مقایسه کی ام سی ایگل و تارا اتوماتیک؛ کدام سدان اتومات اقتصادی؟

کی ام سی ایگل و تارا اتوماتیک
کی ام سی ایگل و تارا اتوماتیک

در این محتوا به سراغ مقایسه سدان تازه متولدشده کرمان موتور، ایگل با تارا اتوماتیک آمده ایم؛ دو سدان که محصول داخلی به شمار می آیند و در دسته اتومات های اقتصادی جای می گیرند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

خودروهای سدان پس از کراس اوورها یکی از پرطرف‌دارترین و محبوب ترین کلاس های خودرویی در سراسر دنیا به شمار می روند. در بازار خودروی ایران نیز با وجود محبوبیت بالایی که کراس اوورها طی چند سال اخیر در بازار به دست آورده اند، اما همچنان سدان ها نیز جزو انتخاب اول بسیاری از اقشار مختلف جامعه هستند. در این میان، خودروهای سدان اقتصادی به دلیل قیمت مناسب تر نسبت به سایر مدل ها و همچنین استهلاک پایین تر، بیش تر مورد توجه افراد قرار دارند. در این محتوا قصد داریم کی ام سی ایگل را با تارا اتومات V4 مقایسه کنیم.

معرفی دو خودرو

کی ام سی ایگل در پنجمین نمایشگاه خودرو تهران توسط کرمان موتور به صورت رسمی رونمایی شد. کی ام سی ایگل را در اصل باید نسخه فیس لیفت جک J4 دانست. ایگل نام یک روستا و منطقه در استان تهران است که در گفتار و نوشتار ایگُل و ایگِل هم گفته می شود. به همین دلیل می توان گفت نام ایگل برای سدان کرمان موتور در کنار داشتن مفهوم ایرانی، به کلمه انگلیسی Eagle به معنی عقاب هم نزدیک است.

سدان بومی کرمان موتور بر مبنای پلتفرم PS1 این شرکت است، که به زودی روانه بازار خواهد شد. این نخستین بار است که یک خودروساز خصوصی صاحب یک پلتفرم بومی سازی‌شده می شود و به عبارتی دیگر، اولین بار است که خودرویی ملی از یک خودروساز خصوصی قرار است به عرضه برسد. این خودرو در نمای جلو و عقب دست‌خوش تغییرات گسترده ای شده است و در نمای کناری رکاب و رینگ ها تغییر کرده اند. به طور کلی، کی ام سی ایگل نسبت به جک J4 از ظاهری بسیار پویاتر و به‌روزتر بهره مند است.

تارا اتوماتیک نیز این سوی میدان روبه‌روی کی ام سی ایگل قرار گرفته است، که تا امروز لقب لوکس ترین سدان ملی را به همراه داشته است. تارا نیز در واقع نسخه ایرانیزه شده پژو ۳۰۱ است که پس از بازگشت تحریم ها و رفتن پژو از کشور، ایران خودرو را بر آن داشت تا پروژه پلتفرم ملی را براساس این سدان اقتصادی فرانسوی جلو ببرد و سرانجام آن، تولد تارا شود. تارا اکنون در بازار خودروی کشور در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک (هر کدام دو تیپ) عرضه شده است، و ما در این محتوا به تیپ اتومات V4 ال ایکس آن می پردازیم.

مشخصات فنی ایگل و تارا V4

کی ام سی ایگل
کی ام سی ایگل

براساس اطلاعات منتشرشده، سدان کی ام سی ایگل در نسخه بنزینی مشخصات فنی‌ِ مشابه با جک J4 دارد. این خودرو به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۰۴ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور مجهز است و جعبه دنده آن از نوع اتوماتیک CVT خواهد بود. لازم به ذکر است که این خودرو یک نسخه برقی هم خواهد داشت، که برای آن در بخش داخلی تغییراتی همچون ترمز پارک برقی و شیفتر چرخان نیز لحاظ شده است.

