ام جی با بهمن موتور باز خواهد گشت

واردات ام جی با BM Cars گروه بهمن
واردات ام جی با BM Cars گروه بهمن

با صدور مجوز واردات خودرو توسط وزارت صمت، گروه بهمن نیز دست به کار شده است و قصد دارد به زودی محصولات برند مطرح ام جی را با زیرشاخه جدید خود، BM Cars، وارد ایران کند. 

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

فهرست مطالب

ام جی (MG)، که مخفف عبارت Morris Garage است، یک برند مطرح خودروساز در دنیاست که محصولات زیادی را تاکنون تولید کرده است. این برند، که در سال ۱۹۲۳ در بریتانیا متولد شد، تاکنون ید طولایی در تولید انواع خودروها داشته است. سال‌های طلایی ام جی را می‌توان در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی دانست، چراکه این شرکت خودروهایی اسپرت و چشم نواز را تولید کرده است و در سراسر دنیا به فروش می‌رساند. 

ام جی
ام جی

ام جی برخلاف بسیاری از خودروسازان مطرح اروپایی چندان خوش اقبال نبود و چند بار با مشکلات مالی مواجه و دست به دست شد. این دست به دست شدن‌ها برای MG اتفاق مثبتی نبود و این شرکت انگلیسی نزدیک به ۵ سال در دهه ۹۰ میلادی فعالیتش را متوقف کرد. حتا بعد از شروع فعالیت دوباره‌اش تا سال ۲۰۰۶ محصول چندانی تولید نمی‌کرد. سرانجام مالکیت ام جی به سایک (SAIC) چین سپرده شد تا خونی تازه به رگ‌های خشکیده آن بازگردد. 

ام جی
ام جی

مالکیت سایک بر ام جی سبب شد نام این برند دوباره بر سر زبان‌ها افتد و تولیدات آن سال به سال افزایش چشم‌گیری پیدا کند. سایک توانست جان دوباره‌ای به ام جی دهد و تولیدات این برند انگلیسی – چینی نه تنها در چین بلکه در کشورهای مختلفی به فروش رسد. اکنون شاخصه ام جی، خط طراحی جدید و البته پلتفرم‌های جدیدش مانند سیگماست که سبب شده است محصولاتش بیش از پیش جسورانه و البته با تنوع بالا تولید شوند. در ایران اما ام جی مانند سال‌های پیشش چندان خوش اقبال نبود و با شرکت‌های مختلفی از جمله آذویکو و مدیا موتور شانس خود را امتحان کرد. ام جی با این که در ایران حضور طولانی مدتی نداشت، اما توانست طرف‌داران بسیاری را در کشور پیدا کند. یکی از علت‌های موفقیت ام جی در ایران رگ و ریشه انگلیسی بودن آن بود که توانست بر روی موفقیتش اثر قابل توجهی بگذارد. 

ام جی
ام جی

اولین حضور ام جی پس از چندین سال در ایران، مربوط به مدل ۵۵۰ بود که به شوالیه معروف بود. پس از آن، مدل‌هایی از جمله ام جی ۳ و ام جی ۶ نیز وارد کشور شدند. سرانجام پس از واردات مدل‌های مذکور، شرکت آذویکو مسئولیت مونتاژ ام جی ۳۶۰ را برعهده گرفت که متأسفانه به دلیل برخی مشکلات این شرکت نتوانست به تعهدات خود عمل کند. در نهایت نیز با وجود زمزمه‌های مونتاژ نسخه‌های جدید ام جی – سایک، مانند RX5، این شرکت دورگه به دلیل بازگشت تحریم‌ها بار سفر از ایران بست و رفت. 

چندی پیش، با انتشار برخی تصاویر از شوروم جدید گروه بهمن، با نام BM Cars، در ایران مال خبری منتشر شد که بهمن قصد دارد محصولات وارداتی خود را تحت برند جدید BM Cars به بازار عرضه کند. در ادامه مشخص شد یکی از شرکت‌هایی که گروه بهمن به سراغ آن رفته ام جی است. گروه بهمن با BM Cars قصد دارد مدل‌های جدید ام جی، MG ONE ،MG 5 و MG ZS را در قدم اول وارد کند.

