مقایسه دی اس ۶ و هیوندای توسان

مقایسه دی اس ۶ و هیوندای توسان

رقابت امروز، جنس متفاوتی دارد. یک اروپایی تازه کار در برابر یک آسیایی شناخته شده. یکی ساخته زیر مجموعه لوکس گروه خودروسازی پژو – سیتروئن و دیگری، محصولی معمولی و پر فروش از بزرگ ترین خودروساز کره جنوبی.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش وبلاگ خودروچی، قطعا جایگاه برند هیوندای در بازار ایران با DS قابل مقایسه نیست. هیوندای سالهاست در ایران حضور دارد و محصولاتش در نزد همگان، شناخته شده اند. اما DS محصول پسا برجامی پژو سیتروئن برای بازار ما بود. پروژه ای که نه در ایران و نه سایر نقاط جهان، هرگز به موفقیت دست نیافت. در واقع فرانسوی ها نتوانستند در بازار لوکس ها از پس کهنه کارانی همچون لکسوس بر بیایند. در این زمینه می توان گفت که حتی کره ای ها با برند نوپای جنسیس، بهتر از DS فرانسوی ها عمل کردند. به هر حال، ممکن است در بازار کشور ما عده قلیلی از مشتریان باشند که همچنان به خاطر اصالت فرانسوی و طراحی خاص و کیفیت ساخت بالا، محصولات DS را در گزینه های انتخابی خود قرار دهند. حال سوال اینجاست که آن خریداری که می خواهد کراس اوور جمع و جور DS را انتخاب کند، آیا در این راه به فکر خرید هیوندای توسان TL نمی افتد؟ اکنون می خواهیم ابعاد این دو راهی فرانسوی – کره ای را بیشتر واکاوی کنیم.

طراحی ظاهری

مقایسه دی اس ۶ و هیوندای توسان

دی اس ۶ بر روی پلت فرم PF۲ پژو – سیتروئن طراحی شده است. پلت فرمی که اساس ساخت DS ۵ و پژو ۳۰۰۸ نیز هست. DS ۶ از لحاظ ابعادی، قد و قواره کوچکتری نسبت به توسان دارد. طراحی این خودرو نسبت به سایر محصولات برند لوکس DS، ساده تر و سنگین تر است. در واقع DS ۶ به اندازه دیگر DS ها خاص و منحصر به فرد نیست. به عبارت ساده تر، DS ۶ همان پژو ۳۰۰۸ است که نقاب لوکس تری بر صورت خود دارد. چراغ های جلو به شکلی هنرمندانه با قاب جلو پنجره تلفیق شده اند. جلو پنجره توری DS، چهره شکیل تری به پیشانی خودرو داده است. چراغ های راهنما و مه شکن ها نیز در کنار هم به شکل دشنه ای طراحی شده اند.

مقایسه دی اس ۶ و هیوندای توسان

توسان نسل به نسل، پیشرفت در طراحی را به خود دیده است. آخرین نسل وارد شده از این کراس اوور به ایران، با نام توسان TL در بازار شناخته می شود که چهره ای بسیار نزدیک به برادر بزرگش، سانتافه، دارد. چراغ های جلو به شکلی کشیده هستند و گرافیک LED دارند. چراغ ها از گوشه به جلو پنجره شش ضلعی هیوندای متصل می شوند. خطوط جلو پنجره به رنگ کروم دودی هستند. پروژکتورها و دی لایت ها بر روی سپر، درون یک قاب مجزا طراحی شده اند. چهره توسان از جلو، خشمگین تر از DS ۶ است، اما DS سنگین تر و با پرستیژ تر به نظر می رسد.

