مقایسه آریسان 2 و اینرودز ؛ پیکاپ یا ون باری؟ + ویدیو

در این محتوا به سراغ مقایسه دو سگمنت متفاوت خودرویی یعنی پیکاپ های سبک و ون های باری آمده ایم و با کنار هم قرار دادن اینرودز و آریسان ۲، تفاوت های این دو سگمنت را برایتان بیان نموده ایم که در ادامه می خوانید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

ویدیو مقایسه آریسان و ون اینرودز

بازار خودروهای کار و تجاری در ایران

پیکاپ
پیکاپ

در چند سال اخیر تنوع خودروهای کار و تجاری خصوصا از نوع پیکاپ در کشورمان بالا رفته است و به همین سبب اکنون با صف طویلی از پیکاپ های چینی مواجه هستیم که البته به علت مشکلات بازار خودرو ایران و انحصار همیشگی آن، قیمت های بالایی دارند و دیگر نمی توان به آن ها به چشم یک خودروی کار و تجاری صرف نگاه کرد، یا به بیان بهتر باید گفت پیکاپ های چینی این روزها در دسته خودرو های لاکچری تلقی می شوند. برای اثبات این مدعا کافی ا‌ست نگاهی به فهرست قیمتی کلوت اتومات، فوتون G7 ، تاگا و به زودی، بهمن G9  بیاندازید.

پس قشر متوسط جامعه که قصد خرید یک خودروی کار و تجاری و امرار معاش با آن را دارند و یا افرادی که برای کسب و کارهای‌ شان نیاز به جا به ‌جایی کالا های سبک است، به ناچار و ناگزیر می بایست به سراغ پیکاپ های سبکی چون آریسان ۲ و کارا و یا ون باری سبک اینرودز از گروه بهمن بروند.

شایان توجه است که این دسته افراد عموماً به دنبال خرید مواردی مانند زامیاد ۲۴ یا همان نیسان آبی معروف، پادرا و… نیستند. از همین رو چندی پیش فرصتی دست داد تا یک دستگاه آریسان ۲ را کنار ون باری اینرودز قرار داده و به صورت خلاصه تفاوت هایشان را بررسی نماییم.

پیکاپ های سبک

این دسته از خودروها در برخی نقاط جهان همچنان دارای تقاضای قابل قبولی هستند و در نقطه مقابل در برخی از کشورها (همانند اکثر کشور های اروپایی) خواهان ندارند. در بازار جهانی از این سبک پیکاپ ها می توان به نمونه هایی همچون هیوندای سانتاکروز، فورد ماوریک، شورولت مونتانا، رنو اوروچ و… اشاره کرد. این نوع پیکاپ ها در کشورهای آمریکای جنوبی تقاضای بالایی دارند و بازار بعدی آن ها نیز آمریکای شمالی و آفریقاست، اما در کشور ما این دسته از خودرو ها یعنی پیکاپ های سبک، تنوع چندان بالایی ندارند. به عنوان سبک ترین و ارزان ترین گزینه این خودروها در ایران می توان به پراید وانت یا همان سایپا ۱۵۱ اشاره کرد. در دسته بالاتر هم شاهد خودروهایی همچون آریسان ۲ ایران خودرو و کارای گروه بهمن هستیم. تا پیش از خروج خودروسازان اروپایی از ایران به علت از سرگیری تحریم ها، پیکاپ تندر ۹۰ نیز در کشورمان مونتاژ می شد که اتفاقاً به دلیل فضای کابین و کیفیت بالای موتور و گیربکس، به محبوبیت قابل توجهی نیز دست یافته بود.

تندر ۹۰
تندر ۹۰

پیکاپ های سبک عمدتاً برای حمل اجسام به نسبت حجیم اما با وزن کم به کار می آیند. حمل کالاهایی همچون مبلمان های سبک اداری و یا منزل، لوازم آشپزخانه به صورت محدود، حمل مواد غذایی، حمل و تحویل لباس در خشک شویی ها، حمل و تحویل کالاهای سبک برای بسترهای اینترنتی همچون دیجی کالا و… از جمله موارد کاربرد این نوع پیکاپ های سبک است. این مدل خودروها اما با چند چالش مواجه هستند. نخست آن که حتماً به حفاظ کشی دور حوضچه بار نیاز دارند. به علت روباز بودن قسمت بار، حمل برخی کالاها در شرایط آب و هوایی نامتعادل ریسک دارد و گاه با چالش جدی مواجه است. فضای کابین چندان مناسب نیست و راننده نمی تواند صندلی خود را آن گونه که باید و شاید تنظیم کند. هزینه مسقف کردن این خودروها نیز امروز با اوضاع اقتصادی نابه‌سامان ایران بالا رفته است. با تمام این موارد، مزایایی همچون شبکه خدمات رسانی گسترده این پیکاپ ها، فراوانی قطعات فنی و بدنه آن ها به دلیل حضور طولانی مدت در بازار، سادگی تعمیرات، عدم پیچیدگی تجهیزاتی و… سبب می شود که پیکاپ های سبک در بازار کشورمان همچنان از تقاضای بالایی برخوردار باشند و به طور مثال، پراید وانت به عناوینی همچون پرفروش ترین پیکاپ خاورمیانه و… نیز دست یابد.