این محصولات چه مشخصاتی دارند؟ در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. 

واردات ام جی با BM Cars گروه بهمن
واردات ام جی با BM Cars گروه بهمن

ام جی ONE

ام جی ONE اولین خودروی کراس اوور ام جی در ایران خواهد بود که توسط BM Cars به فروش خواهد رسید. نکته مثبت این خودروی جذاب، پلتفرم آن است که سیگما نام دارد. پلتفرم سیگما ام جی در اصل یک پلتفرم ماژولار است که مدل‌های مختلفی بر روی آن قابل ساخت است. ام جی ONE از نظر طراحی از ظاهری اسپرت و خشن با خطوط تند و تیز بهره می‌برد که کاملاً خطوط طراحی جدید ام جی در آن مشخص است، جلوپنجره بزرگ و عریض در کنار چراغ‌های اصلی نسبتاً باریک و کشیده است. البته لازم به ذکر است که MG ONE در دو نسخه آلفا و بتا تولید شده که جلوپنجره و فرم سپر در این دو نسخه متفاوت است. قسمت عقب نیز کاملاً هماهنگ با قسمت جلوی خودرو ساخته شده و ظاهری جذاب را به خود گرفته است.

درون کابین ام جی ONE اولین موردی که به چشم می‌خورد یکپارچه شدن کلاستر خودرو با صفحه نمایش سیستم مالتی مدیاست. همچنین دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع نیز به انتهای داشبورد میانی منتقل شده است و خبری از کلیدهای زیاد بر روی داشبورد نیست، چرا که بیش تر تنظیمات، از جمله تنظیمات سیستم تهویه مطبوع، از طریق صفحه نمایش لمسی قابل کنترل است. فرمان ام جی ONE برخلاف فرمان‌های Dکات، از بالا و پایین کات خورده و با غربیلک سه شاخه‌ای که در دل خود جای داده ظاهر اسپرتی به خود گرفته است. در بخش فنی، ام جی ONE تنها به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز شده است که حداکثر می‌تواند ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت تنها از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT به محور جلوی خودرو منتقل شده است و ام جی ONE می‌تواند در مدت ۸.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد.

از جمله تجهیزات نسخه فول آپشن این خودروی کراس اوور اسپرت نیز می‌توان به سنسورهای پارک جلو و عقب، هشدار برخورد از کنار، هشدار باز شدن درها، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، امکان انتخاب مودهای رانندگی، ترمز پارک اتوماتیک و سامانه‌های کنترل شروع حرکت در سربالایی و سرازیری،  ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی و TPMS، ایربگ‌های جلو، کناری و پرده‌ای، رادار خطی، هشدار خروج از خط، رادار نقاط کور، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و عقب و ترمزهای اکتیو، سانروف پانوراما، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی، سیستم صوتی YAMAHA، چراغ‌های LED، نورپردازی داخلی با ۲۵۶ رنگ، سنسور باران، برف‌پاکن عقب و ایرکاندیشن دو نقطه‌ای اتوماتیک با فیلتر PM2.5 و خروجی تهویه عقب اشاره کرد، اما در نهایت باید دید گروه بهمن چه نسخه‌ای را به ایران خواهد آورد. قیمت این خودروی کراس اوور کامپکت در بازار چین با مدل ۲۰۲۳ از ۱۰۷.۰۰۰ یوآن شروع می شود و تا ۱۲۹.۸۰۰ یوآن نیز ادامه پیدا می‌کند. با توجه به این قیمت‌ها نباید انتظار خودرویی ارزان قیمت را داشته باشیم. 