آنچه که در نمای کناری DS ۶ جلب توجه می کند، ارتفاع کم اتاق از زمین و پهنای زیاد درها است. روف رک نقره ای از روی سقف تا پایین ستون C امتداد یافته است. رینگ های DS ۶ طراحی منحصر به فردی دارند. آینه ها به صورت پایه دار هستند و به رنگ مشکی پیانویی در آمده اند. انحنا های و خطوط نرم روی بدنه، زیبایی استایل DS ۶ را چند برابر کرده اند. نمای عقب DS ۶ به جرئت، دوست داشتنی ترین بخش طراحی این خودرو است. گرافیک نئون زیبای چراغ ها و برش خاص درب صندوق عقب، چهره ای منحصر به فرد به نمای عقب این کراس اوور داده اند. بر روی سپر، دو چراغ مه شکن نواری دیده می شوند و در پایین آن با یک نوار کرومی، دو سر اگزوز تقلبی نیز در آورده اند.

توسان سبک طراحی متفاوتی با DS ۶ دارد. ارتفاع زیاد و بدنه عضلانی توسان، استایلی شبیه تر به یک شاسی بلند واقعی را به آن می دهند. رینگ های توسان نیز از نوع دایموند کات هستند و ظاهر خودرو را پویا و دینامیک تر کرده اند. در نمای عقب، چراغ های کشیده و افقی با گرافیک LED، توسان را به یکی از زیبا ترین کراس اوورهای بازار بدل می کنند. سپر و درب صندوق عقب نیز با انحنا ها و برجستگی های زیادی همراه شده اند. دو مه شکن کوچک هم در طرفین سپر، خود نمایی می کنند. افزون بر آن، یک دیفیوزر بزرگ در پایین سپر طراحی کرده اند.

طراحی کابین

مقایسه دی اس ۶ و هیوندای توسان

دی اس ۶ درون کابین هم کاملا خاص و جذاب ظاهر شده است. طراحی داخلی محصولات DS شبیه به هیچ کدام از برند های خودروسازی نیست. کابین DS ۶ فضایی لوکس و اروپایی است که قطعا به دل سرنشینانش، می نشیند. نکته قابل توجه در کابین DS ۶، کیفیت بسیار بالای روکش های چرمی است که نه تنها از رقبای کره ای جلو می افتد، بلکه قابل رقابت با آلمانی ها هم هست. چرم دوزی افزون بر صندلی ها و فرمان، بر روی داشبورد و رودری ها هم انجام شده است. نشان دهنده های پشت آمپر به شکل سه محفظه کرومی طراحی شده اند که به صورت تمام دیجیتالی هم هستند. نور پردازی سفید و قرمز این نشان دهنده ها در کنار نور پردازی مخفی در سایر بخش های کابین، فضای اتاق DS ۶ را در تاریکی شب، دلنشین تر کرده است. غربیلک فرمان DS نیز از جذاب ترین المان های کابین آن است. فرمان به فرم D کات است و ابعاد نسبتا بزرگی دارد. فرم طراحی فرمان در دستگیره های کناری، شبیه به فرمان هواپیما هم به نظر می رسد!

مقایسه دی اس ۶ و هیوندای توسان

طراحی داخلی توسان نسبت به نسل های قبلی، پخته تر و ارگونومیک تر شده است. کنسول تجهیزات خودرو از دو بخش تشکیل یافته است. بخش بالایی، دریچه های تهویه و پنل سیستم صوتی را در بر می گیرد. بخش پایینی هم کنترلر های سیستم تهویه را شامل می شود. در کابین توسان، خبری از چرم کاری ها و لوکس بازی های DS نیست. روکش های چرمی به صندلی ها، فرمان و رودری ها محدود می شوند. کیفیت پلاستیک های داشبورد هم یارای رقابت با رقیب فرانسوی را ندارد. طراحی غربیلک فرمان و صفحه کیلومتر، بسیار معمولی تر از DS است. در واقع باید گفت که کابین توسان حسی فراتر از یک خودرو اقتصادی آسیایی را به شما نخواهد داد.

