گام های مؤثر خودروسازان برای کاهش خسارت های تصادف

خسارت تصادف
خسارت تصادف

براساس یک قانون نانوشته، خودروسازان همیشه مقصر اصلی تصادف ها، سوانح و تلفات جانی و مالی ناشی از آن شناخته می شوند. هر چند عوامل مختلفی در این مسئله دخیل هستند، اما خودروسازان برای کاهش خسارات ناشی از این تصادف ها گام های مؤثری برداشته اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، ایام پایانی سال که با افزایش سفرهای جاده ای همراه می شود باعث بروز نگرانی و اضطراب بسیاری میان خانوارهای ایرانی می شود. طی این سفرها متأسفانه بنا به دلایل گوناگون، میزان تصادف ها با خسارت های جانی و مالی زیاد می شود. در این میان، خطای انسانی سهم بسیار زیادی در این تصادفات دارد، اما در تمامی موارد این خودروسازان هستند که مقصر اصلی شناخته شده و مسئولیت و بار گناه به دوش آنان انداخته می شود. با این حال، باید دانست در شکل گیری تصادف ها عواملی مانند جاده، خطای انسانی و خودرو به عنوان اصلی ترین عوامل شناخته می شوند. چه بسا عدم استاندارد بودن جاده ها در مواقعی بسیار بیش تر از خودرو نقش داشته باشد، اما روایت این رویدادها به گونه ای است که خودروسازان همیشه در متهم ردیف اول شناخته می شوند. این در حالی است که هم خطای انسانی و نقش آن چندان دیده نمی شود و هم نقش سایر سازمان ها و نهادهای دخیل مانند  پلیس راهور صدا و سیما و سایر ارگان ها و حتی وزارتخانه های مرتبط در فرهنگ سازی رانندگی و همچنین ایجاد راه های ایمن دیده نمی شود.

در واقع، خواسته یا ناخواسته شرایط به گونه ای پیش می رود که نه تنها نقش دو عامل جاده و خطای انسانی در ایجاد تصادف ها کم تر و کم‌رنگ دیده می شود، بلکه به گونه ای به موضوع اشاره می شود که خودروساز علت و مشکل اصلی به شمار می رود.

به بیان دیگر، به نظر می رسد متولیان و مسئولان مرتبط به حوادث جاده ای معتقد هستند که نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند. هر چند طی سالیان اخیر برنامه هایی با محوریت فرهنگ سازی برای جلوگیری از تصادفات ساخته و منتشر شده است، اما آمار نشان می دهد آنچنان که باید و شاید اثرگذار نبوده است. بنابراین از یک سو، تغییر رویکرد و دیدگاه در این زمینه بسیار ضروری به نظر می رسد و از سوی دیگر، این موضوع نشان می دهد که طرف های درگیر در این قضیه به جای عملکرد جزیره ای و فرار از مسئولیت باید به یک هم‌گرایی و هم‌فکری برسند تا بتوانند تلفات جانی و مالی تصادفات جاده ای به خصوص در ایام پرتردد را کم کنند. با این حال، این مهم تاکنون به دست نیامده است و متأسفانه هر ساله بر تعداد خانوارهایی که در این نوع تصادفات با خسارات جانی و مالی همراه شده اند اضافه می شوند.

در این شرایط، خودروسازان به دور از هیاهو و فرار رو به جلو و توجیه عملکرد خود سعی کرده اند که نگاه و رویکرد جدید به این مقوله داشته باشند. هر چند آنان نیز می توانند در غیاب جاده های استاندارد و گاه فاقد علائم راهنمایی و همچنین عدم مسئولیت پذیری توسط رانندگان، در پناه تحریم ها و مسائل این چنین پنهان شوند، اما با توجه به اهمیت موضوع، افزایش کیفیت خودروهای داخلی مانند شاهین و کوییک را در دستور کار خود قرار داده اند. به همین منظور، طی مدت زمان اخیر، پروژه های کیفی بسیاری را تعریف و اجرا کرده اند.

به بیان ساده تر رویکرد خودروسازان به سمت کیفی سازی و مقاوم سازی عوض شده است. هر چند همچنان انتقادهایی به آنان وارد است و هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارند، اما درک و حرکت برای بهبود کیفی و ایمنی خودروسازان قابل توجه است. به نحوی که، تست های جدیدی که شاهین موفق به پاس کردن آن ها شده است نشان می دهد سطح حفاظت از سرنشینان در هنگام استفاده از خودرو بسیار افزایش یافته است. البته این افزایش سطح مقاومت نباید باعث شود که رانندگان از مسئولیت خود در رانندگی صحیح و توجه به هشدارها غافل شوند.

در هر صورت خودروسازان دلیل حساسیت هایی که در این مورد وجود دارد، سعی دارند بدور از هیاهو و ایجاد هیجان و انداختن توپ در زمین دیگران، مسیری جدیدی پیش پای خود باز کنند. مسیری که افزایش ایمنی و ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدات داخل یکی از ابزارهای آن به شمار می آید. خودروسازان تلاش می کنند هر چه بیش تر نقش خودرو را در تصادف ها و سوانح جاده ای کشور کم تر و کم تر کنند، اما هر چه قدر هم تلاش کنند به تنهایی نمی توانند کاری از پیش ببرند، بلکه سایر عوامل هم باید حرکت به سمت بهبود را آغاز کنند. یعنی هر یک از سازمان ها و نهادهای مرتبط باید سهم خود را به درستی ایفا کنند تا هم از میزان تصادفات در ایام پرتردد کاسته شود و هم تلفات ناشی از این تصادفات به نحو چشمگیری کاهش پیدا کند.

۱ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.