مقایسه تارا اتوماتیک و سوزوکی سیاز، جدال سدان لوکس داخلی و اقتصادی ژاپنی

مقایسه تارا اتوماتیک و سوزوکی سیاز
مقایسه تارا اتوماتیک و سوزوکی سیاز

سوزوکی سیاز یکی از سدان های وارداتی به بازار کشور است که در دور جدید واردات خودرو توسط راسا موتور وارد ایران شده است. این خودروی سدان با سدان های داخلی نظیر تارا اتوماتیک در یک رده قرار گرفته که همین مورد باعث شد تا مقایسه‌ای میان این خودروی وارداتی غیر چینی و سدان پرچمدار ایران خودرو انجام دهیم. 

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

خودروهای سدان یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین کلاس های خودرویی در سراسر دنیاست و مدل های مختلفی را نیز شامل می شود. در بازار خودروی کشور نیز با وجود محبوبیت بالایی که کراس اوور ها در بازار طی چند سال اخیر بدست آورده اند اما همچنان سدان ها نیز جزو انتخاب اول بسیاری از اقشار مختلف جامعه است. در این میان خودروهای سدان اقتصادی به دلیل قیمت مناسب تر نسبت به سایر مدل ها و همچنین استهلاک پایین تر بیشتر مورد توجه افراد قرار دارد. 

سوزوکی سیاز سدانی اقتصادی است که پس از صدور مجوز واردات خودرو وارد کشور شده و برای اولین بار در نمایشگاه روایت خدمت ویژه هفته دولت توسط شرکت راسا موتور خاورمیانه به نمایش عموم درآمد. محصولات سوزوکی از جمله خودروهایی هستند که در بازار ایران سابقه خوب و محبوبیت بالایی داشته و آخرین تجربه حضور این برند در ایران هم تا قبل از این به گرند ویتارا بازگشته که سال‌ ها بر روی خط تولید ایران خودرو حضور داشت و به یک خودروی شاسی بلند محبوب تبدیل شد. سیاز نیز ابتدا قرار بود با ایران خودرو وارد ایران شود اما سرانجام این امر تحقق پیدا نکرد تا نوبت به راست موتور برسد. 

تارا اتوماتیک نیز این سوی میدان روبروی سوزوکی سیاز قرار گرفته که لقب لوکس ترین سدان ملی را تا کنون به دوش می کشد. تارا نیز در واقع نسخه ایرانیزه شده پژو ۳۰۱ بوده که پس از بازگشت تحریم ها و رفتن پژو از کشور ایران خودرو را بر آن داشت تا پروژه پلتفرم ملی را بر اساس این سدان اقتصادی فرانسوی جلو برده و سرانجام آن تولد تارا شود. تارا اکنون در بازار خودروی کشور در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک عرضه شده و قرار است تا بزودی نسخه های جدید و بروزتری از آن به سبد محصولات ایران خودرو اضافه شود. 

مقایسه تارا و سوزوکی سیاز از نظر ظاهری

همانطور که پیشتر اشاره کردیم با دو خودروی سدان خانوادگی روبرو هستیم که ظاهر ساده‌ای بخاطر ماهیت اقتصادی بودنشان دارند. البته تارا ایران خودرو بخاطر اینکه تبدیل به یکی از سدان های رده بالای این خودروساز داخلی شود برخی المان هایی در طراحی آن به کار رفته سبب شده تا ماهیت اقتصادی بودن پلتفرم اصلی آن کمی زیر سوال رود. 

در تارا اتوماتیک شاهد طراحی ساده اما روانی هستیم که البته طراحان ایران خودرو سعی داشته تا خود را به عنوان یک محصول لوکس نشان دهند. در نمای جلو چراغ‌ های اصلی کشیده و باریک طراحی شده اما همچنان متصل به جلوپنجره خودرو قرار دارند. در نمای عقب این خودروی ملی نیز شاهد ترند روز دنیا یعنی بهم پیوسته بودن چراغ های اصلی هستیم که البته این مورد بسیار ناشیانه صورت گرفته و گرافیک چراغ های ورژن های قبلی این سدان ملی نور و طراحی آزار دهنده‌ای داشتند که البته در نسخه های جدید این مورد بهبود پیدا کرده است. 