پیشرانه تارا اتوماتیک V4
پیشرانه تارا اتوماتیک V4

تارا اتوماتیک در بخش فنی زیر کاپوت خود نسل جدید پیشرانه معروف و محبوب TU5 را جای داده است، که TU5 پلاس نام دارد. این قلب تپنده ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی برای تارا اتوماتیک ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را به همراه دارد. گیربکس تارا اتوماتیک نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT است. یکی از مشکلات تارا اتوماتیک تقه زدن گیربکس آن هنگام تعویض دنده هاست که نسبت به بسیاری از خودروهای هم‌رده، موردی آزاردهنده و منفی تلقی می شود.

امکانات ایمنی و رفاهی دو خودرو

ایگل در بخش امکانات رفاهی و ایمنی به مواردی همچون دو عدد کیسه هوا، تریم داخلی چرم و پارچه، کروز کنترل، مانیتور، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، دی لایت، ترمزهای دیسکی چهار چرخ، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ های جلو از داخل خودرو، رینگ های آلومینیومی و… مجهز است.

در طرف مقابل، تارا اتوماتیک به ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستم‌های کمکی ABS ،EBD ،HBA ،TCS ،ESC HSA، کیسه هوای جلو و کناری، فرمان برقی به همراه کلیدهای کنترلی، سیستم مالتی مدیا با ۴ عدد بلندگو و امکان میرورلینک، آنتن سقفی اکتیو، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، مه‌شکن‌های جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ های جلو از داخل خودرو، چراغ روز، چراغ مشایعت و خوش‌آمدگویی، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS) و کروز کنترل و محدودکننده سرعت، سانروف، دوربین دنده عقب، آینه‌ های کناری تاشو برقی، سنسور نور و باران، سیستم ورود و استارت بدون کلید، رینگ‌ های ۱۶ اینچی آلومینیومی، روکش‌های چرمی و صندلی‌ های جلو برقی مجهز شده است.

اما در تارا اتوماتیک نسخه V4 LX امکانات بیش تری همچون زیرآرنجی عقب، گرم‌کن صندلی های جلو، تنظیم گودی کمر صندلی راننده، انتقال کلیدهای شیشه بالابر روی درها، موبایل باکس، چراغ خوش‌آمدگویی و آینه الکتروکرومیک نیز دیده می شود. بنابراین از نظر امکانات ایمنی و رفاهی، تارا اتومات نسبت به رقیب کاملاً سرتر ظاهر می شود.

سخن پایانی

در پایان، ایگل را باید خودرویی بی دردسر دقیقاً همچون J4 دانست که حالا قدری به‌روزتر و زیباتر نیز شده و مناسب برای کسانی است که غیر از سرویس های دوره ای، حوصله چندانی برای مراجعه به نمایندگی و تعمیرگاه را ندارد. در طرف دیگر، تارا اتومات، ظاهر شکیل تر، کابین بزرگ تر و امکانات بیش تری را ارائه می دهد و به این ترتیب می تواند افراد علاقه‌مند به آپشن را به خود جذب کند. از نظر گستردگی شبکه خدمات رسانی نیز هر دو خودرو به پشتوانه کرمان موتور و ایران خودرو، وضعیت مناسبی دارند، اما قطعاً فراوانی قطعات تارا بیش تر از رقیب است.

سوالات متداول

تارا اتومات چه مشخصاتی دارد؟

تارا اتوماتیک در بخش فنی زیر کاپوت خود نسل جدید پیشرانه معروف و محبوب TU5 را جای داده که TU5 پلاس نام دارد. این قلب تپنده ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی برای تارا اتوماتیک ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را به همراه دارد. گیربکس تارا اتوماتیک نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT است.

کی ام سی ایگل چه مشخصاتی دارد؟

براساس اطلاعات منتشرشده، سدان کی ام سی ایگل در نسخه بنزینی مشخصات فنی‌ِ مشابه با جک J4 دارد. این خودرو به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۰۴ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور مجهز است و جعبه دنده آن از نوع اتوماتیک CVT خواهد بود.

۲.۶ امتیاز از ۱۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.