بنزین یک نمونه از تصمیم های پوپولیستی

ناترازی بنزین
ناترازی بنزین

براساس گزارش ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل، نوسازی ۷۲۲۲۸ دستگاه خودرو منجر به جلوگیری از توزیع رانت ۱۵۲ میلیون دلاری یارانه پنهان سوخت می شود. این اعداد نشان می دهد که راهکارهای غیر منطقی چه بر سر خودروسازی کشور آورده است و بنزین تنها یک نمونه از این تصمیم های پوپولیستی به شمار می آید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در ماه های اخیر ناترازی بنزین و افزایش مصرف باعث شده است زمزمه های تغییر نرخ هر از چند گاهی به گوش برسد. برخی کارشناسان با تأکید بر ارزان تر بودن قیمت بنزین از یک بطری آب تلاش می کنند از نظر منطقی برای این افزایش توجه پیدا کنند.

هر چند برخی از این نظرها از نظر اقتصاد گزاره ای درست محسوب می شود، اما با توجه به شرایط امروز کشور و مسیری که منتهی به این افزایش مصرف شده است، نه تنها نباید این قیمت تغییر کند، بلکه حکمرانی اقتصادی کشور به هیچ عنوان حق ندارد در این زمینه کاری انجام دهد، چراکه پیش از هر تصمیم و اقدامی در خصوص قیمت بنزین، باید تکلیف افراد، گروه ها و تفکری که بانی وضعیت امروز هستند روشن شود.

همان گونه که مسئولان، متولیان و برخی کارشناسان معتقد به غیر واقعی بودن قیمت بنزین هستند، بسیاری از مردم نیز از این امر آگاهی دارند. بسیاری از مردم قیمت بنزین فوب خلیج فارس و تفاوت قیمت آن در داخل را می دانند؛ آن ها می دانند اگر قیمت دلار را ۵۰ هزار تومان و مصرف  روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر در نظر بگیریم، هر روز ۵ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان صرف یارانه پنهان بنزین می شود؛ یعنی روزانه ۵ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان (۵۶۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰) دود می شود و به هوا می رود.

در این شرایط، سازمان نوسازی ناوگان حمل و نقل طی یک سال با نوسازی ۷۲۲۲۸ دستگاه خودرو موفق به ۱۵۲ میلیون دلاری معادل ۷۶۰۳ میلیارد تومان شده است. عددی که در مقایسه با مصرف سالانه به هیچ عنوان به چشم نمی آید. هر چند با توجه به منابع و چالش هایی که در خصوص اسقاط خودرو وجود دارد باز هم نوسازی این تعداد از خودرو فرسوده قدم مثبتی به شمار می آید، اما در مقابل یک سال مصرف بنزین آیا واقعاً عدد قابل توجهی است؟

این بخش مخصوص افرادی است که بدون در نظر گرفتن عواقب طرح ها و نظرها و بدون دید صحیح از اقتصاد و آینده کشور، در یک اقدام عوام فریبانه، حدود بیست سال پیش، رأی به تثبیت قیمت ها دادند. این تثبیت قیمت در ظاهر باعث شادی و خشنودی بخش زیادی از مردم شد و صدای معترضان به این طرح اصلاً شنیده نشد.

با تعمیق اثرات این تصمیم پوپولیستی و محاسبه منابعی از بین رفته، عمق ماجرا بیش تر مشخص خواهد شد. فقط کافی‌ست یارانه ای که روزانه دود شده به هوا می رود در مصرف سالانه ضرب کرد؛ عدد به دست آمده وحشتناک است. از آن ترسناک تر، افرادی هستند که این گونه تصمیم ها را اتخاذ و اجرایی می کنند. بعد از مدتی، بدون هیچ پاسخی از دایره مسئولیت کنار می روند و در گوشه ای به کارنامه خود افتخار می کنند، اما اثرات کارهای‌شان سالیان سال به زندگی مردم گره می خورد و هر روز سفره آنان را کوچک و کوچک تر می کند.

۵ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.