خودرویی های بورس تهران چشم انتظار وزیر جدید صمت

بازار بورس

خودرویی های حاضر در بازار اوراق بهادار طی ماه هایی که از سال ۹۹ گذشته است با اقبال زیادی مواجه شده اند و خریداران بسیار بیش تری نسبت به سال گذشته پیدا کرده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ به بیان دیگر، نمادهای برتر این گروه، از جمله «ایران خودرو»، «سایپا» و «گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو» (خگستر)، متأثر از روند افزایشی بورس تهران، با توجه و طرف داران بیش تری مواجه شده اند. این اتفاق در حالی رخ داده است که در حال حاضر، صنعت خودروی کشور در آستانه سومین سال تحریم قرار دارد و از سوی دیگر، تمام نهاده های تولید و عوامل مؤثر بر آن به دلیل نرخ ارز به شدت افزایش پیدا کرده اند. در این میان، این حجم از افزایش ارزش خودرویی ها در بورس ایجاد پرسش می کند؛ به چه دلیل این اتفاق افتاده است؟ ورود نقدینگی های جدید چه تأثیری بر این صنعت گذاشته است و یا خواهد گذاشت؟ آیا این رشد واقعی است؟ و… . این پرسش ها را با «همایون دارابی»، کارشناس ارشد بازار سرمایه، در میان گذاشتیم:

طی ماه های اخیر، خودرویی های بورس تهران با اقبال بسیار زیادی رو به رو شده اند، اما به اندازه ای که اقبال شان در بورس زیاد بوده، اتفاقی در صنعت خودرو رخ نداده بود. به نظر شما دلیلش چیست؟

دو دلیل عمده برای این اقبال وجود داشت. یکی بخش افزایش سرمایه بود؛ به معنی تجدید ارزیابی که با توجه به این‌که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، ارزش دارایی‌های خودروسازها را به روز می‌کنند و ما این را در سرمایه شرکت ها دیدیم، قیمت سهام شرکت بعد از افزایش سرمایه کاهش پیدا می‌کند و همین کاهش شدید قیمت و به‌روز شدن دارایی‌ها باعث می‌شود قیمت بعد از آن شروع به رشد کند، یعنی تمامی شرکت‌هایی که تجدید ارزیابی می‌دهند و سهام‌شان به شدت ارزان می‌شود، بعد از آن، یک دوره رشد قیمتی را تجربه می‌کنند. دومین مسئله بحث تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) بود و این امیدواری را در میان سهام‌داران ایجاد کرد که قیمت خودرو واقعی شود. هرچند تاکنون این امر اتفاق نیافتاده، اما همه ما می‌دانیم که مشکلات اصلی صنعت خودرو در دو زمینه است، یکی بحث سهام‌داری دولت و دوم بحث قیمت‌گذاری محصولات. در بحث قیمت‌گذاری محصولات امیدوار بودند که قیمت‌ها قدری افزایش پیدا کند. البته مقداری افزایش پیدا کرد، اما هنوز کم‌تر از حد زیان‌دهی است و شرکت‌ها همچنان زیان می‌دهند. بحث دوم بحث واگذاری سهام بود که بازار انتظار داشت این سهام در صندوق‌های قابل معامله دوم و سوم دولت، دارایی دوم و دارایی سوم گنجانده شود و تا حدودی مزیت دولتی کمرنگ شود که متأسفانه این امر هم اتفاق نیافتاد. به همین دلیل سرمایه‌گذاران و بازار منتظر تحولات آتی هستند.

چه تحولاتی بر رفتار سهام‌داران تأثیرگذار خواهد بود؟

 اول این‌که ببینند چه کسی به عنوان وزیر صمت پیشنهاد می‌شود و چه سیاستی دارد و آیا اجازه می‌دهد شرکت‌ها از زیان‌دهی خارج شوند و دوم این‌که آیا سهام دولت در این شرکت‌ها واگذار می‌شود یا نه. صنعت خودرو در ذات خود صنعت، صنعت خوب و مستعدی است، اما مدیریت دولتی و تکالیفی که بین صنعت و دولت دیکته می‌شود باعث زیان‌دهی و مشکل‌ساز شدن این صنعت شده است. به هر حال، صنعت خودرو دومین صنعت اشتغال‌زای ایران است و امیدواریم مشکلاتش حل شود. فعلاً سرمایه‌گذارانی که به این سهام توجه می‌کنند، بحث اساسی‌شان امیدواری برای حل همه مشکلات است.

در حال حاضر، اقبال به سمت خودرو بیش‌تر از سمت حقوقی‌ها صورت گرفته  است یا حقیقی‌ها؟

بیش‌تر بحث عمده، حقیقی‌ها هستند. در بازار سهم عمده تحولات قیمتی به عهده حقیقی‌هاست. آن‌ها هستند که صف‌های خرید یا صف‌های فروش را تشکیل می‌دهند. معمولاً حقوقی‌ها یا عکس جریان حقیقی‌ها حرکت می‌کنند و یا اصلاً شتاب‌زده نیستند. به همین دلیل، اکنون بخش عمده‌ای از بازار در اختیار حقیقی‌هاست. نه در صنعت خودرو، بلکه در تمامی بخش‌های بازار.

این‌که گاه شایعه پیش می‌آید که مثلاً سهام‌داران عمده بازارسازی می‌کنند چیست؟

صنعت خودرو معمولاً این‌طوری نیست. صنعت خودرو ترکیب سهام‌دارانش مشخص است و کم‌تر پیش می‌آید که بازار به صورت عمده توسط افراد حقوقی شکل بگیرد، مگر این‌که بحث سهام عدالت را مطرح کنیم و این‌که بخش سهام عدالت، در بازار و به‌عنوان نمادهای حقوقی یا حقیقی بحث کنند.