ام جی ۵

ام جی ۵ دیگر محصول برند ام جی، که قرار است توسط BM Cars وارد ایران شود. ام جی ۵ یکی از سدان‌های ارزان قیمت ام جی و جایگزینی برای ام جی GT است و در چین فروش بسیار بالایی را تجربه کرده است. این سدان کامپکت ام جی از نظر طراحی ظاهری، با این که هنوز برخی المان‌های نسخه‌های محبوب قبلی ام جی را مانند ام جی ۶ در خود می‌بیند، اما یک خودروی تهاجمی و جذاب است. در نمای جلوی این خودرو همچنان امضای جدید ام جی در خودروهایش را شاهد هستیم که آن هم مربوط به جلوپنجره بزرگ و بسیار عریض آن است که با سپر خودرو به صورت یکپارچه تبدیل شده است. چراغ‌های اصلی نیز مانند دیگر نسخه‌ها اندازه‌ای نسبتاً باریک و کشیده دارد که نمای جلو را اخمو و خشن کرده است. در نمای عقب فرم و گرافیک چراغ‌های اصلی شبیه به مدل محبوب قبلی ام جی، ام جی ۶، است. همچنین بر روی سپر نیز یک دیفیوزر اسپرت مشکی رنگ تعبیه شده که دو خروجی اگزوز نیز در دو طرف آن قرار گرفته است.

با ورود به کابین ام جی ۵ طراحی مینیمال و زیبایی را شاهد هستیم که در آن همچنان مانند دیگر خودروهای جدید ام جی دریچه‌های تهویه مطبوع به انتهای داشبورد میانی منتقل شده‌اند. بالای دریچه‌ها نیز صفحه نمایش عریض سیستم مالتی مدیا و برخی کلیدهای کنترلی تعبیه شده است. فرمان ظاهر زیبایی دارد و به صورت Dکات طراحی شده و در دل خود یک غربیلک سه شاخه بزرگ را جای داده است. فضای کابین، با توجه به این که با یک سدان کامپکت روبه‌رو هستیم، برای چهار نفر کافی و همچنین فضای صندوق نیز جادار است.

ام جی ۵ در بخش فنی نسخه‌های مختلفی دارد. نسخه ضعیف‌تر این خودرو دارای یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی است که توانایی تولید ۱۲۹ اسب بخار قدرت و ۱۵۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. این نسخه با گیربکس‌های ۵ سرعته دستی و اتوماتیک CVT تولید شده است، اما نسخه قوی‌تر ام جی ۵ یک پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر توربوشارژ را دارد که این پیشرانه می‌تواند حداکثر ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این نسخه نیز با دو گیربکس اتوماتیک CVT و ۷ سرعته دوکلاچه تر تولید می‌شود که در نهایت باید دید BM Cars کدام نسخه را وارد خواهد کرد.

نسخه فول ام جی ۵ هم به امکاناتی نظیر ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگ‌های راننده، سرنشین، کناری و پرده‌ای، سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه (دوربین دید عقب در نسخه پایه)، کروز کنترل آداپتیو (کروز معمولی در مدل پایه)، ترمز پارک برقی و سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی، رادار خطی، هشدار حرکت بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و ترمزهای اکتیو، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، دسته‌دنده الکترونیکی، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی پشت فرمان، گرم‌کن‌ صندلی‌های چرمی، نمایشگر لمسی ۱۲.۲۵ اینچی، سیستم صوتی YAMAHA، چراغ‌های LED و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با فیلتر PM2.5 مجهز شده است.

قیمت نسخه فول ام جی ۵ نیز حدود ۹۵.۰۰۰ یوآن است، بنابراین در صورت قیمت گذاری درست گروه بهمن باید شاهد استقبالی بسیار زیاد از این خودرو باشیم. 

