رنو سیمبل کارکرده بخریم یا تندر ۹۰ پلاس صفر کیلومتر؟

با افزایش قیمت شدیدی که بازار خودرو در ماه های گذشته تجربه کرده، حالا انتخاب ها بیش تر از گذشته محدود شده است. در این مقاله به مقایسه «رنو تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک» و «رنو سیمبل» می پردازیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

داستان گره خوردن سرنوشت خودروسازی ما با فرانسوی ها در چند دهه گذشته بسیار طولانی و عجیب است و نمی دانیم که چرا همه خودروهای موجود در ایران یا فرانسوی هستند و یا ریشه ای فرانسوی دارند. در هر صورت، ما با چنین شرایطی روبه‌رو هستیم و با بسته بودن واردات خودرو و بالا بودن نرخ ارز و همچنین علم به این که قرار نیست شرایط موجود در کوتاه مدت تغییری کند، باید بپذیریم که انتخاب های ما در بازار ایران با بودجه های نسبتاً بالا بسیار محدود است.

در این مقاله دو نسل از خودروهای «رنو» را بررسی می کنیم که اکنون با اتفاق های پیش آمده در بازار تقریباً در یک رده قیمتی قرار می گیرند.

بررسی طراحی بدنه در رنو سیمبل و تندر ۹۰ پلاس

در سال هایی که «رنو ال ۹۰»، یا همان «لوگان»، در این نسل معرفی شد و به بازارهای جهانی آمد، همه موافق بودند که با یک خودروی اقتصادی طرف هستیم که چیزی به نام زیبایی را در طراحی خود ندارد. بدون شک، رویکرد رنو در تولید این خودرو کم ترین میزان پیچیدگی خطوط طراحی و کاهش هزینه های تولید بوده و نتیجه این رویکرد را در تندر ۹۰ می بینیم. خودرویی که حالا با قیمت هایی بالا در بازار به فروش می رسد، بدون در نظر گرفتن نکات فنی بی شک یکی از زشت ترین خودروهای مونتاژ داخل در ایران است. البته با معرفی نسخه پلاس تندر ۹۰ سعی شد که کمی از نظر ظاهری این خودرو ارتقا یابد اما درنهایت با همان تندر ۹۰ طرف بودیم و نه چیزی بیش تر.

حتما ببینید: ویدئو: تست و بررسی رنو سیمبل

حتما ببینید: ویدیو: تست و بررسی رنو تندر۹۰ پلاس

اما داستان برای سیمبل کمی متفاوت تر است؛ رنو سیمبل در ابتدا در سال ۲۰۱۶ به صورت وارداتی و توسط «نگین خودرو» به بازار ایران آمد. در آن زمان به دلیل این که طراحی این خودرو بسیار ساده بود و آپشن های کمی نسبت به رقبا داشت اصلاً مورد استقبال قرار نگرفت. رنو سیمبل در واقع جایگزین همان ال ۹۰ یا لوگان بود اما پلتفرم جدیدی داشت و ابعاد بزرگ تری را نسبت به ال ۹۰ ارائه می داد. پس سیمبل نسخه ای ارتقایافته از ال ۹۰ است که در سال های اول به دلیل قیمت بالا و رقبایی جذاب تر، اصلاً جدی گرفته نشد.

حالا شرایط به گونه ای رقم خورده است که نسخه های کارکرده سیمبل در رده قیمتی نزدیک به تندر ۹۰ پلاس قرار می گیرد و اگر بخواهیم این دو خودرو را از نظر ظاهری مقایسه کنیم، بدون تردید سیمبل گزینه مناسب تری است، چرا که هم سیمبل جدیدتر است و نسخه ارتقا یافته ال ۹۰ محسوب می شود و هم طراحی جذاب تری را نسبت به تندر ۹۰ ارائه می دهد. البته این دو خودرو هردو در رده خودروهای اقتصادی قرار می گیرند و ظاهر چندان جذابی ندارند اما باید بپذیریم سیمبل زیباتر از تندر ۹۰ پلاس است.

حتماً بخوانید : پژو ۲۰۶ صندوق دار بخریم یا رانا پلاس؟

بررسی طراحی داخلی و امکانات در رنو سیمبل و تندر ۹۰ پلاس

پیش از هرچیز باید گفت که در داخل هردو خودرو با طراحی ساده ای طرف هستیم. در هردو خودرو ظرافت خاصی دیده نمی شود و داخل خودروها نمایانگر خودرویی فوق اقتصادی است. البته با نگاهی عمیق تر متوجه می شویم که سیمبل طراحی به روزتری دارد اما این تفاوت چندان چشمگیر نیست. بیش ترین تفاوت این دو خودرو در بحث امکانات و آپشن ها به چشم می آید؛ سیمبل با وجود این که در زمان عرضه نسبت به رقبایش خودروی کم آپشنی محسوب می شد اما امکانات این خودرو در مقایسه با تندر ۹۰ پلاس بیش تر است.

در مدل فول رنو سیمبل امکاناتی از قبیل سیستم مولتی مدیا مجهز به نمایشگر ۷ اینچ، کروزکنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان چرم و چراغ‌های روز و امکانات پایه تندر ۹۰ پلاس دیده می شود. در مقابل، تندر ۹۰ پلاس به امکانات پایه‌ای مثل ترمزهای ABS و EBD، کیسه‌های هوا برای راننده و سرنشین جلو، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، کامپیوتر سفری، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر و مواردی از این دست مجهز شده که آپشن‌های بسیار ابتدایی هستند. توجه داشته باشید که طبیعتاً نسخه های فول سیمبل قیمتی بالاتر از دیگر نسخه ها دارند اما در مجموع، از نظر امکانات و آپشن ها نیز این خودرو به روزتر و پرآپشن تر از تندر۹۰ پلاس است.

