خلأ حضور SUV های آفرودی در بازار ایران

SUV دایون Y5
SUV دایون Y5

با اعمال قوانین سخت گیرانه و عجیب واردات خودرو و ممنوعیت چند ساله واردات، خرید SUVهای آفرودی از همیشه سخت تر شده و بازار در این رده بسیار تشنه است.

مدیران 777 مدیران 777

شاسی بلندهای آفرودی بخش مهمی از بازارهای جهانی را تشکیل می دهند. نیاز به این خودروها بسته به موقعیت جغرافیایی هر کشور می تواند زیاد و یا متوسط باشد، اما به هر ترتیب، تقاضایی برای این رده وجود دارد که نمی توان از آن گذشت. به خصوص در کشور ما ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و وجود مناطق کوهستانی و کویری، نیاز به این نوع خودروها بیش تر هم حس می شود. در آخرین مرحله از واردات، قوانینی مثل محدودیت های قیمتی و حجم موتوری باعث شد SUVهای آفرودر اجازه واردات را نداشته باشند و آیین نامه جدید واردات هم طوری تنظیم شده است که باز هم ورود این خودروها را به ایران شاهد نباشیم. این سیاست عجیب و نادرست در واردات باعث شده است بازار این رده بسیار تشنه باشد و قیمت خودروهایی از این دست که قبلاً به ایران آمده اند به صورت تصاعدی و غیرمنطقی افزایش پیدا کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

پیکاپ یا SUV؟ مسئله این است

دایون Y5
دایون Y5

زمانی که نیاز به خودروهای آفرودی صفر در بازار ایران بسیار ملموس شد و تقاضای بالایی در تحقیقات بازار شرکت های مونتاژکار شناسایی شد، بسیاری از شرکت ها به سراغ مونتاژ پیکاپ های آفرودی رفتند. پیکاپ های آفرودی اگرچه SUV نبودند، اما قابلیت های بیراهه نوردی را به مشتری می دادند. همین باعث شد برای پیکاپ های چینی فروش قابل توجهی ثبت شود. البته نباید فراموش کرد ثبت این فروش بالا به دلیل علاقه مشتری ها به کلاس پیکاپ نیست، بلکه این دسته از مشتریان صرفاً خودرویی آفرودی می خواستند که صفر باشد و به اندازه ژاپنی های کارکرده در این رده قیمت نجومی نداشته باشد. بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو بر این باورند که بخش قابل توجهی از مشتریان پیکاپ های دو دیفرانسیل چینی کسانی هستند که به دنبال SUV بوده اند، اما محدودیت بازار آن ها را به خرید پیکاپ راضی کرده است. البته نباید فراموش کنیم که سواری یک SUV و همچنین کارایی آن نسبت به پیکاپ زمین تا آسمان متفاوت است و همچنان بازار ما به شاسی بلندهای آفرودی نیاز دارد و نمی توان از تقاضای این رده غافل شد.

دایون Y5، تنها SUV صفر چینی بازار

دایون Y5
دایون Y5

خودروسازان خصوصی کشور ما در سال های اخیر خودروهایی در رده سدان، کراس اوور و پیکاپ را به بازار معرفی کرده اند، اما همیشه جای خالی یک SUV واقعی در این رده احساس می شد. شرایط سیاسی کشور باعث شده است مونتاژ در ایران محدود به چینی ها باشد و تقریباً همه خودروهای مونتاژی در شرکت های خصوصی، اصلیتی چینی دارند. در این میان، باز هم جای خالی SUV به شدت حس می شود، چراکه مونتاژکاران برای تأمین این رده سمت پیکاپ ها رفته اند، اما همان طور که گفتیم یک پیکاپ آفرودی هرگز جای یک SUV را نمی گیرد و بسیاری از مشتریان احتمالاً با بررسی دقیق تر موجه خواهند شد که یک SUV برای آن ها مناسب تر است. در حال حاضر، دایون Y5، که توسط شرکت خودروسازی ایلیا تولید می شود، تنها SUV واقعی بازار است که به صورت صفر کیلومتر به بازار عرضه می شود و فعلاً در این رده رقیبی ندارد. یک SUV آفرودی که نسبت به پیکاپ های چینی بازار عملکرد خوبی دارد و سواری بسیار خشک پیکاپ را در آن تجربه نمی کنید. به نظر می رسد موج ناگهانی و قوی در خرید پیکاپ باعث شده است بازار از این خودرو کمی غافل باشد. خودروسازی ایلیا در  یک سالی که از عرضه این خودرو می­ گذرد به‌روزرسانی هایی را برای دایون Y5 انجام داده و همین به‌روزرسانی ها باعث شده است بازار روی خوش تری را به این SUV آفرودی نشان دهد و به نظر می رسد سهم این شاسی بلند به مرور در بازار چینی ها بیش تر و بیش تر شود.

مشخصات فنی و امکانات دایون Y5

دایون Y5
دایون Y5

در این SUV پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ میتسوبیشی را داریم که توان تولید نهایت قدرت ۲۰۲ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته AT ساخت آیسین ژاپن به چرخ ها منتقل می شود و مکانیزم انتقال قدرت چهار چرخ بورگوارنر را در این خودروی شاسی مستقل داریم. دیفرانسیل عقب دایون Y5 به قفل دیفرانسیل مکانیکی و اتوماتیک محور عقب مجهز است و دیفرانسیل مرکزی این شاسی بلند چینی در سه حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین تنظیم می شود. در این خودرو امکاناتی نظیر ترکیب هفت صندلی، صندلی برقی راننده، تهویه الکترونیکی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، سامانه کنترل پایداری، استارت دکمه ای، سانروف، دوربین عقب، تنظیم حالت انتقال قدرت، دو کیسه هوا و… را می بینیم که برای یک SUV امکانات قابل قبولی است.

با این مشخصات فنی و امکانات و مقایسه آن با آن چه در پیکاپ های چینی می بینیم، به نظر می رسد دایون Y5 برای بسیاری از مشتریان انتخاب منطقی تری باشد. توجه کنید در بازار امروز پیکاپ های چینی هم در رده قیمتی برابری با دایون Y5 قرار دارند و این در حالی است که در شاسی بلند ایلیا سواری قابل قبول تری را برای آفرود تجربه می کنید.

۴ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.