رقابت دنا پلاس توربو و شاهین توربو + ویدیو درگ

دنا پلاس توربو و شاهین توربو
دنا پلاس توربو و شاهین توربو

در این محتوا به سراغ بررسی عملکرد فنی و همچنین بررسی پارامترهایی همچون شتاب و درگ دو خودروی دنا پلاس توربو اتومات و شاهین توربوشارژ آمده ایم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در سگمنت سدان های اقتصادی و البته خانوادگی، اگر خودرویی دارای شتاب خوب، گیربکس اتومات، امکانات گسترده و لذت رانندگی بیش تر هم باشد، قطعاً می تواند دست برتر را در بازار داشته باشد. مارکت داخلی ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و به همین دلیل است که می بینیم گاه خودروهایی همچون دنا پلاس، تارا و شاهین حتا از رقبای هم‌رده و هم‌قیمت چینی، در بازار طرف‌دار بیش‌تری دارند. در این محتوا قصد داریم ببینیم دنا پلاس توربو اتومات در بحث شتاب‌گیری عملکرد بهتری دارد یا شاهین توربوشارژ جدید با استانداردهای ۸۵گانه.

ویدیو درگ دنا و شاهین

شرایط تست و نتایج درگ دنا پلاس توربو و شاهین

 نتایج درگ دنا پلاس توربو و شاهین
نتایج درگ دنا پلاس توربو و شاهین

در همین ابتدا لازم است بدانید شرایط تست شتاب این دو خودرو کاملاً شهری است و استانداردهای لازم را به آن نحوی که تصور کنید قطعاً ندارد. این تست با دستگاه درگی انجام شد و هر خودرو دارای دو سرنشین بود. شتاب صفر تا صد شاهین معادل با ۱۳.۳۷ و شتاب دنا پلاس اتومات در حالت تیپ ترونیک معادل با ۱۰.۸۹ ثانیه به ثبت رسید. در ادامه، شما را دعوت می کنیم تا ویدیوی این تست را تماشا کنید.

مشخصات فنی شاهین و دنا پلاس اتوماتیک

شاهین
شاهین

پس از اعمال استانداردهای ۸۵گانه، شاهین های جدید مجهز به امکاناتی همچون سیستم کنترل پایداری و کشش، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سنسور نور و نشانگر تعویض دنده ها شدند.

شاهین از قلب تپنده M15 توربوشارژ بهره می گیرد. پیشرانه M15T از نوع ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپه مجهز به سیستم توربوشارژ بوده که توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. با توجه به توربوشارژ بودن پیشرانه حساسیت به کیفیت بنزین در این خودرو نیز دیده می‌شود. شتاب صفر تا صد این خودرو طبق کاتالوگ ۱۳.۲ ثانیه و مصرف ترکیبی آن ۷.۲ لیتر در صد کیلومتر اعلام می شود.

سواری شاهین به لطف سیستم تعلیق مک فرسون در چرخ‌های جلو و یکپارچه در چرخ‌های عقب نسبتاً نرم بوده و هنگام عبور از دست اندازهای جاده کوبش‌های زیادی به کابین منتقل نمی‌شود. خودرو شتاب قابل قبولی دارد، اما در هنگام شتاب‌گیری و سرعت صدای به نسبت زیادی به داخل کابین وارد می‌شود. از نظر ترمزگیری نیز شاهین قابل اعتماد ظاهر شده است و به لطف دیسکی بودن ترمزهای هر چهار چرخ این خودرو می‌تواند از پس شتاب و سرعت‌های بالای آن برآید، ضمن این که، عملکرد سیستم کنترل پایداری نیز خوب و مثبت ارزیابی می شود.

ایرادهای دنا و دنا پلاس
ایرادهای دنا و دنا پلاس

دنا پلاس توربو اتومات دارای یک پیشرانه ۱.۷ لیتری توربوشارژ با نام EF7 TC است. پیشرانه مذکور قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر است. یک جعبه دنده ۶ سرعته AT نیروی تولیدی توسط پیشرانه را به چرخ های جلوی این خودرو می رساند.

تغییرات ایجادشده در بخش رام و تعلیق جلو تا حدی سواری و پایداری دنا پلاس توربو اتوماتیک را نسبت به نسخه های دنده ای بهتر کرده است و همچنین تأثیر حضور رینگ های ۱۶ اینچی با لاستیک های با فاق نه چندان بلند، در کابین احساس نمی شود. سیستم تعلیق دنا پلاس توربو اتوماتیک، کیفیت سواری به نسبت قابل قبولی را اعطا می کند و گشتاور ۲۱۵ نیوتن متری خودرو با توجه به عدم بهره مندی نمونه مورد آزمایش از سیستم کنترل پایداری، مستلزم احتیاط و دقت بیش تری نسبت به رقباست.

امکانات ایمنی و رفاهی دو خودرو

شاهین

از جمله امکانات شاهین می‌توان به سانروف، سیستم کنترل پایداری، فرمان برقی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سنسور نور، دو کیسه هوا، کلیدهای کنترل روی فرمان، مه شکن‌های جلو و عقب و سنسور پارک عقب، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، نویگیشن و دوربین عقب، دی لایت و اتولایت، نشانگر تعویض دنده، ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، روکش صندلی چرمی و آینه‌های کناری تاشونده برقی اشاره کرد.

دنا پلاس توربو جدید با پیشرانه EFP رونمایی می شود

از امکانات ایمنی و رفاهی دنا پلاس توربو اتوماتیک می توان به مواردی از قبیل ترمز ضد قفل، چهار عدد کیسه هوا، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، روکش چرمی فرمان، سیستم تهویه اتومات با دریچه عقب، سیستم مالتی مدیا، دی لایت، آینه های کناری تاشو برقی، سنسور و دوربین عقب، صندلی های جلو هشت حالته برقی، سانروف، کروز کنترل و… اشاره کرد. نسخه های جدید به سیستم کنترل پایداری، سنسورهای جدید، سیستم استارت دکمه ای و ورود بدون کلید و برخی دیگر از آپشن ها نیز تجهیز شده و می شوند.

۳.۵ امتیاز از ۲۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.