سوزوکی گرندویتارا کلاس 10 چه تفاوتی با مدل های قبلی دارد؟

سوزوکی گرندویتارا کلاس 10 چه تفاوتی با مدل های قبلی دارد؟
شرکت ” ایران خودرو ” در سال ۹۵ تولید محدود سوزوکی گرندویتارا کلاس ۱۰ را آغاز کرد و از پایان همان سال، تحویل این نسخه به مشتریان را آغاز نمود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

گرندویتارا کلاس ۱۰ همان نمونه فیس لیفت با آپشنال بیش تر نسبت به نسخه های قبلی است که در حال حاضر در ایران خودرو تولید می شود. پیش از عرضه این نسخه از گرندویتارا، نمونه ای از این شاسی بلند کوچک ژاپنی با ظاهر فیس لیفت اما بدون آپشن های جدید به بازار آمده بود که به کلاس ۹ معروف شد. اما پس از گذشت چند ماه، تولید این نمونه، متوقف شده و گرندویتارا کلاس ۱۰ وارد خط تولید شد. برای بسیاری سوال است که سوزوکی گرندویتارا کلاس ۱۰ چه تفاوتی با نسخه های قبلی دارد و آیا قیمت کارخانه ای حدود ۱۶۰ میلیون تومان و بازار آزاد ۲۶۰ میلیون تومان برای خرید این خودروی مونتاژ داخل منطقی است؟
سوزوکی گرندویتارا کلاس 10 چه تفاوتی با مدل های قبلی دارد؟


از نگاه بسیاری از کارشناسان، در حال حاضر در هر دو بازه قیمتی، خودروی شاسی بلندی به جز سوزوکی گرندویتارا وجود ندارد که از نظر قابلیت فنی سامانه های آفرودی روی آن نصب شده باشد. گرندویتارا از نظر کلاس کلی در رده شاسی بلندهای کوچک قرار می گیرد و به دلیل موتور ۴ سیلندر موازی با راستای خودرو و نصب گیربکس در میانه کابین، قابلیت فنی و حرکتی آن در شرایط سخت به مراتب بالاتر از خودروهای هم قیمت یا کراس اوورها است. بسیاری فکر می کنند که سوزوکی گرندویتارا خودرویی قدیمی است و ایران خودرو نمی خواهد آن را از خط تولید خارج کند. برخی هم فکر می کنند تولید سوزوکی گرندویتارا پس از معرفی ویتارای جدید متوقف شده و تنها ایران خودرو آن را تولید می کند. اما جالب است بدانید در خطوط تولید کمپانی سوزوکی، گرندویتارا و ویتارا دو خودروی مجزا از هم هستند که نسل جدید ویتارا به عنوان یک کراس اوور جمع و جور شناخته می شود، اما گرندویتارا اصول یک SUV را دنبال می کند و همان طور که می دانید، هیچ کمپانی ای محصول SUV خود را مانند دیگر اتاق ها و کلاس های تولیدی خود، زود از رده خارج نمی کند. در حال حاضر تویوتا لندکروزر پس از ۱۰ سال همچنان با اتاق سری ۲۰۰ تولید می شود، همچنین اگر به سابقه تولید خودروهای SUV همچون پرادو، نیسان پاترول، میتسوبیشی پاجرو و… دقت کنید، هیچ گاه عمر کوتاهی مانند کراس اوورها نداشته اند، زیرا تولید و طراحی یک خودروی SUV تا حدی پیچیده تر از یک خودروی کراس اوور است و به دلیل تقاضای کم تر SUV ها نسبت به کراس اوورها بر اساس ذائقه جدید بازار جهانی، صرفه تولید اجازه نمی دهد که شاسی بلندهای واقعی پس از ۳ یا ۴ سال تغییر نسل دهند.
سوزوکی گرندویتارا کلاس 10 چه تفاوتی با مدل های قبلی دارد؟

این نکته ها گفته شد تا به آن جا برسیم که کمپانی سوزوکی تولید رسمی گرندویتارا فیس لیفت را تا سال ۲۰۱۷ به صورت عمده انجام داده و با نگاهی به پیشینه قابل دسترس این خودرو می بینید که عرضه آن در بیش تر نقاط جهان با همین ظاهر در حال انجام است. از آن سو، سوزوکی برای مشتریانی که به دنبال SUV نیستند و تنها ظاهر یک شاسی بلند را می خواهند، کراس اوور ویتارا را عرضه می کند که به تازگی پیشرانه های آن ارتقا پیدا کرده و قابلیت سفارش نسخه دو دیفرانسیل این کراس اوور فراگیرتر شده است.
سوزوکی گرندویتارا کلاس 10 چه تفاوتی با مدل های قبلی دارد؟