اما این سوی میدان در سوزوکی سیاز شاهد ظاهری به مراتب ساده تر اما روان تر از تارا هستیم که در نمای جلو آن چراغ‌ های اصلی بزرگ و با خطوط شکسته زیاد طراحی شده و ظاهر خودرو را کمی خشن کرده‌اند. جلوپنجره متصل به چراغ‌ های اصلی بوده و با دو خط کرومی در قسمت بالا و پایین همراه شده است. همچنین در قسمت سپر نیز ورودی هوای ثانویه به همراه دو چراغ مه شکن تعبیه شده است. در نمای عقب سوزوکی سیاز اوضاع کمی فرق کرده و ظاهر جذابتر و پویاتری از نمای جلو را شاهدیم و چراغ‌ های اصلی به صورت دو تکه و بسیار بزرگ طراحی شده که تا روی گلگیر عقب نیز کشیده شده‌اند. بر روی سپر عقب هم دو شب رنگ داخل یک قاب کرومی تعبیه شده و خبری از بخش دیگری نیست. 

مقایسه تارا اتوماتیک و سوزوکی سیاز از نظر کابین

تارا اتوماتیک در بخش کابین تقریبا داشبورد جذاب تری نسبت به سدان رقیب داشته اما امکانات چندان زیادی ندارد با اینکه یک سدان لوکس ملی محسوب می شود. داشبورد میانی تارا ابتدا میزبان دریچه‌ های تهویه مطبوع بوده و سپس سیستم مالتی مدیای خودرو داخل یک قاب نوک مدادی قرار گرفته است. در نهایت نیز پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع به صورت ۳ دایره انتهای داشبورد تعبیه شده‌اند. 

فرمان خودرو نسبت به رقیب طراحی بهتری داشته اما همچنان بر روی این خودرو شاهد یک کلاستر آنالوگ هستیم. متریال به کار رفته در تارا اتوماتیک نسبت به تارا دستی ارتقا پیدا کرده و اکنون شاهد چرم و پارچه به جای تمام پارچه در تریم داخلی تارا اتوماتیک هستیم. فضای کابین اما بسیار جادار بوده و نسبت به خودروی رقیب کاملا برتری دارد. 

این سوی میدان سوزوکی سیاز در بخش کابین همچنان از همان طراحی ساده‌ای که در نمای بیرونی داشت پیروی کرده که البته نسبت به اقتصادی بودن آن امری طبیعی است. داشبورد میانی ابتدا میزبان دریچه‌ های تهویه مطبوع بوده و پس از آن نیز سیستم مالتی مدیای خودرو و پنل تنظیمات سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته‌اند. کلاستر خودرو نیز به صورت آنالوگ بوده و یک کامپیوتر سفری کوچک وظیفه نمایش اطلاعات را برعهده دارد. 

فرمان خودرو طراحی بی آلایشی داشته و در دل خود یک غربیلک سه شاخه را جای داده که بر روی آن کلیدهای کنترلی سیستم صوتی خودرو قرار گرفته است. متریال به کار رفته در داشبورد و کابین خودرو کیفیت قابل قبولی داشته و انتظار می رود که در بلند مدت افت کیفیت چندانی نداشته باشد. همچنین فضای هر دو ردیف خودرو نیز جادار و مناسب بوده اما در این مورد خودروی رقیب تقریبا وضعیت بهتری دارد اما سیاز نیز خودرویی جادار محسوب می شود. 

مقایسه تارا اتوماتیک و سوزوکی سیاز در بخش فنی

پیشرانه تارا اتوماتیک V4
پیشرانه تارا اتوماتیک V4

تارا اتوماتیک در بخش فنی زیر کاپوت خود نسل جدید پیشرانه  معروف و محبوب TU5 را جای داده که TU5 پلاس نام دارد. این قلب تپنده ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی برای تارا اتوماتیک ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را به همراه دارد. گیربکس تارا اتوماتیک نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT است که پیش‌تر بر روی دنا پلاس توربو اتوماتیک و پژو ۲۰۷ MC نیز قرار گرفته بود. 

