کم مصرف ترین خودروهای بازار: کیا پیکانتو

کیا پیکانتو

افزایش قیمت بنزین بار دیگر اهمیت میزان مصرف سوخت در خودروها را بالا برده است. مدت ها بود کم تر کسی هنگام خرید خودرو به نرخ مصرف آن توجه می کرد، اما اکنون وضعیت با گذشته تفاوت دارد.

مدیران 777 مدیران 777

اگر اتومبیل شما پرمصرف باشد، به معنای پرداخت پول بیش تر از جیب شما و هدر رفت سرمایه است. بنابراین اگر قصد خرید خودرو دارید، بد نیست در شرایط کنونی اتومبیلی را انتخاب کنید که کم تر شما را به استفاده از بنزین سه هزار تومانی وادار کند. متأسفانه خودروهای هیبرید به شکلی محدود و با قیمت هایی بالا وارد بازار ایران شده اند. بنابراین دور از دسترس بسیاری از خریداران قرار دارند. خودروسازان وطنی هم که نه تنها هنوز از تولید انبوه خودروهای الکتریکی و هیبریدی عاجزند، بلکه حتا محصولات بنزینی آن ها نیز اغلب خودروهایی با تکنولوژی قدیمی هستند که مصرف نسبتاً بالایی دارند و چندان مقرون به صرفه ظاهر نمی شوند. در نتیجه با در نظر گرفتن موارد گفته شده، باید به دنبال انتخاب کم مصرف ترین خودروها در میان گزینه های موجود باشیم. در این سلسله مقالات به بررسی کم مصرف ترین های بازار خودرو می پردازیم که در بخش های ابتدایی، بررسی های خود را از بازه کم تر از ۱۰۰ میلیون تومان آغاز کردیم. از این پس، به سراغ خودروهای گران تری می رویم که عموماً به صورت وارداتی به بازار کشور ما آمده اند. پس از میتسوبیشی میراژ نوبت به «کیا پیکانتو» می رسد که به عنوان یکی از کم مصرف های گران قیمت آن را مورد بررسی قرار دهیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

پیشینه

کیا پیکانتو

«پیکانتو» یک سوپرمینی سگمنت A از «کیا موتورز» است که نخستین بار در سال ۲۰۰۴ معرفی شد. کیا با معرفی پیکانتو در صدد فتح بازار خودروهای بسیار کوچک شهری برآمد، چراکه بعد از توقف تولید پراید در سال ۲۰۰۴ و جایگزین شدن ریو با آن، جای خالی یک خودرو ارزان قیمت در سبد محصولات این خودروساز کره ای احساس می شد. تولید نسل اول پیکانتو تا سال ۲۰۱۱ ادامه یافت و در همان سال نسل دوم به نمایش درآمد. نسل دوم پیکانتو از همان الگوهای طراحی جدید کیا بهره می برد و می شد آن را نمونه کوچک شده دیگر خودروهای این شرکت دانست. این نسل هم تا ۲۰۱۷ روی خط تولید دوام آورد، اما از ۲۰۱۷ تاکنون نسل سوم پیکانتو درحال فروش در بازارهای جهانی است. پیکانتو از معدود محصولات کیاست که دیر به دیر نسل عوض می کند و کیا علاقه چندانی به ایجاد تغییرات سنگین در آن ندارد. پیکانتو تا امروز فقط در نسل دومش پا به بازار ایران گذاشته است. البته همین نسل هم با فیس لیفت های متنوعی در کشور ما حضور دارد. پیکانتو در کشور ما مشتریان خاص خود را دارد و هیچ گاه به اندازه دیگر محصولات کیا پرطرف دار نبوده است. امروز در بازار، کیا پیکانتو نسل دو را می توانید در مدل های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ بیابید و آن را به عنوان یک گزینه اقتصادی و کم مصرف در نظر داشته باشید.