چه‌طور می‌شود یک نماد در یک روز نزدیک به پنج درصد رشد می‌کند و بلافاصله فردای آن روز دوباره نزدیک به پنج درصد منفی می‌شود؟

این ذات بازار است که درگیر نوسان می‌شود. به هر حال، انتظارها و همچنین برداشت‌های بازار و فعالان اقتصادی به بازار نوسان می‌دهد و این چیزی است که ما همیشه در بازارها می‌بینیم و معمولاً هم از آن به‌عنوان تعبیر تصادفی یاد می‌شود، یعنی شما نمی‌توانید حدس بزنید گام بعدی بازار چگونه خواهد بود. مثلاً نمادی در درصدهای منفی بوده، اکنون دو درصد مثبت معامله می‌شود، یا برعکس، ممکن است در صف خرید باشد، یا امروز صف فروش است و فردا صف خرید. باز هم به صورت طبیعی این نوسان‌ها را دارد.

بسیاری از افراد در سال جدید و با مشاهده روند مثبت بورس وارد بازار سرمایه شده‌اند و با توجه به این‌که عادت کرده‌اند طی این چند ماه گذشته، روند مدام افزایشی باشد، اکنون احساس خطر می‌کنند. آیا احتمال خروج این بخش از سرمایه از بازار وجود دارد؟

نباید عجله کنند، نباید هیجان‌زده شوند. افرادی که وارد بازار می‌شوند باید صبوری را یاد بگیرند، هیجان‌زده نشوند و بیش‌تر از این‌که به بازار توجه کنند به سهم‌هایی که می‌خرند توجه کنند. به هر حال، بازار سهام ذاتش دارای ریسک است، اما کسانی که بلندمدت نگاه کنند، برنده هستند و نباید با نوسان های بازار دچار شتاب‌زدگی شوند.

یعنی به شایعه‌ها توجه نکنند؟

اصلاً.

آیا احتمال دارد سرمایه‌هایشان را از بورس خارج کنند؟

دقیقاً، افرادی که شتاب‌زده وارد یک بازار می‌شوند ممکن است شتاب‌زده هم از آن خارج شوند. وظیفه رسانه‌ها و گروه‌های مرجع است که آن‌ها را راهنمایی کنند به این‌که با حضور بلندمدت در بازار برنده خواهند بود و با این عجله فقط به خودشان ضرر می‌زنند؛ شتاب‌زده از این بازار به بازار دیگر رفتن و وارد و خارج‌شدن از یک بازار ممکن است به آن‌ها به‌شدت زیان بزند.

آمار ورود سرمایه جدید به بورس در تیرماه چه قدر بوده است؟

آمار ورود سرمایه های جدید به بورس اوراق بهادار در  تیرماه ۲۴ هزار میلیارد تومان است.

این روند بازار، که حالا براساس شایعات است، تا چه حد درست است؟ منظور از شایعات این است که دولت می‌خواهد نقدینگی سرگردان جامعه را جمع کند و این رشد بورس واقعی نیست یا به اصطلاح حباب است؟

نه، بازار حباب نیست و در اقتصادهای تورمی، حباب معمولاً شرایط شکل‌گیری ندارد، چون همه بازارها در حال رشد هستند، یعنی شما اگر به بازار املاک و مستغلات، خودرو و ارز و سکه نگاه کنید، آن‌ها هم رشد تورمی دارند. البته این رشد بورس به کسی آسیب نمی‌زند، یعنی وقتی قیمت سهام یا قیمت‌ اوراق مشارکت بالا می‌رود، باعث تورم در کل اقتصاد نمی‌شود و فشار هم به کسی وارد نمی‌کند، اما در بقیه بازارها این وضع رخ می‌دهد. به همین دلیل، خیلی‌ها سفارش می‌کنند اگر اقتصاد تورم دارد، آن را به طرف بازارهای مالی هدایت کنند و اجازه دهند در بازارهای مالی نقدینگی سرگردان حضور پیدا کند تا وارد بازار کالایی و فشار روی قیمت کالاهای مصرفی بشود. اما به نظر نمی‌رسد در حال حاضر ما رشد غیرعادی را در اکثر قیمت‌های سهام داشته باشیم، اما ممکن است در شرکت‌های کوچک به دلیل کم بودن سرمایه و به دلیل نبود سهام‌دار عمده‌ای که بتواند بازار را متعادل کند، قیمت‌ها از حد معینی بالاتر رفته باشند که آن هم در آینده می‌تواند اصلاح شود. اما در کلیت بازار، فعلاً نگرانی خاصی وجود ندارد.

پیش‌بینی شما از وضعیت نمادهای خودرویی در بازار بورس چیست؟

تابع این هستند که چه کسی وزیر خواهد شد و سیاست او در برابر صنعت خودرو چگونه خواهد بود. وضعیت بسیار مهم و حساسی را خواهد داشت، چون اگر صنعت خودرو در شش ماهه دوم سال هم مجبور به فروش با قیمت‌های زیر بهای تمام‌شده باشد و بخواهد زیان دهد، آن وقت کار صنعت خودرو بسیار بسیار برای جبران این زیان‌ها سخت خواهد بود. امیدواریم وزیر صمت شرایط بهتری را برای صنعت خودرو ایجاد کند تا هم سرمایه‌گذاران منفعت ببرند و هم امنیت شغلی پرسنل این شرکت‌ها تأمین شود، چرا که زیان‌دهی شرکت‌های خودرویی به معنای بر باد رفتن اشتغال در این صنعت خواهد بود.

پایگاه خبری اسب بخار

علی طجوزی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.