پاسخ رسمی به حواشی عرضه ام جی 360 هیبرید

ام جی 360 هیبرید تاکسی

آن طور که سازمان تاکسیرانی مشهد اخیرا اعلام کرده است، رانندگان تاکسی های فرسوده می توانند جهت دریافت «ام جی ۳۶۰ هیبرید» اقدام نمایند. این خبر در شرایطی اعلام شده که تعداد زیادی از حواله داران آذویکو در انتظار دریافت خودروهایشان هستند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در اطلاعیه این سازمان اعلام شده که قیمت ام جی ۳۶۰ تاکسی ۵۰۰ میلیون تومان است و ۲۰۰ میلیون تومان آن به صورت وام ۶۰ ماهه به رانندگان اعطا می شود. همچنین باید آورده راننده ۱۲۰ میلیون تومان باشد و الباقی بهای خودرو هم به صورت کمک بلا عوض محاسبه می شود. نکته عجیب در مورد این اطلاعیه، نوع اعلام نام خودروی مورد نظر است. در اطلاعیه سازمان تاکسیرانی مشهد عنوان شده که «ام جی ۳۶۰ هیبرید» به رانندگان تعلق می گیرد. این در حالی است که حواله داران آذویکو نسبت به این امر معترض بوده و از این اطلاعیه بوی دور زدن به مشامشان رسیده است. از سوی دیگر برخی شنیده ها حاکی از آن است که ۷۰۰ دستگاه از این خودرو در یکی از بنادر چین قرار دارد و تنها ۳۰۰دستگاه از آن ها صفر است و مابقی کار کرده هستند .اما نکته حائز اهمیت این است که این خودروها در حال حاضر در چین شماره گذاری نمی شوند و در صورت صحت خبر و ورود آن ها به ایران نیز توانایی کسب استانداردهای ۸۵ گانه را نیز ندارند. . این موضوع را با «محمدصادق گودرزی»، قائم مقام «ام جی پارس موتور» در میان گذاشتیم.

هفته گذشته پس از اعلام فروش شرایطی ام جی ۳۶۰ هیبرید توسط تاکسیرانی مشهد، این شائبه به وجود آمده که آذویکو به رغم تعهدات معوق اقدام به واردات کرده و خودروهایی را در اختیار تاکسیرانی مشهد قرار داده است. این خبر تا چه حد صحت دارد و چه پاسخی دارید؟

خیر. اصلا این موضوع صحت ندارد و آذویکو چنین اقدامی نکرده است. در همین چند روز پیش یکی از مدیران عامل شرکت های خودروسازی این موضوع را به اطلاع من رساند و از طریق وی با مدیر عامل تاکسیرانی مشهد صحبت کرده و توضیحاتی را که در ادامه بیان می کنم، خدمت ایشان نیز گفتم.

«ام جی» در ایران شرکتی به نام «ام جی پارس» دارد. تولید و فروش CBU کلیه محصولات سایک که در قالب ام جی به ایران می آید، به طور کل جز مسئولیت های شرکت ام جی پارس قرار دارد. از سوی دیگر سایک نیز مالک ۵۰ درصد از جنرال موتورز آمریکا است و در حال حاضر به دلیل تحریم ها کلاً بازار ایران را ترک کرده است و اصلا امکان حضورش در ایران با توجه به شرایط فعلی وجود ندارد.

نکته اول، محصول ام جی ۳۶۰ در پایان سال ۲۰۱۹ کاملا از گردانه تولید گروه سایک خارج شده است و اصطلاحا faze out شده است. یعنی در سال ۲۰۲۰ اصلا تولید نشده است و به جای آن یک محصول دیگر به نام آی سیکس (i6) عرضه شده است که در حال حاضر به هیچ عنوان وارد ایران نخواهد شد .