طراحی

کیا پیکانتو

برخی پیکانتو نسل دو را یک کپی آشکار از آستون مارتین سیگنت می دانند. درست شنیدید! در واقع، کمپانی سرشناس و باسابقه آستون مارتین، که به ساخت سوپراسپرت های میلیون دلاری شهرت دارد، در سال ۲۰۰۹ طی یک تصمیم عجیب اقدام به طراحی و تولید یک سوپرمینی شهری کرد! خودرویی دودر و جمع و جور که اساساً برای رقابت با اسمارت ساخته شد. حال به سال ۲۰۱۱ و رونمایی نسل دوم پیکانتو باز می گردیم. کافی ست با جست و جوی تصاویر آستون مارتین سیگنت و مقایسه طراحی پوزه پیکانتو با آن به شباهت یا به نوعی کپی برداری کره ای ها از این خودرو پی ببرید! این شباهت در فرم طراحی چراغ ها و کاپوت به طرز مشهودی قابل لمس است. چراغ های پیکانتو نسبت به هیکل آن درشت به نظر می رسند و شبیه به چشم های مگس هستند! گرافیک داخلی چراغ ها زیباست و با رنگ پس زمینه مشکی تزئین شده اند. جلوپنجره ابعاد کوچکی دارد و به شکلی باریک و افقی قرار گرفته است. شبکه ورودی هوای پایین روی سپر، اندکی بزرگ تر است. طراحی پروژکتورهای جلو و قاب پلاستیکی در بر گیرنده ها، بسته به مدل و سال ساخت خودرو، متفاوت است. کوتاه بودن کاپوت هم از مهم ترین ویژگی های ظاهری پیکانتو به شمار می رود. در نمای کناری، طراحان کیا سعی کرده اند تا حد امکان سنتی و کلاسیک کار کنند. به همین دلیل، طراحی کلاف درها، پنجره ها و ستون ها نسبت به دیگر خودروهای کره ای هم دوره ساده تر است. خط شانه با شیب نسبتاً زیادی از روی دستگیره درها عبور می کند. چرخ های پیکانتو، همان طور که انتظار می رود، اندازه کوچکی دارند. اوورهنگ های جلو و عقب هم به مانند اکثر خودروهای سگمنت A کوتاه هستند.

در نمای عقب، تیم طراحی پس از یک استراحت کوتاه در نمای کناری، بار دیگر همچون نمای جلو، پرقدرت ظاهر شده اند! پیکانتو از نمای عقب ظاهر منحصر به فردی دارد و به عنوان یک هاچ بک کوچک شهری، زیبا و قابل قبول است. چراغ های بومرنگ شکل عقب با LED تزئین شده اند و هنگام روشن شدن در شب صحنه زیبایی به وجود می آورند. ابعاد شیشه عقب، نسبت به دیگر هاچ بک ها، به اندازه کافی بزرگ است. بر روی درِ صندوق عقب انحنای زیبایی به چشم می خورد که تکمیل کننده اخم جذاب چراغ های عقب است. مه شکن های عقب هم مانند پروژکتورهای جلو، در مدل های مختلف پیکانتو، شکل های گوناگونی دارند. پیکانتو درون کابین یک پله بالاتر از چیزی که از یک هاچ بک سگمنت A انتظار می رود ظاهر شده است. داشبورد و کنسول به وسیله یک نوار جداکننده به دو قسمت تقسیم می شوند. کنسول مرکزی از نظر هندسی شبیه به یک شش ضلعی نامنتظم طراحی شده است. دریچه های تهویه وسط به شکل عمودی هستند، اما دریچه های کناری فرمی افقی دارند. نشان دهنده های پشت آمپر، اسپرت و در عین حال شیک به نظر می رسند. غربیلک فرمان از المان های جذاب کابین پیکانتوست. این فرمان، با فرم دوشاخه خود، شباهت هایی به فرمان نسخه های قبل از فیس لیفت مرسدس بنز کلاس اس دارد! خالی بودن نیمه پایینی فرمان به خوش دستی آن افزوده است. نکته مهم در کابین مدل های مختلف پیکانتو، نوع تزئینات آن است. به گونه ای که مدل های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ از تریم قطعات نقره ای طرح کروم بهره می برند، اما در مدل های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از تریم طرح فیبرکربن استفاده کرده اند.

