خودروهای غیرچینی با بودجه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان – قسمت دوم

هیوندای آوانته
توسعه برای هر ملت، یک دست آورد بزرگ و ارزشمند تلقی می شود. به خصوص هنگامی که این اتفاق در بازه ای کوتاه رخ دهد.
روزگاری چین کشوری بود که کم تر کسی به آن بها می داد. اکنون غول اقتصاد جهان شده است و روز به روز بالاتر می رود. صنعت خودروسازی چین که تا یک دهه پیش، همچون صنعت خودروی ایران، فقط به مونتاژکاری می پرداخت، اکنون به مرحله ای رسیده است که پلت فرم اختصاصی طراحی می کند، پرچم دار تولید خودروهای تمام الکتریکی در دنیا شده است و به تست خودروهای خودران می پردازد! آن ها طراحان و مهندسان مطرح دنیا را به استخدام خود درمی آورند تا مراحل توسعه و تولید محصولات جدید خود را، با کم ترین ریسک و بالاترین کیفیت به انجام برسانند. اکنون جهانیان طور دیگری به صنعت خودروسازی چین نگاه می کنند. آن ها سال به سال درحال سبقت گرفتن از یکدیگرند و با سرعتی که پیش می روند، به یقین در آینده ای نزدیک به سلطان بلامنازع این صنعت تبدیل می شوند.
اما آیا درحال حاضر می توان ادعا کرد کیفیت خودروهای چینی در نگاه مردم، برابر با تولیدات دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی است؟ اگر واقع بین باشیم، هنوز نه! با وجود فروش بالا و روز افزون تعداد خودروهای چینی درحال تردد در خیابان، بیش از نیمی از جامعه همچنان با نگاهی آکنده از شک و تردید به چهار چرخ های چینی می نگرند. درواقع شاید چینی ها در واحدهای تحقیق و توسعه خود به دست آورد های بزرگی رسیده باشند، اما در عمل آن چه از آن ها در بازار مشاهده می شود، خودروهایی هستند که فقط در مقایسه با اسلاف خویش، بهتر و باکیفیت تر شده اند. بنابراین تا زمان پذیرفته شدن کامل آن ها در این صنعت، همچنان بسیاری از مشتریان به سراغ برندهای معتبرتر می روند. حال اگر در بازار پرماجرای خودرو در ایران، شخصی قصد ارتقای خودروی ایرانی خود به خودرویی توانمندتر را داشته باشد، با بودجه ای در محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، چند انتخاب غیر چینی پیش روی خود دارد؟ در این سلسله مقالات بر آن شدیم تا به بررسی غیر چینی های متوسط بازار بپردازیم.
هیوندای آوانته
هیوندای آوانته دستی و اتوماتیک
«آوانته» سدانی جمع و جور و اقتصادی از «هیوندای» بود که در فاصله سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ در ایران به تولید رسید. آوانته درحقیقت نام دیگر «هیوندای الانترا» است که از محبوب ترین و پرفروش ترین محصولات تاریخ هیوندای به شمار می رود. هیوندای در بازار آمریکا، الانترا را با نام آوانته به فروش می رساند. نمونه ای که گروه صنعتی «کرمان موتور» به مونتاژ آن می پرداخت، فیس لیفت نسل دوم الانترا بود که در دو مدل دنده دستی و اتوماتیک به مشتریان ایرانی ارائه می شد. باتوجه به ادامه تولید آوانته در ایران پس از توقف تولید آن در جهان، هیچ گاه پای نسل سوم این خودرو به بازار کشورمان باز نشد. اما با قطع مونتاژ آوانته در کرمان، الانترا از نسل چهارم به بعد، بار دیگر فرصت حضور در بازار ایران را پیدا کرد و به موفقیت هم رسید. با گذشت سال ها از توقف عرضه آوانته های ساخت داخل، همچنان این خودرو طرف داران خاص خود را دارد و این روزها با سر به فلک کشیدن قیمت خودروهای صفر کیلومتر، افراد زیادی هستند که به خرید گزینه هایی همچون آوانته روی می آورند.
هیوندای آوانته
طراحی
آوانته حتا در زمان عرضه هم از نظر طراحی، حرف چندانی برای گفتن نداشت. به خصوص در برابر رقبایی همچون رنو مگان، کیا سراتو و مزدا ۳٫ خریدار آوانته خوب می داند که با انتخاب این خودرو، نباید به دنبال ظاهر مدرن و اغواگر باشد. در نمای جلو، کاپوتی کشیده را می توان مشاهده کرد که با خطوط عضلانی طراحی شده است. دو خط عضلانی کاپوت تا جلوپنجره ذوزنقه ای آوانته ادامه پیدا کرده اند. جلوپنجره از چند خط افقی ساده تشکیل شده است. چراغ ها فرمی بادامی دارند و گرافیک داخلی آن ها به رنگ مشکی است. بر روی سپر یک ورودی هوای سراسری دیده می شود که دو چراغ مه شکن کوچک را هم در دو سوی خود جای داده است. ظاهر آوانته از جلو خشن به نظر می رسد، اما نمی توان لقب زیبا بر روی آن گذاشت! در نمای کناری، یک طرح آسیایی ساده را می توان نظاره گر بود. طراحی آینه ها و دستگیره ها قدیمی به نظر می رسد. دور تا دور بدنه آوانته با زه های فایبرگلاس محافظت می شود. تمام آوانته های تولیدشده در ایران، حتا مدل های اتوماتیک، فاقد رینگ آلومینیومی هستند و از رینگ فولادی با قالپاق پلاستیکی بهره می برند.