به چه دلیل، باز هم پای تحریم در میان است؟

همانطور که می دانید مدیرعامل ام جی پارس چینی است و همچنین ۵۱ درصد از سهام شرکت نیز متعلق به گروه سایک است. ۴۹ درصد مابقی هم به صورت تساوی به دو شرکت ایرانی «آذویکو» و «جی بی جی» تعلق دارد. دو سال پیش گروه آذویکو کمی بیشتر از ۶ هزار دستگاه ام جی ۳۶۰ فروخت که پول ۳۵۰۰ دستگاه را در مرحله اول به چین انتقال داد. از آن تعداد ۷۸۰دستگاه در کارخانه سایک تولید شده بود که یکباره تحریم ها اعمال شده و سایک هم اعلام کرد که دیگر برای ایران تولید نخواهد کرد. در همین حال گروه آذویکو با مشکلات فراوان ناشی از تحریم، این تعداد را وارد و تولید کرد و تحویل داد. اما متاسفانه نتوانست سایر تعهدات خود را ایفا کند. به همین دلیل یک شرایط بسیار بحرانی برای شرکت شکل گرفت. این توضحیات را به مدیر عامل تاکسرانی مشهد ارائه کردم و با صراحت به عنوان قائم مقام شرکت ام جی پارس موتور اعلام می کنم که ام جی هیچ گونه فعالیتی در ایران ندارد و هر گونه تبلیغ، قرار داد و مسائلی از این قبیل رسما کلاهبرداری است که دارد تحت نام ام جی انجام می گیرد و از نام آن سوء استفاده می کنند .از سوی دیگر تولید و فروش ام جی ۳۶۰ در انحصار آذویکو (گروه صنعت خودرو آذربایجان) است وطبق قوانین ایران به هیچ شرکتی دیگری غیر از آذویکو اجازه اخذ گرفتن استاندارد، شماره گذاری داده نمی شود. یعنی اصلا غیر از آذویکو کسی دیگری نمی تواند خودرو را پلاک کند. نکته دوم و بسیار مهم این است که حتی اگر چنین موضوعی باشد، آذویکو به شدت در مقابل آن خواهد ایستاد.

بعد از این توضیحات واکنش تاکسیرانی مشهد چه بود؟

ایشان گفتند که قرار در چین امضا شده است و درپاسخ گفتم قطعا بدانید که قرار داد تقلبی است و اگر قراردادی موجود است برای من ارسال کنید تا با شرکت مادر چک کنم. شاید قراردادی است که آن ها خبر ندارند و البته بسیار بعید به نظر می رسد. چرا که اگر در نظر داشتند تا قراردادی امضا کنند، گروه سایک حتما من را در جریان می گذاشت. حالا ممکن است با یک گروه کلاه بردار چینی قرار داد بسته باشند. اما گروه سایک تا اطلاع ثانوی یعنی تا زمانی که تحریم برداشته نشوند، در ایران در هیچ زمانی و با هیچ برندی، حال برند خودش باشد چه برندی ایرانی، همکاری نخواهد داشت. همچنین هر خودرویی که می خواهد فروخته شود باید با اجازه بایک و ام جی باشد که فعلا چنین چیزی امکان پذیر نیست.

از تعداد خودروهایی که قرار است فروخته شود اطلاعی دارید ؟

خیر، اما هر آنچه که از رانندگان تاکسی پول گرفته اند باید پس بدهند. در واقع همه می دانیم که رانندگان تاکسی با چه مشقتی کار می کنند و در آینده با سختی مواجه می شوند. چون چنین چیزی اصلا امکان ندارد. یعنی واقعا یک کلاهبرداری بزرگ است؛ آن هم از چه کسی، قشر زحمت کش راننده تاکسی که خیلی وحشتناک است. حال اگر طرف دلال بود ومی خواست ۱۰۰ تومان بخرد و ۲۰۰ تومان بفروشد یک بحث است. اما راننده تاکسی مثلا می خواهد با انباشت ۳۰ ساله اش خودروی بهتر بخرد. غافل از اینکه خودرویی که می خواهد بخرد از گردانه تولید خارج شده است و وجود ندارد.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.