امکانات

کیا پیکانتو

خودروهای کره ای همواره به داشتن تجهیزات مناسب در برابر قیمت پرداختی شناخته می شوند. پیکانتو هم از این ویژگی مستثنا نیست و نسبت به کلاس و بازه قیمتی که در آن جای دارد امکانات نسبتاً مناسبی را ارائه می دهد. در فهرست آپشن های رفاهی و ایمنی مدل های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ این کوچولوی کره ای این موارد را می توان مشاهده کرد: کروزکنترل، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم کنترل پایداری، سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM)، سنسورهای پارک عقب، ترمز کمکی، چراغ های روشنایی روز، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ های هالوژنی جلو، چراغ خوش آمدگویی، سیستم نورپردازی داخلی، فرمان الکتریکی حساس به سرعت، قابلیت تنظیم دوحالته ستون فرمان، دکمه های کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، گرم کن فرمان، سیستم صوتی مجهز به بلوتوث و ۶ بلندگو، ۶ کیسه ایمنی هوا، سیستم ورود بدون کلید، استارتر دکمه ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم دستی صندلی های جلو، قابلیت تاشنوندگی صندلی های عقب، گرم کن صندلی های جلو، روکش چرم و پارچه صندلی ها، سیستم ایزوفیکس در صندلی های عقب، قابلیت تاشوندگی برقی آینه های کناری، سان روف الکتریکی و شیشه های دودی عقب.

ویژگی های فنی

کیا پیکانتو

پیکانتو با پیشرانه بنزینی ۱٫۲ لیتری به ایران آمد. پیشرانه ای ۴ سیلندر و تنفس طبیعی که در بهترین حالت ممکن ۸۵ اسب بخار قدرت تولید می کند. جعبه دنده استفاده شده برای پیکانتو یک نمونه ۴ دنده تیپ ترونیک است. تکنولوژی جعبه دنده پیکانتو چندان مدرن نیست و جا داشت از یک گیربکس پیشرفته تر ۶ یا ۷ دنده در این خودرو استفاده می شد. پیکانتو با مشخصات یادشده، چندان امیدوارکننده به نظر نمی رسد، اما وزن پایین این هاچ بک شهری قدرت کم پیشرانه اش را جبران می کند. فقط ۸۵۵ کیلوگرم! در واقع، شتاب گیری پیکانتو تنها برای کاربری شهری پاسخ گوست و اگر هم قصد مسافرت با آن را دارید، بهتر است مجرد باشید! گشتاور ۱۲۱ نیوتن متری پیشرانه ۱۲۰۰ سی سی پیکانتو بار دیگر به شما گوشزد می کند که این اتومبیل برای شمال رفتن های پنج نفره با صندوق بار پر و کولر روشن ساخته نشده است! اگر قصد خرید پیکانتو را دارید، اما از نظر ایمنی به آن مشکوک هستید بهتر است بدانید این خودرو در سال ۲۰۱۱ از سوی مؤسسه اروپایی یوروانکپ مورد آزمایش قرار گرفت و موفق به دریافت امتیاز ۴ ستاره از ۵ ستاره ایمنی شد. حداکثر سرعت پیکانتو ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است. با این حال، به شما توصیه می کنیم که با درنظر گرفتن ابعاد کوچک چرخ های آن و فاصله محوری اندکش فکر دستیابی به این سرعت را از سرتان بیرون کنید!

شتاب صفر تا ۱۰۰ رسمی پیکانتو در حدود ۱۳٫۵ ثانیه اعلام می شود که در شهرهایی همچون تهران، به دلیل شیب خیابان ها و ارتفاع زیاد از سطح دریا، قطعا با مقداری تأخیر همراه است. سواری پیکانتو همان چیزی است که باید باشد. اندکی خشک تر از سدان های شهری اما نه آزاردهنده. باید گفت نگران جثه کوچک آن نباشید و بدانید که سیستم تعلیقش به خوبی از پس جذب ضربات ناشی از دست اندازهای مسیر بر می آید. خوش بختانه کیا در استفاده از سیستم کنترل پایداری (ESP) در پیکانتو خساست به خرج نداده است. وجود ESP سبب می شود هنگام رانندگی با این هاچ بک سبک وزن شهری اندکی خیال مان راحت تر باشد. با این حال، باید گوشزد کرد که هرگز به وجود ESP مغرور نشوید و هوس شیطنت با پیکانتو را در جاده های پرپیچ و خم کنار بگذارید. اما به اصل ماجرا، یعنی میزان مصرف سوخت می رسیم. پیکانتو به گفته کاتالوگ رسمی در سیکل ترکیبی شهر و جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر، تنها ۵٫۷ لیتر بنزین می سوزاند. باک سوخت پیکانتو ۳۵ لیتر حجم دارد که تقریباً برابر با حجم باک پراید است. در حالی که پراید مصرف سوخت به مراتب بالاتری دارد. بنابراین می توان گفت با هربار سوخت گیری پیکانتو، برای به یاد آوردن نوبت قبلی که به پمپ بنزین مراجعه کردید، باید ساعت ها به فکر فرو روید!

سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.