تجهیزات رفاهی و ایمنی

مقایسه دی اس ۶ و هیوندای توسان

از امکانات استاندارد DS ۶ می توان به کروز کنترل، سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، سنسور نور، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه کور، سنسور جانبی، ترمز پارک برقی، دی لایت، مه شکن های جلو و عقب، سیستم چرخش چراغ ها در جلو و عقب، لامپ زنون چراغ های جلو، چراغ بدرقه، سیستم نور پردازی داخلی، ستون فرمان تنظیم شونده در ۴ حالت، اینتر فیس، سنسور سرعت، نمایشگر مولتی مدیای ۷٫۰ اینچ، نویگیشن، دوربین دید عقب، ۶ کیسه هوا، سیستم ورود بدون کلید، استارتر دکمه ای، تهویه اتوماتیک دوگانه، دریچه کانال عقب، صندلی های برقی ۶ حالته جلو، گرم کن صندلی های جلو، ماساژور صندلی جلو، روکش صندلی چرم ناپا، سیستم ایزو فیکس در صندلی های عقب، درب صندوق عقب برقی، سیستم هد آپ دیسپلی، آینه وسط الکترو کرومیک، تاشوندگی برقی آینه های جانبی، سقف شیشه ای پانورامیک و شیشه های دودی اشاره کرد.

مقایسه دی اس ۶ و هیوندای توسان

توسان TL هم در فول ترین تیپ با کروز کنترل، سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی، سیستم کنترل سرعت در سرازیری، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، سیستم انتخاب حالت رانندگی، سیستم مدیریت پایداری خودرو، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، سنسور نور، سنسور فشار باد تایرها، رادار نقطه کور، دوربین دید ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی، دی لایت، مه شکن جلو و عقب، سیستم چرخش چراغ ها در پیچ، چراغ های زنون جلو، شستشو دهنده چراغ های جلو، چراغ بدرقه، چراغ خوش آمد گویی، اینتر فیس، فرمان حساس به سرعت، نمایشگر لمسی ۸٫۰ اینچ، نویگیشن، دوربین عقب، ۶ کیسه هوا، سیستم ورود بدون کلید، استارتر دکمه ای، تهویه اتوماتیک دوگانه، کانال تهویه عقب، کول باکس، تنظیم برقی صندلی های جلو، گرم کن صندلی های جلو و عقب، سرد کن صندلی های جلو، درب صندوق عقب برقی (سفارشی)، سیستم ایزو فیکس، آینه الکترو کرومیک وسط، تاشوندگی برقی آینه ها، سقف شیشه ای پانورامیک و شیشه های دودی عقب عرضه شده است. توسان TL شاید در بحث کیفیت کابین به اندازه DS ۶ لوکس نباشد، اما از لحاظ امکانات سنگ تمام می گذارد و در بعضی موارد حتی از رقیب فرانسوی سرتر می شود.

تجربه رانندگی

مقایسه دی اس ۶ و هیوندای توسان

بر روی DS ۶ همان پیشرانه معروف گروه PSA قرار گرفته است. پیشرانه ای ۱٫۶ لیتری و توربو که ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. DS از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک برای این خودرو استفاده کرده است. نسبت توان پیشرانه به وزن خودرو، مناسب است. شتاب گیری اولیه واقعا راضی کننده است و به خوبی می تواند نیاز های راننده را پاسخگو باشد. البته نباید انتظار شتاب پژو ۲۰۰۸ یا سیتروئن C۳ را از DS ۶ داشت. هیوندای در نسل سوم توسان، نه تنها دیزاین خارجی و داخلی خودرو را متحول ساخت، بلکه به سراغ طیف جدیدی از پیشرانه ها رفت که توان بیشتر و مصرف سوخت کمتر داشتند. توسان های وارد شده به ایران، از پیشرانه ۲٫۰ لیتری ۴ سیلندر برخوردار اند که ۱۵۷ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن متر گشتاور تولید می کنند. جعبه دنده قرار گرفته بر روی توسان TL، یک نمونه ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی است. توسان جدید با وجود برخورداری از موتور کوچکتر، با کاهش شتاب محسوسی نسبت به نسل قبل مواجه نبوده است. البته توسان در سایر بازارها با پیشرانه های توربو قوی تری هم عرضه شده است. مشخصا ۱۵۷ اسب بخار برای کراس اووری همچون توسان، هرگز وسوسه کننده به نظر نمی رسد. در عمل نیز همین طور است. توسان در شتاب گیری کاملا معمولی عمل می کند و شاید نتواند به اندازه پولی که برای آن پرداخت می کنید، عطش شما را بر طرف کند.

