تارا ؛ بررسی مشخصات و تفاوت تیپ ها

تارا ؛ بررسی مشخصات و تیپ ها
تارا ؛ بررسی مشخصات و تیپ ها

تارا سدان ملی ایران خودرو است که پلتفرم مشترکی با پژو ۳۰۱، سیتروئن الیزه، پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 دارد و از ساختار پلتفرم PF1 گروه PSA استفاده می کند. ایران خودرو با تغییراتی بر روی پلتفرم PF1، پلتفرم ملی IKP1 را طراحی کرده و تارا را بر روی آن توسعه داده است. در حال حاضر تارا با چهار تیپ در خط تولید ایران خودرو ساخته می شود و در این گزارش به سراغ بررسی مشخصات و تیپ های این سدان ملی رفته ایم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پس از آغاز تحریم های آمریکا و خروج این کشور غربی از برجام، امکان ادامه همکاری پژو با ایران خودرو از بین رفت. ایران خودرو برنامه داشت تا با همکاری پژو و ایکاپ سدان ۳۰۱ را در ایران تولید کند. اما پس از آغاز تحریم ها به سراغ طراحی خودرویی بر اساس پژو ۳۰۱ رفت و در نهایت خودرویی با نام پروژه K132 را به بازار معرفی کرد. با آغاز تولید انبوه این خودرو، نام تارا برای آن انتخاب شد. در حال حاضر تارا با تیپ های دنده دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می شود. همچنین ایران خودرو دو تیپ جدید V3 و V4 این خودرو را هم به خط تولید خود آورده است.

تارا ؛ بررسی مشخصات و تیپ ها

پیشرانه تارا

تارا در ۴ تیپ تولیدی به پیشرانه TU5 پلاس مجهز است. این پیشرانه ۱.۶ لیتر حجم دارد و چیدمان ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ در آن دیده می شود. این پیشرانه فناوری پمپ روغن متغییر، زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی (CVVT)، دینام هوشمند و… را دارد و می تواند با استاندارد آلایندگی یورو ۵، قدرت ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر تولید کند. مصرف سوخت بهینه این پیشرانه در تارا بر اساس نوع جعبه دنده، حدود ۷ تا ۷.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است.

تارا ؛ بررسی مشخصات و تیپ ها

ابعاد و اندازه تارا

تارا در چهار تیپ خود، ابعاد و اندازه ثابتی دارد. این سدان با توجه به سطح امکانات و جعبه دنده وزن خالص ۱۱۷۰ تا ۱۲۷۰ کیلوگرم را دارد. همچنین فضای صندوق عقب این خودرو ۶۴۰ لیتر است و باک ۵۰ لیتری برای این سدان کلاس C در نظر گرفته شده است. فاصله محوری تارا ۲۶۵۲ میلی متر است و طول ۴۵۱۹، عرض ۱۹۵۳ و ارتفاع ۱۴۶۶ میلی متری را دارد.

تارا دنده ای V1

نسخه پایه تارا به جعبه دنده دستی مجهز است و تیپ V1 نام دارد. این خودرو با پیشرانه TU5 پلاس، جعبه دنده ۵ سرعته دستی را در اختیار داشته و توان پیشرانه به چرخ های جلوی این سدان ایران خودرو منتقل می شود. در تارا دنده ای تیپ V1 تریم داخلی پارچه ای بوده و امکاناتی مانند فرمان کمکی برقی، دو کیسه هوا، رینگ فولادی ۱۵ اینچی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، نمایشگر لمسی، تهویه الکتریکی دستی، شیشه ها و آینه های برقی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور پارک عقب، سنسور پایش باد تایرها و چراغ روشنایی روز در آن دیده می شود.

حتماً ببینید: ویدیوی تست و بررسی تارا دنده ای تیپ V1 در اسب بخار

آلبوم تصاویر تارا V1

تارا اتوماتیک V2

در تارا اتوماتیک V2 پیشرانه TU5 پلاس به جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی DAE و لندای متصل شده است. جلو پنجره تارا اتوماتیک V2 از نوع شبکه ای است و کروم کاری آبگیر شیشه ها و دستگیره ها در آن وجود دارد. در این خودرو شیشه های عقب دودی، سانروف برقی، استارت دکمه ای، تریم داخلی چرم و پارچه، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور نور، سنسور باران، چراغ روشنایی روز، زیر آرنجی سرنشینان جلو، تهویه الکتریکی دستی، آینه های تاشو برقی، چهار کیسه هوا، پشتی برقی صندلی شاگرد، پشتی برقی و تنظیم ارتفاع برقی صندلی راننده، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، استارت دکمه ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور پایش باد تایرها، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، نمایشگر لمسی، فرمان کمکی برقی، حالت رانندگی اسپرت و برفی جعبه دنده، حالت تیپ ترونیک جعبه دنده و… وجود دارد.

حتماً ببینید: ویدیوی تست و بررسی تارا اتوماتیک V2 در اسب بخار

آلبوم تصاویر تارا اتوماتیک V2

تارا دنده ای V3

تارا V3 نسخه ای از این سدان ملی است که با تغییراتی همراه شده و امکانات بیشتری را نسبت به نسخه V1 دارد. این خودرو در بحث ظاهری گرافیک جدیدی برای کاسه چراغ های عقب دارد و آنتن کوسه ای هم روی سقف آن دیده می شود. همچنین دکمه ای شیشه بالابر این خودرو روی درها قرار دارد و الگوی رودری ها در تیپ V3 تغییر کرده است. پیشرانه TU5 پلاس تارا V3 به جعبه دنده ۶ سرعته دستی متصل است و این نسخه از تارا، ضریب خروجی دیفرانسیل متفاوتی را نسبت به تیپ V1 دارد.