در نگاه اول مشخص است که سوزوکی گرندویتارا کلاس ۱۰ نسبت به مدل های قبلی کلاس ۸، از نظر ظاهری متفاوت بوده و فیس لیفتی روی آن انجام شده است. این تغییرات شامل رینگ، طراحی جلوی خودرو و برخی جزییات دیگر می شود. همچنین روی سقف فلزی این بار اثری از شیشه یا همان سانروف دیده می شود. در بخش داخلی هم تریم چرم در خودرو استفاده شده و تزیینات کابین به جای طرح نقره ای مات، طرح مصنوعی چوب شده است. همچنین آینه های خودرو نیز به دکمه تاشوندگی برقی مجهز شده اند و این آپشن در نمونه های جدید سوزوکی گرندویتارای بازار ایران دیده می شود. نمایش گر خودرو همچنان همان ابعاد و سبک ظاهری را دارد و تنها بخشی از دکمه های آن تغییر کرده است، اما از نظر منو و قابلیت پشتیبانی از درگاه های مختلف، می بینیم که به روز شده و دیگر قدیمی و خسته کننده نیست. نمایش گرهای پشت سری گرندویتارا همچنان مانند کلاس ۸ در کلاس ۱۰ دیده می شوند و تفاوت خاصی ندارند. امکاناتی مانند گرم کن صندلی های جلو، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، کروزکنترل، کامپیوتر سفر، سنسور و دوربین عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، حالت تقویت قدرت ورودی گیربکس، تنظیم وضعیت انتقال قدرت در حالت سبک و سنگین، بلوتوث، رهیاب ماهواره ای، استارت بدون کلید و… در گرندویتارا کلاس ۱۰ همچنان دیده می شود. اما در این خودرو دیگر خبری از ماساژور صندلی راننده نیست. با این که می بینیم در کنار اضافه شدن امکاناتی مانند تریم چرم، سانروف، آینه تاشوی برقی و… به کلاس ۱۰ گرندویتارا، ماساژور صندلی راننده حذف شده است، اما نمی توان این اتفاق را به تمامی منفی دانست، زیرا ماساژور صندلی این خودرو که در ایران به سفارش ایران خودرو در نسخه های قبلی نصب می شد، چندان کارآمد نبود و یک ریموت کنترل دستورها را به کیت ماساژور می داد که این قطعه هم آن چنان خوب و مناسب کار نمی کرد و تا حدی در کنار امکانات دیگر سوزوکی گرندویتارا بی خاصیت احساس می شد. اما همچنان شاهد هستیم که در سال ۲۰۱۸، ایران خودرو سوزوکی گرندویتارا را در نسخه فول آپشن بدون سیستم کنترل پایداری عرضه می کند و جای خالی دکمه آن زیر پنل سیستم تهویه احساس می شود. به احتمال زیاد هم دیگر شاهد نخواهیم بود که ایران خودرو سوزوکی گرندویتارا را در کلاس های ۱۱ و ۱۲ عرضه کند و آن موقع سیستم کنترل پایداری به این شاسی بلند تولید داخل اضافه شود، زیرا سوزوکی ژاپن با آغاز تحریم های آمریکا قصد ترک بازار ایران را دارد و اکنون برنامه ای برای تقویت همکاری های خود با ایران خودرو اعلام نکرده است.
سوزوکی گرندویتارا کلاس 10 چه تفاوتی با مدل های قبلی دارد؟
با وجود این امکانات و همچنین ویژگی های فنی و حرکتی که در سوزوکی گرندویتارا به عنوان یک شاسی بلند کوچک دیده می شود، همچنان برخی افراد خودروهای کراس اوور وارداتی یا چینی تولید داخل را به این ژاپنی ترجیح می دهند، زیرا آن ها به دلیل ساز و کار اتاق و سبک ساخت شان می توانند تا حدی امکانات بیش تر را در کنار سواری نرم تر به مشتریان ارائه دهند و شاید برای بسیاری مهم نباشد که اگر سوزوکی گرندویتارا سواری خشک تر نسبت به کراس اوورها دارد و نمی تواند در برخی موارد شتاب و امکاناتی همچون آن ها را تحویل راننده دهد، در عوض می تواند یک خودروی جان سخت و آفرودی باشد. سوزوکی گرندویتارا به پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندری مجهز است که ۱۶۹ اسب بخار را با گشتاور ۲۲۷ نیوتن متر تولید می کند و همیشه از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک ۴ دنده توان را به چهار چرخ خودرو می رساند. از سویی دیگر وقتی پای شرایط سخت و مسیرهای نامتعارف در میان باشد، گرندویتارا می تواند در حالت چهار چرخ سبک و سنگین با ضرایب ثابت قرار گیرد که آن جا برتری او نسبت به کراس اوورها اثبات می شود.
سوزوکی گرندویتارا کلاس 10 چه تفاوتی با مدل های قبلی دارد؟

با عرضه سوزوکی گرندویتارا کلاس ۱۰ از سال ۹۵، بسیاری معتقدند که کیفیت مواد به کار رفته در این خودرو، افت پیدا کرده است، اما همچنان براساس گزارش ISQI، این خودرو به عنوان یکی از چهار ستاره های کیفی تولید داخل به حساب می آید و مالکان آن همیشه از استهلاک کم و هزینه های جاری پایین آن صحبت می کنند. با تمام این صحبت ها، در بازار آشفته امروز باید به دنبال یک خودروی شاسی بلند واقعی یا ژاپنی باشید که حاضر شوید هزینه ای فراتر از ۲۶۰ میلیون تومان را در بازار آزاد برای سوزوکی گرندویتارا بپردازید. تا چند وقت پیش ایران خودروی خراسان نسخه دنده ای سوزوکی گرندویتارای فیس لیفت را با پیشرانه ۲.۴ لیتری مونتاژ می کرد که گزینه ای مناسب تر برای آفرود و سفرهای سخت بود، اما چند هفته ای است که ایران خودرو در سایت رسمی خود توقف تولید نمونه دنده ای گرندویتارا را اعلام کرده است.

گروه مستند اسب بخار

۳.۵ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.