مقایسه دی اس ۶ و هیوندای توسان

البته گیربکس ۶ سرعته توسان نسبت به گذشته، پیشرفت زیادی داشته است. چه در تعویض نرم تر و سریع تر دنده ها و چه در میزان خرابی. لازم به ذکر است که یکی از اصلی ترین تفاوت های توسان با DS ۶، دو دیفرانسیل بودن آن است. قطعا اگر کراس اوور DS هم به سامانه چهار چرخ محرک مجهز بود، اکنون وزن بالاتر و بنابراین شتاب تقریبا مشابهی با توسان داشت. کیفیت سواری DS ۶ را باید مدیون تلاش های چندین ساله سیتروئن در طراحی سیستم تعلیق بدانیم! در واقع هنگام رانندگی با DS ۶، اصلا حس رانندگی با یک کراس اوور به شما دست نمی دهد و بیشتر احساس می کنید که در حال راندن یک سواری لوکس هستید. همه چیز در DS ۶ آرام است و خبری از تکان های شدید به گوش نمی رسد. در بحث هندلینگ هم رضایت بخش است و ارتفاع کمتر DS ۶ نسبت به توسان و سایر رقبا، نقطه ثقل آن را پایین تر آورده و در نتیجه به افزایش پایداری اش کمک می کند. سواری توسان قطعا قابل مقایسه با DS نیست. ارتفاع بیشتر از سطح زمین در کنار تعلیق اسپرت تر، حس خشکی بیشتری را برای شما به همراه دارد. این خشکی در اسپورتیج هم به طرز شدید تری احساس می شود. البته ناگفته نماند که هیوندای در طراحی سیستم تعلیق توسان، بسیار بهتر از نسل پیش عمل کرده است و حداقل اثر کمتری از کوبش را در کابین می توان یافت. از لحاظ هندلینگ هم در مجموع باید توسان را قابل قبول بدانیم. هر چند که باز هم فاصله زیادی تا رسیدن به پایداری DS ۶ دارد.

هیوندای توسان TL

کلاس بدنهکراس اوور کامپکت
ابعاد بدنه (mm)۴۴۷۵*۱۸۴۹*۱۶۵۵
فاصله محوری (mm)۲۶۷۰
تعداد سیلندر۴
حجم موتور (cc)۲۰۰۰
تعداد سوپاپ۱۶
حداکثر قدرت (hp)۱۵۵
حداکثر گشتاور (n.m)۱۹۲
گیربکساتوماتیک ۶ دنده
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبدیسکی
نوع فرمانالکتریکی
وزن خالص (kg)۱۴۳۵
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km)۸٫۳
ظرفیت باک (lit)۶۲

دی اس ۶

کلاس بدنهکراس اوور کامپکت
ابعاد بدنه (mm)۴۵۵۳*۱۸۵۸*۱۶۱۰
فاصله محوری (mm)۲۷۳۲
تعداد سیلندر۴
حجم موتور (cc)۱۶۰۰
تعداد سوپاپ۱۶
حداکثر قدرت (hp)۱۶۷
حداکثر گشتاور (n.m)۲۴۰
گیربکساتوماتیک ۶ دنده
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبدیسکی
نوع فرمانالکتریکی
وزن خالص (kg)۱۵۲۵
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km)۶٫۷
ظرفیت باک (lit)۶۰

هیوندای توسان TL

نقاط مثبت: طراحی عامه پسند، امکانات فراوان، امکان انتخاب سیستم چهار چرخ محرک، بازار خرید و فروش پر رونق، خدمات پس از فروش گسترده
نقاط منفی: سواری نسبتا خشک، شتاب معمولی

دی اس ۶

نقاط مثبت: طراحی خاص و لوکس، کیفیت بالای متریال کابین، سواری نرم، شتاب قابل قبول، امکانات مناسب، هندلینگ مناسب، برند اروپایی سازنده
نقاط منفی: خدمات پس از فروش ضعیف، قطعات یدکی نایاب، بازار خرید و فروش کم رونق

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.