ام جی ZS

ام جی ZS، برخلاف دو خودروی قبلی، یکی از نسخه‌های قدیمی‌تر ام جی است که اکنون مدل ۲۰۲۳ آن فیس لیفت شده است. ZS در دسته کراس اوورهای ساب کامکپت قرار دارد و به غیر از چین در دیگر بازارهای هدف ام جی و سایک فروش بالایی داشته است. این خودرو از سال ۲۰۱۷ روی خط تولید ام جی آمد و تاکنون تولید آن با فیس‌های متفاوت ادامه دارد. ام جی ZS از نظر طراحی ظاهری در نمای جلو چراغ‌هایی اخمو و کشیده دارد، که ظاهری جذاب را در کنار جلوپنجره بزرگ و پهن برای خودرو رقم زده است. سپر جلو با حجم پردازی‌های مختلفی طراحی شده و ظاهر خودرو را از سادگی تمام نجات داده است. در نمای عقب نیز مانند جلو ظاهری نسبتاً ساده اما روان را شاهد هستیم و در آن، چراغ‌های اصلی تا روی گلگیر عقب نیز کشیده شده است. بالای شیشه عقب به رسم تمام خودروهای کراس اوور یک اسپویلر تعبیه شده که در دل خود چراغ سوم ترمز را جای داده است. همچنین بر روی سپر عقب نیز چراغ‌های مه‌شکن و یک دیفیوزر ساده قرار گرفته است.

با ورود به کابین ام جی ZS، برخلاف دیگر نسخه‌های جدید ام جی یک داشبورد نسبتاً ساده اما کارآمد را شاهدیم که بر روی داشبورد میانی آن یک صفحه نمایش بزرگ برای سیستم مالتی مدیا در نظر گرفته شده است. در کنار صفحه نمایش سیستم مالتی مدیا و دریچه‌های تهویه مطبوع جز دیگری وجود نداشته و همان طراحی ساده ادامه یافته است. خوشبختانه فرمان خودرو به صورت Dکات طراحی شده است و یک غربیلک سه شاخه با کلیدهای کنترلی سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل بر روی آن قرار گرفته شده است. کابین ام جی ZS از نظر فضا کاملاً جادار و راحت است و همچنین صندوق عقب نیز فضایی کاربردی را دارد.

در بخش فنی، ام جی ZS با دو نسخه مختلف تولید شده است. نسخه ضعیف‌تر یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری را زیر کاپوت خود دارد که حداکثر می‌تواند ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این نسخه با یک گیربکس ۵ سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT قابل سفارش است. نسخه قوی‌تر نیز به یک پیشرانه ۱.۳ لیتری توربوشارژ مجهز شده است که این پیشرانه حداکثر می‌تواند ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این نسخه تنها با گیربکس ۵ سرعته دستی به بازار عرضه شده است. از جمله امکانات نسخه فول ام جی ZS نیز می‌توان به ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS و ایربگ‌های راننده و سرنشین، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری‌ها، سانروف پانورامیک و روف‌رک، استارت دکمه‌ای، سامانه ورود بدون کلید، نمایشگر ۳.۵ اینچی پشت آمپر، نمایشگر لمسی ۱۰.۱ اینچی، چراغ‌های LED، برف‌پاکن عقب و تهویه دستی با خروجی ردیف دوم اشاره کرد. ام جی ZS در نسخه فول قیمتی حدود ۹۹.۸۰۰ یوآن داشته و باید دید در نهایت گروه بهمن چه قیمتی را برای این خودرو در نظر خواهد گرفت. 

برند BM Cars چیست؟

برند BM Cars جدیدترین زیربرند گروه بهمن است که قصد دارد به زودی محصولاتی را از شرکت‌های ام جی، هونگچی و… وارد کشور کند. 

ام جی برندی از کدام کشور است؟ 

ام جی (MG) یک شرکت انگلیسی است که در سال ۲۰۰۶ مالکیت آن به سایک چین واگذار شد و اکنون این خودروساز به عنوان یک خودروساز دورگه چینی – انگلیسی شناخته می‌شود. 

ام با کدام محصولاتش به ایران می‌آید؟

برند BM Cars قصد دارد سه محصول از ام جی را وارد ایران کند؛ ام جی ONE، ام جی ۵ و ام جی ZS نام این سه محصول است که به زودی شاهد تردد آن ها در خیابان‌ها خواهیم بود. 

۴.۷ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.