مقایسه دایون Y5 و یواز پاتریوت

مقایسه دایون Y5 و یواز پاتریوت
مقایسه دایون Y5 و یواز پاتریوت

در این محتوا به مقایسه دو SUV بازار، دایون Y5 و یواز پاتریوت اتوماتیک، می پردازیم؛ آفرودرهایی که یکی از چین و دیگری از کشور روسیه قرار است در خاک ایران به رقابت بپردازند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

با ورود نسخه اتوماتیک اس یو وی دو دیفرانسیل یواز پاتریوت به بازار و قرار گرفتن آن در رده اس یو وی چینی دایون Y5، در این مطلب قصد داریم به مقایسه نقاط قوت و ضعف هر کدام از این خودرو ها بپردازیم. نکته این دو اس یو وی آن است که هر دو با رده قیمتی زیر ۲ میلیارد تومان و به صورت صفر کیلومتر، در دسترس مشتریان این سبک خودروها هستند.

معرفی دو خودرو

شرکت کیان موتور وارنا در سال های گذشته به عنوان عرضه کننده محصولات بورگوارد در ایران شناخته می شد، اما ممنوع شدن واردات خودرو سبب شد این شرکت نتواند مانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهد.

اکنون این شرکت با تولید و مونتاژ دایون Y5 در کارخانه صنایع تولیدی ایلیا به بازار برگشته است و در گام نخست یک شاسی بلند دو دیفرانسیل و اتوماتیک را به فروش می رساند. دایون Y5 مانند پیکاپ V5 دارای ساختار مشترک با محصولات فودی (فودای) و دانگ فنگ است و در جایگاه یک شاسی بلند آفرودی دو دیفرانسیل قرار می گیرد.

اما در آن سوی میدان رقابت، یواز پاتریوت حضور دارد که از سال ۱۳۹۸ پا به بازار ایران گذاشته و توسط سروش دیزل مپنا در منقطه آزاد سلفچگان مونتاژ شده است. در ابتدای حضور پاتریوت، این شاسی بلند جهت تأمین برای ارگان های مختلف به ایران آمد و در نهایت، از سال ۱۳۹۹ فروش رسمی آن برای اشخاص حقیقی آغاز شد. پاتریوت در بازار جهانی در کنار مصارف شخصی، به عنوان یک شاسی بلند نظامی در کشورهای مختلف استفاده می شود و به همین دلیل، این خودروی روسی در جایگاه یک خودروی Heavy Duty قرار می گیرد.

مشخصات فنی دو خودرو

یواز پاتریوت اتوماتیک به پیشرانه ۲.۷ لیتری ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ مجهز است که ۱۴۹ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۵ نیوتن متر تولید می کند. یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته از نوع AT وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو بر عهده دارد. جعبه دنده مذکور ساخت کمپانی پانچ است. این جعبه دنده قابلیت تحمل جرم سربار نزدیک به ۵ تن و ۶۰۰ کیلوگرم را دارد.

حتما ببینید : ویدیو شتاب دایون Y5

در طرف مقابل، دایون Y5 با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ را داریم، این پیشرانه دارای مهندسی میتسوبیشی است و نسل چهارم فناوری قوای محرکه توربو این خودروساز ژاپنی را دارد. کد فنی پیشرانه دایون ۴K21 است و در آن از ساختار زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی و خروجی استفاده شده است. حداکثر قدرت این پیشرانه ۲۰۲ اسب بخار و بیشینه گشتاور آن هم ۲۸۰ نیوتن متر اعلام شده است‌. این خودرو یک SUV شاسی مستقل به حساب می آید و همین مسئله باعث می شود در جایگاه یک خودروی آفرودی قرار بگیرد. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دایون Y5 از نوع AT و ساخت کمپانی آیسین است و مکانیزم انتقال قدرت در دیفرانسیل نیز توسط بورگوارنر مهندسی شده است. دیفرانسیل عقب دایون Y5 به قفل دیفرانسیل مکانیکی و اتوماتیک محور عقب مجهز است و دیفرانسیل مرکزی این شاسی بلند چینی در سه حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین تنظیم می شود.

امکانات ایمنی و رفاهی

در دایون Y5 شاهد به کارگیری امکانات ایمنی و رفاهی شامل نمایشگر لمسی، هفت صندلی، صندلی راننده برقی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه مدیریت تعادل، استارت دکمه ای، سانروف، دوربین عقب، ره‌یاب ماهواره ای، آینه های تاشوی برقی، تنظیم الکتریکی شدت پرتاب باد ردیف دوم و سوم، تریم داخلی چرم، حالت اسپرت و برفی و تیپ ترونیک جعبه دنده، تهویه الکتریکی، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین، دو عدد ایربگ، قفل دیفرانسیل عقب اتوماتیک و مکانیکی، رینگ آلومینیومی ۱۷ اینچی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، تایرهای M+S، ترمزهای ABS ،EBD ،BA و… هستیم.