فرمان کمکی برقی، دو کیسه هوا، رینگ فولادی ۱۵ اینچی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، نمایشگر لمسی، تهویه الکتریکی دستی، شیشه ها و آینه های برقی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور پارک و دوربین عقب، سنسور پایش باد تایرها چراغ روشنایی روز، سنسور نور، سنسور باران، شیشه های عقب دودی، استارت دکمه ای، آینه های تاشو برقی، چراغ خوشامدگویی زیر درهای جلو، زیر آرنجی سرنشینان جلو، زیر آرنجی سرنشینان عقب، سانروف برقی و… در تارا دنده ای V3 دیده می شود.

آلبوم تصاویر تارا دنده ای V3

تارا اتوماتیک V4

در تارا اتوماتیک V4 پیشرانه TU5 پلاس به جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی DAE و لندای متصل شده است. جلو پنجره تارا اتوماتیک V4 از نوع شبکه ای است و کروم کاری آبگیر شیشه ها و دستگیره ها در آن وجود دارد. ین خودرو در بحث ظاهری گرافیک جدیدی برای کاسه چراغ های عقب دارد و آنتن کوسه ای هم روی سقف آن دیده می شود. همچنین دکمه ای شیشه بالابر این خودرو روی درها قرار دارد و الگوی رودری ها در تیپ V4 نسبت به V2 تغییر کرده است. در این خودرو شیشه های عقب دودی، سانروف برقی، استارت دکمه ای، تریم داخلی چرم و پارچه، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور نور، سنسور باران، چراغ روشنایی روز، زیر آرنجی سرنشینان جلو و عقب، تهویه الکتریکی دستی، آینه های تاشو برقی، چهار کیسه هوا، صندلی های برقی جلو، گرمکن صندلی های جلو، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، استارت دکمه ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور پایش باد تایرها، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، نمایشگر لمسی، فرمان کمکی برقی، حالت رانندگی اسپرت و برفی جعبه دنده، حالت تیپ ترونیک جعبه دنده، چراغ خوشامدگویی زیر درهای جلو، سنسور حرکتی پا برای باز شدن در صندوق عقب و… دیده می شود.

آلبوم تصاویر تارا اتوماتیک V4

جدول تیپ بندی تارا

ویژگی هاتارا V1تارا V2تارا V3تارا V4
پیشرانهTU5 پلاسTU5 پلاسTU5 پلاسTU5 پلاس
قدرت (اسب بخار)۱۱۳۱۱۳۱۱۳۱۱۳
گشتاور (نیوتن متر)۱۴۴۱۴۴۱۴۴۱۴۴
جعبه دنده۵ سرعته دستی۶ سرعته اتوماتیک۶ سرعته دستی۶ سرعته اتوماتیک
فرمان کمکی برقیدارددارددارددارد
ترمز دیسکی جلو و عقبدارددارددارددارد
رینگ۱۵ اینچی فولادی۱۶ اینچی آلومینیومی۱۵ اینچی فولادی۱۶ اینچی آلومینیومی
گرافیک جلو پنجرهخطیشبکه ایخطیشبکه ای
گرافیک جدید کاسه چراغ عقبنداردندارددارددارد
سانروفندارددارددارددارد
سنسور پایش باد تایرهادارددارددارددارد
نمایشگر لمسیدارددارددارددارد
سنسور پارک عقبدارددارددارددارد
دوربین عقبندارددارددارددارد
تعداد کیسه هوا۲۴۲۴
صندلی رانندهدستیکفی دستی / پشتی و تنظیم ارتفاع برقیدستیبرقی
صندلی شاگرددستیکفی دستی / پشتی برقیدستیبرقی
گرمکن صندلی های جلونداردنداردندارددارد
تریم صندلیپارچه ایچرم و پارچهپارچه ایچرم و پارچه
غربیلک فرمان چرمینداردداردندارددارد
سنسور نورندارددارددارددارد
سنسور بارانندارددارددارددارد
زیر آرنجی جلوندارددارددارددارد
زیر آرنجی عقبندارددارددارددارد
دکمه های شیشه بالابرکنسول مرکزیکنسول مرکزیروی درهاروی درها
شیشه های دودی عقبندارددارددارددارد
آنتن کوسه اینداردندارددارددارد
سامانه کنترل پایداری الکتریکیدارددارددارددارد
سامانه کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارددارددارد
آینه های تاشو برقیندارددارددارددارد
استارت دکمه ایندارددارددارددارد
آبگیر کرمی شیشه هاندارددارددارددارد
دستگیره کرمیندارددارددارددارد
سنسور حرکتی پا برای بازشو درِ صندوقنداردنداردندارددارد
چراغ خوشامدگویی زیر درهای جلونداردندارددارددارد
کروز کنترل و محدودکننده سرعتدارددارددارددارد

پایگاه خبری اسب بخار

عکس های تولیدی: علیرضا پاداش

تارا ایران خودرو چند تیپ دارد؟

تارا ایران خودرو با چهار تیپ V1، V2، V3 و V4 تولید می شود که همگی پیشرانه TU5 پلاس دارند و صرفاً در بحث امکانات، جعبه دنده و ویژگی های ظاهری تفاوت هایی در آن دیده می شود.

پیشرانه تارا چیست؟

تارا به پیشرانه TU5 پلاس مجهز است که ۱۱۳ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر تولید می کند.

چه جعبه دنده هایی در تارا استفاده می شود؟

نمونه دنده دستی تارا یعنی تیپ V1 و V3، به ترتیب به جعبه دنده های ۵ سرعته و ۶ سرعته مجهز هستند. در تیپ های V2 و V4 از جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT استفاده شده است.

با عضویت در کانال تلگرام اسب بخار از جدیدترین اخبار روز خودرو مطلع شوید

۴.۴ امتیاز از ۳۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.