۳ آفرودری که در برف و بوران نمی‌مانند


خیل عظیمی از خودروهای امروز به دلیل ارتفاع بالاتر شاسی و رینگ‌های پهن یا برخی قطعات تزئینی این اعتماد به نفس کاذب را به مالکان خود می‌دهند که در دل برف و بوران به سفر بروند.
به گزارش وبلاگ دیوار، اتفاقی که در نهایت باعث خواهد شد تا مالک خودرو با دردسرهای غیرقابل پیش‌بینی مواجه شود. از گیر افتادن در چاله‌های شل مملو از گل و لای تا لیز خوردن در سطح خیابان‌های شهر. این بین چند خودرو هستند که برای‌شان برف و بوران چیزی جز شوخی نیست. به غیر از خودروهای گران‌قیمت و متاخر تویوتا یا محصولاتی مثل سانگ‌یانگ رکستون G4 که اخیرا با برچسب قیمت ۱.۵ میلیاردی وارد بازار شده، چند مدل خودرو بسیار ساده، کاربردی و جان سخت هستند که به درد سفرهای پاییزی و زمستانی در خارج از جاده‌های شهر می‌خورند و در جاده‌های شهری هم ابدا شما را با لیز خوردن یا واماندن در برابر برف ناامید نمی‌کنند.
این خودروها که بعضا چهار دهه پیاپی از آنها استفاده شده و بدون مرگ، در حال سرویس‌دهی به خریداران‌ خود هستند، به غیر از جنبه کاربردی به دلیل تنوع رنگ و فرم حس و حال متفاوتی را هم با خود به سرنشینان تزریق می‌کنند. بد نیست در روزهای برفی سواری با یکی از این سه خودرو را تجربه کنید و به این سه نکته توجه کنید. اول در مسیرهای لیز یا برفی با سیستم چهارچرخ محرک به شکلی آرام و پایدار حرکت کنید. دوم زیاد دنده را عوض نکنید و سرعت را ثابت و ملایم نگه دارید و سوم اینکه کمتر دنده کمکی را در وضعیت قفل سنگین قرار دهید.

جیپ آهو / قیمت: ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان
یکی از خودروهای آمریکایی موفق در ایران که با نسخه مونتاژی طی حدود یک دهه حکمران بازار اس‌یووی‌های ایران بود و نوع وانت آن را همه به نام سیمرغ می‌شناسند. آهو که نام ایرانی جیپ گرند واگونیر است، در مدل‌های میانی که سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۳ در کشور مونتاژ می‌شد به اتصالات محکمی در بخش فنربندی، فرمان و تعلیق مجهز شده که در کنار سیستم چهارچرخ محرک دو حالته، توان خوبی برای عبور و مرور در شرایط برفی و لیز دارد. این مدل از جیپ که عمدتا با موتور‌های ۳.۸ و ۴.۲ لیتری شش سیلندر و ۵.۴ لیتری هشت سیلندر در دسترس است، چیزی بین ۱۴۰ تا ۲۷۰ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار می‌دهد که البته با توجه به کهولت سن موتور این اعداد تا سطح ۶۰ درصد کل قدرت موتور کاهش یافته است. آفرودرها البته مهم‌ترین وجه تمایز آهو از رقبا را سیستم تعلیق قدرتمند در کنار مشخصات فنی عالی موتور می‌دانند. مواردی که دو مصداق بارز توانایی فوق‌العاده این هیولای ۴۵ ساله در مسیر‌های آفرودی و جاده‌های لیز هستند.

وانت ۲F / قیمت: ۵ تا ۴۵ میلیون تومان
جیپ ژاپنی، تویوتای خواهر و نیز لندکروزر کالسکه‌ای همه از اسم‌های وانت تویوتا ۲F است که در ساده‌ترین شکل ممکن تولید شده و جز برای عبور از موانع سخت و پیچیده یا مسیرهای صعب‌العبور کاربرد دیگری ندارد. این وانت ژاپنی که محصولی انقلابی در عصر خود بود، از موتور ۴۲۰۰سی‌سی بهره می‌برد که قدرتمندترین موتور کاربراتوری و شش سیلندر تویوتا در آن دوره بود. موتوری که هم‌اینک با مصرف حدود ۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۲۷۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. تمام مدل‌های وانت۲F به‌صورت دو دیفرانسیل تولید شده ولی در کنار گیربکس چهار سرعته دستی به ترمزهای دیسکی جلو و مجهز است.

لندکروزر ۱۹۹۲ / قیمت: ۴۵ تا ۹۵ میلیون تومان
مثل دو خودرو دیگر این گزارش خیلی خشک و قدیمی نیست و با گنجایش ۵ تا ۷ نفر سرنشین، شهری‌ترین مدل آفرودی جمع است. بین اعراب حاشیه خلیج فارس به لیلی علوی مشهور است و اولین گام‌های تویوتا برای ساخت خودروهای بادوام و لوکس در همین مدل متبلور شده است. این سری از لندکروزر که نان ارتفاع زیاد شاسی و موتور و گیربکس قدرتمندش را می‌خورد، برخلاف پاترول که در گل و لای یا مناطق خیس به شدت عملکرد مایوس‌کننده‌ای دارد، یک خودرو زمستانی واقعی است. شاسی‌بلندی ژاپنی و جان سخت که با داشتن موتور و جعبه‌دنده پنج سرعته دستی، از سیستم دو دیفرانسیل برخوردار است. در سری VXR موتوری شش سیلندر با حجم دقیق ۴۵۰۰سی‌سی ‌ که حدود ۲۰۰ اسب نیرو دارد. استفاده از تجهیزاتی مثل قفل دیفرانسیل در کنار شیب سنج و ارتفاع سنج کمک شایانی به برف نوردی این خودرو جذاب می‌کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.