در نمای عقب آوانته، بخشی از امیدهای از دست رفته، باز گردانده می شوند. طراحی این بخش نسبت به دیگر نماها، به مراتب زیباتر است. چراغ هایی عمودی با گرافیک زیبا که چهره ای لوکس به آوانته بخشیده اند. طراحی سپر و درِ صندوق هم در کمال سادگی، متناسب و خوش تراش انجام شده است. چراغ ترمز سوم هم از نوع لامپی قدیمی بوده و پشت شیشه عقب قرار دارد. با ورود به کابین، باز هم بدسلیقگی طراحان است که پیش از هر چیز احساس می شود. طراحی داشبورد آوانته از اصل راننده محور بودن، پیروی می کند. مجموعه کنسول مرکزی و کلیدها با اندکی چرخش به سمت صندلی راننده و به صورت یکپارچه با قاب صفحه کیلومتر طراحی شده است. شکل طراحی دریچه های تهویه و دکمه های کنسول در نگاه اول ممکن است تعجب برانگیز باشد. داشبورد مقابل سرنشین هم به شکل یک سطح صاف، قالب گیری شده است. طراحی نشان گرهای پشت آمپر و غربیلک فرمان هم بسیار قدیمی و معمولی به نظر می رسند و اثری از دکمه های کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان نیز مشاهده نمی شود. کیفیت مواد به کار رفته در ساخت کابین را باید قابل قبول دانست.
هیوندای آوانته
ویژگی های فنی و امکانات
هیوندای آوانته با پیشرانه ۲٫۰ لیتری در ایران عرضه شد. پیشرانه ای پربازده که ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. انتقال قدرت در آوانته بسته به انتخاب مشتری، بر عهده جعبه دنده ۵ دنده دستی یا ۴ دنده اتوماتیک قرار می گیرد. آوانته های اتوماتیک همواره در بازار، محبوب تر بودند. توان پیشرانه آوانته برای جا به جا کردن وزن ۱۲۸۰ کیلوگرمی آن، کافی به نظر می رسد. مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی برای مدل های دنده ای و اتوماتیک، به ترتیب ۷٫۶ و ۸٫۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. باک سوخت ۵۵ لیتری آوانته، کفاف مصرف سوخت آن را می دهد. آوانته از نظر آپشن های رفاهی و ایمنی، چندان با دست پر به میدان نیامده است. شیشه بالابرهای برقی، آینه های کناری برقی مجهز به گرم کن، زیرآرنجی جلو و عقب، تهویه مطبوع با کنترل دستی، چراغ مه شکن جلو و عقب، رادیو پخش CD با ۴ بلندگو، آنتن برقی رادیو، سیستم ضد سرقت، ۲ کیسه هوا و ترمز ضد قفل، تنها امکانات شاخص این خودرو را تشکیل می دهند.
هیوندای آوانته
ویژگی ها
از هر کسی که تجربه رانندگی با این محصول هیوندای را داشته یا در کار خرید و فروش خودرو است، درباره آوانته بپرسید، تنها با یک کلمه آن را توصیف می کند، پر شتاب! درواقع آوانته از بسیاری از هم سن و سالانش چالاک تر است و با پیشرانه سرحال و پرتوانی که دارد، شتاب اولیه و ثانویه بسیار مناسبی را در اختیار راننده خود می گذارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آوانته دنده ای در حدود ۹ ثانیه است. همین شتاب برای مدل اتوماتیک، بین ۱۰ تا ۱۱ ثانیه اعلام می شود. جعبه دنده ۴ دنده قدیمی هیوندای، به خوبی با موتور ۲٫۰ لیتری هماهنگ است و تعویض دنده ها را به نرمی انجام می دهد. دیگر ویژگی کلیدی آوانته، استهلاک بسیار پایین این خودرو است. به گونه ای که بسیاری از افراد و فعالان بازار، از آوانته به عنوان کره ایِ ژاپنی یاد می کنند! بسیار کم پیش می آید که آوانته پای صاحب خود را به تعمیرگاه بکشاند. اگر روغن و آب آن را به موقع فراهم کنید، هیچ اذیت و آزار دیگری برای شما ندارد. آوانته سواری نرم و باکیفیتی ارائه می دهد که این ویژگی آن را به انتخابی مناسب برای خانواده ها تبدیل می کند. آوانته باتوجه به سال ساخت و میزان سلامت، در مدل های دنده ای از ۹۰ تا ۱۲۰ و در نسخه های اتوماتیک، از ۱۰۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود.
نکات مثبت: موتور قدرتمند، شتاب مناسب، کیفیت ساخت بالا، استهلاک پایین، سواری نرم
نکات منفی: طراحی قدیمی، امکانات رفاهی ضعیف

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.