای ایمن قرار می گیرد. در واقع پلیس راهور باید این سوال را از سازمان ملی استاندارد بپرسد که ایمنی بدنه خودروهای داخلی چگونه است؟
اما یکی از زوایای دیگر این ماجرا شاید مربوط به تولیدکنندگان فولاد در داخل کشور باشد. زیرا یکی از اصلی ترین خریداران محصولات فولادسازان خودروسازان هستند. از این رو فولادسازان نیز قطعا در موضوعی که پلیس راهور به آن اشاره می کند، نقش دارند. پس بی تردید آنها نیز باید در صورت عدم کیفیت مناسب ورق های بدنه در صنعت خودرو پاسخ گو باشند.
این در حالی است که به طور مثال ورق های مصرفی در محصولات ایران خودرو بر اساس استاندارد جهانی و با گرید و ضخامت مشخص از شرکت هایی چون فولاد مبارکه اصفهان تامین می شود. جالب آن این ورق ها نیز دارای گواهی کیفیت توسط شرکت های بازرسی مورد تائید سازمان ملی استاندارد ایران نظیر) SGS هستند. ورق قطعات بدنه مطابق استانداردهای اروپایی به شماره های EN10346، EN10130 بوده و به طور نمونه در قطعات رویه از Mild Steel ،BH و در نواحی داخلی از ورق های استحکام بالاHSS استفاده می شود.
همچنین در حوزه فرایند تولید نیز کلیه بدنه های محصولات تولیدی در فواصل منظم مطابق استانداردهای جاری خودروسازی، مورد نمونه گیری و تست های منظم غیر مخرب و مخرب اتصالات جوشی قرار گرفته و بر اساس اهداف سختگیرانه تعریف شده ارزیابی می شوند. جالب آن که بدانید طبق اعلام ایران خودرو به طور متوسط میزان کیفیت و تحقق استحکام اتصالات جوشی محصولات شرکت ایران خودرو حدود ۹۹.۵% مطابق تعریف و طراحی محصول بوده و بعنوان یکی از نقاط قوت محصولات این شرکت به شمار می رود.
به این ترتیب شاید بهتر باشد پلیس راهور کشور به جای خطاب قرار دادن گاه و بی گاه خودروسازان، اگر نیت انتقاد سازنده است، تیغ انتقاد خود را به روی فولادسازان و سازمان ملی استاندارد هم بکشد، زیرا فولادسازان نقش تامین کننده مواد اولیه و سازمان ملی استاندارد هم مسوول صحت سنجی استانداردهای تدوین شده در صنعت خودرو است.

۴ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.