در یواز پاتریوت اتوماتیک امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، ترمزهای ABS ،EBD ،BA، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه مدیریت تعادل، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی و سربالایی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، کامپیوتر سفر، دوربین عقب، سنسور پارک جلو، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی، سامانه اضطراری و ارتباطی SOS، هشت بلندگو، تنظیم الکتریکی وضعیت انتقال قدرت به چرخ ها، رینگ آلومینیومی، کول باکس، گرم‌ کن صندلی های جلو و عقب، گرم‌کن فرمان، ژیروسکوپ دیجیتال، سنسور پارک عقب، قفل دیفرانسیل برقی عقب و… وجود دارد.

ابعاد دو خودرو

دایون Y5 دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۷۷۱، ۱۸۷۰ و ۱۸۲۸ میلی متر است و فاصله محوری آن هم ۲۷۹۰ میلی متر اعلام شده است. این اعداد به ترتیب برای یواز پاتریوت برابر با ۴۷۸۵، ۱۹۰۰، ۱۹۱۰ میلی متر هستند و فاصله محوری یواز نیز با ۲۷۶۰ میلی متر طول، اندکی نسبت به دایون کوچک تر است.

توانمندی در آفرود

ابتدا باید بدانید که با توجه به شباهت زیاد زیربندی دایون Y5 و بسیاری از خودروهای شاسی مستقل چینی با خودروهای تویوتا، می توان از کیت تعلیق فورچونر برای این شاسی بلند چینی استفاده کرد. دایون Y5 در مسیرهای آفرودی رفتار خوب و قابل قبولی را از خود نشان می دهد. سواری این خودرو نرم است و با توجه به ارگونومی صندلی های Y5، ضربه های شدیدی به سرنشینان جلو و عقب وارد نمی شود. همچنین تکان های واردشده به کابین قابل قبول است و نمی توان گفت دایون Y5 سیستم تعلیق خشکی را در شرایط آفرودی دارد. با توجه به قابلیت حفظ دنده در حالت کمک سنگین، دایون Y5 می تواند با حرکتی یکنواخت شیب های آفرودی را طی نماید.

در آن سو، یواز پاتریوت به عنوان یک خودروی شاسی مستقل شناخته می شود که می تواند دوام بالایی را از خود در آفرود نشان دهد. این خودرو با وجود داشتن جرم خالص بالا، می تواند در آفرودهای کویری، جنگلی و کوهستانی تا حد مطلوبی، خوب ظاهر شود. در بحث سواری، پاتریوت به نسبت خودرویی چون رونیز سواری نرم تری را دارد، اما به علت حرکت های گهواره ای، تا حدی پایداری آن نسبت به رقیب چینی یعنی دایون ضعیف تر است. ضمن این که، در خصوص یواز باید بدانید به علت دارا بودن سیستم تعلیق قدیمی و ارتفاع بسیار زیاد، هندلینگ خودرو تقریباً اسفناک است.

نکات دو خودرو

دایون Y5

سواری نرم توأم با ارتعاش اندک، طراحی ظاهری به نسبت بهتر از یواز، فضای اتاق مناسب، مکانیزم نامناسب باز و بست صندلی های ردیف سوم، طراحی نه چندان به روز فضای داخلی، پیشرانه و گیربکس با توان بهتر نسبت به یواز

یواز پاتریوت

هندلینگ ضعیف، سواری با تکان های شدید، کیفیت نامناسب در بخش فنی، ورود گرمای زیاد به کابین، قابلیت آفرود مناسب، امکانات به نسبت مناسب.

یواز پاتریوت چه مشخصاتی دارد؟

یواز پاتریوت اتوماتیک به پیشرانه ۲.۷ لیتری ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ مجهز هست که ۱۴۹ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۵ نیوتن متر تولید می کند. یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته از نوع AT وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو بر عهده دارد. جعبه دنده مذکور ساخت کمپانی پانچ است. این جعبه دنده قابلیت تحمل جرم سربار نزدیک به ۵ تن و ۶۰۰ کیلوگرم را دارد.

دایون Y5 چه مشخصاتی دارد؟

دایون Y5 دارای پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ است. این پیشرانه دارای مهندسی میتسوبیشی است و نسل چهارم فناوری قوای محرکه توربو این خودروساز ژاپنی را دارد. کد فنی پیشرانه دایون ۴K21  است و در آن از ساختار زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی و خروجی استفاده شده است. حداکثر قدرت این پیشرانه ۲۰۲ اسب بخار و بیشینه گشتاور آن هم ۲۸۰ نیوتن متر اعلام شده است‌. این خودرو یک SUV شاسی مستقل به حساب می آید و همین مسئله باعث می شود در جایگاه یک خودروی آفرودی قرار بگیرد. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دایون Y5 از نوع AT و ساخت کمپانی آیسین است و مکانیزم انتقال قدرت در دیفرانسیل نیز توسط بورگوارنر مهندسی شده است.

۴.۶ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.