پیشرانه جدید برای سایپا رهام!

آیا پیشرانه ی "سایپا رهام" نیامده تغییر می کند؟
با اینکه ماه ها از رونمایی سایپا رهام در نمایشگاه شیراز ۹۷ می گذرد، هنوز عرضه این خودرو آغاز نشده است. در این مدت هم، قبل از آغاز تولید انبوه این سدان ملی، بارها شاهد بوده ایم که پروژه ای برای مرکز تحقیقات سایپا تعریف شده تا پیشرانه ای جدید برای رهام مورد تست و بررسی قرار گیرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

سایپا رهام اولین محصول از پلتفرم ملی SP100 به حساب می آید و برای اولین بار با پیشرانه BM16LB در نمایشگاه خودرو شیراز ۹۷ معرفی شد. این پیشرانه برای کمپانی برلیانس سری H300 بوده که ۱۶۵۴ سی سی حجم دارد و می تواند ۱۱۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۴ نیوتن متر تولید کند. اما به خاطر مسائل تحریم، گویا همکاری گروه سایپا و برلیانس نتوانست روند گذشته را طی کند و برای همین، امکان تامین پیشرانه رهام از برلیانس آنچنان ممکن به نظر نمی رسد. از سویی قرار بود که در آینده نزدیک، پس از عرضه رهام با پیشرانه تنفس طبیعی، محصولی دیگر بر پایه رهام و پلتفرم SP100 با پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو برلیانس عرضه شود که ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر تولید می کند. اما بدیهی است که سایپا در خان اول تامین پیشرانه از برلیانس مانده و نمی توان توقع داشت که به سراغ پیشرانه نسل جدید این خودروساز چینی برود.
اما بعد از گذشت چند ماه، در ایام نمایشگاه خودرو تهران ۹۷ از جانب یکی از مهندسان مرکز تحقیقات سایپا اعلام شد که پروژه بررسی پیشرانه EF7 برای رهام در دستور کار قرار گرفته است. پیشرانه EF7، موتور ملی ایران خودرو شناخته می شود که سازگاری بالایی با سوخت CNG دارد و می تواند با حجم ۱۶۴۶ سی سی ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۷ نیوتن متر تولید کند. نصب پیشرانه EF7 بر روی رهام، همچنان امیدواری را ایجاد می کرد که بالاخره نسل جدید خودروهای ملی پا به جاده های کشور می گذارد. بر روی کاغذ هم تفاوت آنچنانی در نگاه اولیه میان پیشرانه EF7 و BM16LB نبود و می شد توقع داشت که برایند رهام در بحث عملکرد آنچنان تغییر نکند.
آیا پیشرانه ی "سایپا رهام" نیامده تغییر می کند؟
اما حال دوباره از مرکز تحقیقات سایپا خبر می رسد که به دستور مدیران این گروه خودروسازی، پروژه ای برای بررسی نصب پیشرانه M15 بر روی رهام تعریف شده است. M15 همان پیشرانه ای است که بر روی تیبا، ساینا و کوییک نصب شده و با حجم ۱۵۰۳ سی سی، ۸۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر تولید می کند. پیشرانه M15 سایپا از فناوری بسیاری قدیمی برخوردار است و در دنیای امروزی خودرو با چهار سیلندر و ۸ سوپاپ طراحی شده است. همین فناوری پایین باعث شده تا پیشرانه ۱٫۵ لیتری M15 جز موتورهای قدیمی و کم بازده در کشور شناخته شود.
البته باید به این نکته اشاره کرد که پروژه های تعریف شده برای واحدهای فنی و مهندسی خودروسازان به معنی قطعی بودن تولید تجاری در آینده نیست. اما کاملا واضح است که تحریم ها اثر مستقیمی را بر بدنه خودروسازی کشور گذاشته اند و دقیقا در دوره ای که احتمال پیشرفت برای خودروسازان داخلی وجود داشت، تحریم مسیر آن ها را تا حد زیادی سد کرده است. سایپا رهامی که قرار بود با پیشرانه ۱۱۴ و ۱۵۰ اسب بخار و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک، شش کیسه هوا، رادار نقطه کور، سنسور نور و… به بازار بیاید، امروز پیشرانه ای را پیش روی خود می بیند که برای سال ها پیش است و فناوری آن به دهه ها قبل بر می گردد.


برای آشنایی بیشتر با این خودرو می توانید با کلیک بر روی لینک، ویدیوی معرفی سایپا رهام را تماشا نمایید.

عکس ها: عرفان حمیدی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.