شتاب تارا اتوماتیک در کاتالوگ آن حدود ۱۳ ثانیه اعلام شده اما در عمل طی تست‌ های انجام شده توسط اسب بخار شتاب این خودرو نزدیک به ۱۶ ثانیه بود. همچنین مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. یکی از مشکلات تارا اتوماتیک تقه زدن گیربکس آن در هنگام تعویض دنده هاست که نسبت به بسیاری از خودروهای هم رده موردی آزاردهنده و منفی است. 

سوزوکی سیاز اما نسبت به تارا خودروی کمی ضعیف تری بوده اما انتظار می رود که آزار کمتری نیز نسبت به سدان ملی داشته و خودروی با کیفیت تری باشد. سوزوکی سیاز در بخش فنی با مشخصات مختلفی تولید و عرضه شده اما نسخه‌ای که وارد بازار ایران شده مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که توانایی تولید ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. 

این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ های جلوی سیاز منتقل می‌ شود. به صورت کلی ممکن است این قدرت و مشخصات اندک به نظر برسد اما با نگاهی به وزن حدود ۱ تنی سیاز می‌ توان دریافت که اتفاقا این مشخصات برای آن کافی است. لازم به ذکر است که جعبه دنده اتوماتیک این خودرو بدون حالت تعویض دستی بوده و تنها حالت L و ۲ برای آن تعبیه شده است.

امکانات ایمنی و رفاهی

در بخش امکانات ایمنی و رفاهی تارا اتوماتیک به ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستم‌های کمکی ABS, EBD, HBA, TCS, ESC, HSA، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، فرمان برقی به همراه کلیدهای کنترلی، سیستم مالتی مدیا با ۴ عدد بلندگو و امکان میرورلینک، آنتن سقفی اکتیو، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، مه‌شکن‌های جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ های جلو از داخل خودرو، چراغ روشنایی در روز، چراغ مشایعت و خوش‌آمد گویی، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS) و کروز کنترل و محدود کننده سرعت، سانروف، دوربین دنده عقب، آینه‌ های جانبی تاشو برقی، سنسور نور و باران، سیستم ورود و استارت بدون کلید، رینگ‌ های ۱۶ اینچی آلومینیومی، روکش‌های چرمی، صندلی‌ های جلو برقی و ایربگ‌ های جانبی مجهز شده است. 

سوزوکی سیاز اما نسبت به تارا اتومات امکانات کمتری داشته و تنها به مواردی همچون صفحه نمایش سیستم مالتی مدیای ۷ اینچی با Android Auto  و Apple CarPlay، صفحه نمایش ۴.۲ اینچی کیلومتر شمار (کلاستر) دیجیتال، ۲ ایربگ، ترمز کمکی، ایزوفیکس، سیستم کنترل پایداری و ترکشن کنترل، کروز کنترل، کنترل تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌ های جانبی تاشو برقی، روکش چرم صندلی‌ ها، چراغ های مطالعه ردیف عقب، آفتابگیر عقب، کیلس استارتر و ریموت با دکمه Start/Stop مجهز شده است. 

قیمت تارا اتوماتیک و سوزوکی سیاز

قیمت تارا اتوماتیک اوایل زمستان ۱۴۰۲ در ورژن V2 قیمتی حدود ۸۳۰ میلیون تومان را در بازار داشته و نسخه V4 آن هم ۱ میلیارد تومان در بازار قیمت دارد. این در صورتی است که قیمت تمام شده برای سوزوکی سیاز از طرف وزارت صمت و‌ شورای رقابت ۱.۴۳۰.۰۰۰.۰۰۰ اعلام شده است. 

مزایا و معایب تارا اتوماتیک

فضای جادار کابین

گستردگی خدمات پس از فروش 

سواری نرم

شتاب پایین

ارگونومی ضعیف کابین

طراحی ناموزون در بخش عقب

مزایا و معایب سوزوکی سیاز

سواری نرم

مصرف مناسب

نداشتن حساسیت به کیفیت بنزین

مشخص نبودن خدمات پس از فروش

قدرت پیشرانه معمولی

گیربکس ۴ دنده

گالری تصاویر تارا اتوماتیک و سوزوکی سیاز

۳.۹ امتیاز از ۱۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.