ون های تجاری

این دسته از خودروها بیش از هر جای دیگری در اروپا و شرق آسیا تقاضا دارند. نظم نوین شهری و عواملی همچون علوم زیبایی شناختی و توجه به ظاهر شهرها در کشورهای اروپایی و شرق آسیا سبب شده است برای حمل کالاهای سبک به سراغ ون های تجاری به جای پیکاپ ها بروند. به دلیل مسقف بودن این خودروها، کالای در حال حمل با آن ها رؤیت نمی شود و از طرفی، این نوع ون ها در شرایط آب و هوای برفی و بارانی نیز قابلیت حمل خود را از دست نمی دهند. همچنین این خودروها از هزینه های جانبی مانند حفاظ کشی و مسقف نمودن نیز معاف هستند. البته مشکلاتی هم وجود دارند که ون های باری با آن دست و پنجه نرم می کنند؛ به عنوان مثال، این مدل خودروها نسبت به پیکاپ ها محدودیت ارتفاعی دارند که سبب می شود از حمل برخی از کالاها عاجز باشند. همچنین امکان نصب یخچال های بزرگ نیز برای حمل مواد غذایی فاسدشدنی معمولاً برای این دسته از خودروهای کار و تجاری به راحتی مهیا نیست.

بازار ایران

به علت نوظهور بودن ون های باری در ایران، همچنان برای ایجاد آشنایی بیش تر مردم با این قبیل خودروها، شرکت های عرضه کننده می بایست برنامه ریزی ویژه نمایند. فرهنگ خودروهای کار و تجاری در ایران از دیرباز تاکنون به سمت پیکاپ ها متمایل بوده و برای این تغییر سلیقه، نیاز به تبلیغات ویژه است. گروه بهمن را می توان از پیش‌گامان عرضه ون های تجاری سبک در کشور دانست که امروز توانسته است به موفقیتی نسبی دست یابد. شایان توجه است که با نگاهی به آمار فروش پیکاپ های سبک همچون آریسان و کارا در مقابل اینرودز به سادگی متوجه ذائقه ایرانی ها در خصوص انتخاب خودروهای تجاری خواهید شد و بنابراین برای جا انداختن ون های باری در کشور راهی طولانی پیش روی خودروسازان است.

مشخصات فنی آریسان ۲، کارا و اینرودز

پیکاپ ایران خودرو به نام آریسان ۲ از پیشرانه XU7 پلاس بهره می گیرد. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت ۹۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر است و نیروی تولیدی پیشرانه از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. آریسان ۲ بدون احتساب وزن سرنشین ها قادر به حمل بار مجاز تا سقف ۶۰۰ کیلوگرم است.

وانت کارا
مقایسه ون باری اینرودز و آریسان ۲

پیکاپ کارا گروه بهمن دارای یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۱۲ اسب بخار و گشتاور ۱۷۱ نیوتن متر است. گیربکس این پیکاپ هم ۵ دنده دستی است. ظرفیت باری نسخه تک کابین این پیکاپ در کاتالوگ گروه بهمن، هزار کیلوگرم عنوان شده است.

ون باری اینرودز دارای پیشرانه ای به حجم دقیق ۱۴۹۳ سی سی است. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۰۵ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر است. جعبه دنده این خودرو از نوع ۵ سرعته دستی و ظرفیت بار اینرودز هم معادل با ۷۲۵ کیلوگرم است.

ون باری اینرودز
مقایسه ون باری اینرودز و آریسان ۲

سخن پایانی

به طور کلی باید گفت، چنان چه به سواری نرم تر، راحتی بیش تر حین راندن، امکانات بهتر و کلاس کاری بیش تر توجه دارید، ون های باری همچون اینرودز می تواند انتخاب مناسب تری برای شما باشد. در طرف مقابل، چنانچه گسترده تر بودن خدمات، فراوانی بیش تر قطعات فنی و بدنه، ارزان تر بودن وسیله نقلیه و مواردی از این دست برای‌تان حائز اهمیت است، به سراغ پیکاپی همچون آریسان ۲ و… می بایست بروید.

گالری تصاویر

آریسان ۲ چه مشخصاتی دارد؟

پیکاپ ایران خودرو به نام آریسان ۲ از پیشرانه XU7 پلاس بهره می گیرد. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت ۹۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر است و نیروی تولیدی پیشرانه از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. آریسان ۲ بدون احتساب وزن سرنشین ها قادر به حمل بار مجاز تا سقف ۶۰۰ کیلوگرم است.

اینرودز چه مشخصاتی دارد؟

ون باری اینرودز دارای پیشرانه ای به حجم دقیق ۱۴۹۳ سی سی است. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۰۵ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر است. جعبه دنده این خودرو از نوع ۵ سرعته دستی بوده و ظرفیت بار اینرودز هم معادل با ۷۲۵ کیلوگرم است.

۴.۷ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.