البته بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که صندلی‎‌های سیمبل همانند تندر ۹۰ راحت نیستند و کیفیت سواری بالایی را ارائه نمی‌دهند. رنو سیمبل در تیپ‌های مختلفی شامل SE، PE و LE عرضه شد که PE و SE مدل‌های فول هستند.

نکته مهم دیگری که در رابطه با این دو خودرو وجود دارد آن است که تندر ۹۰ پلاس، یا همان ال ۹۰، در سال ۲۰۰۵ توانسته تنها سه ستاره ایمنی را از مجموعه یوروانکپ دریافت کند و این در حالی است که سیمبل در سال ۲۰۱۳ چهار ستاره ایمنی را دریافت کرده است. البته که امتیاز ۴ ستاره برای نسخه دارای کیسه هوای جانبی بوده و بدیهی است که نمونه های دو ایربگ بازار ایران، امتیاز ایمنی کمتری نسبت به نسخه تست شده دارند. همچنین در نظر داشته باشید تست های ایمنی هرساله به روزتر و دقیق تر می شوند. پس به عبارت ساده ای می توان گفت سیمبل تا حد زیادی از تندر ۹۰ پلاس، به خصوص در مورد ایمنی خردسالان، ایمن تر است.

حتماً ببینید: ویدیوی تست و بررسی رنو سیمبل

مقایسه عملکرد فنی و پیشرانه

سیمبل به همان پیشرانه K4M «رنو- نیسان» مجهز است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید می کند، اما این بار این پیشرانه ۱٫۶ لیتری تا حدی به روز شده و دستورهای نرم افزاری جدیدی به موتور و گیربکس داده می شود. جالب است بدانید که این پیشرانه به صورت خالص ۱۴۸ نیوتن متر گشتاور تولید می کند و با توجه به استانداردهای متفاوت کشورها، در خصوص آلایندگی و…، ۱۳۸ تا ۱۴۸ نیوتن متر گشتاور را داراست. نسخه موجود در بازار ایران ۱۴۰ تا ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را به چرخ ها منتقل می کند. گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک سیمبل از جهاتی به روزتر شده است و مکث لحظه ای هنگام معکوس دو به یک آن کمتر از تندر ۹۰ پلاس است. همچنین تعویض دنده به مراتب نامحسوس تر شده و هماهنگی آن بالاتر رفته است. در بخش تعویض دستی این گیربکس، جایگاه حالت منفی و مثبت نسبت به قبل تغییر کرده و این بار برای معکوس کشیدن باید دسته دنده را به جلو هُل داد.

با این توضیحات می توان گفت که در سیمبل با پیشرانه ای مثل تندر ۹۰ پلاس موجه هستیم، با این تفاوت که این موتور و ترکیب آن با گیربکس به روزتر شده و عملکرد بهتری ارائه می گردد و تا حدی تغییراتی نرم افزاری در آن رخ داده است. در هر دو خودرو نباید انتظار شتاب گیری عجیب و غریب را داشت اما فرآیند شتاب گیری تا حدودی در سیمبل بهتر عمل می کند. پس از نظر پیشرانه هم سیمبل خودروی برتر این مقایسه است.

نتیجه گیری:

در بازار امروز ایران، تندر ۹۰ پلاس حدود ۳۳۵ میلیون تومان قیمت گذاری می شود و رنو سیمبل کارکرده بسته به میزان کارکرد و تیپ مورد نظر از ۳۰۰ تا ۴۳۰ میلیون تومان به فروش می رسد. اکنون باید دید برای خرید خودرو چه معیارهایی در نظر دارید؛ اگر مایلید که حتماً خودروی صفر خریداری کنید باید به سراغ تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک بروید، اما اگر با خرید خودروی کارکرده مشکلی نداشته باشید، سیمبل گزینه معقول تری است، به خصوص اگر بیش تر هزینه کنید و مدل کم کارکرد آن را خریداری نمایید. در نظر داشته باشید اکثر قطعات فنی سیمبل و تندر ۹۰ یکسان هستند و از این نظر هزینه های یکسانی را خواهید داشت، اما در مورد قطعات ظاهری قطعاً هزینه های سیمبل بالاتر است.

آلبوم تصاویر رنو سیمبل:

آلبوم تصاویر رنو تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک:

پایگاه خبری اسب بخار

محمد رضا پاداش

مشخصات فنی رنو سیمبل و رنو تندر ۹۰ پلاس چیست؟

هر دو این خودروها به پیشرانه ۱٫۶ لیتری K4M رنو مجهز هستند و ۱۰۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر تولید می کنند. جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک در این دو خودرو نصب شده و جعبه دنده اتوماتیک سیمبل تا حدی در بحث نرم افزاری به روزتر از جعبه دنده تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک است. البته که در بازار ایران، رنو تندر ۹۰ پلاس در نسخه دنده ای هم تولید شده است. اما رنو سیمبل تنها در نمونه اتوماتیک قابل خریداری است.

امکانات رنو سیمبل بیشتر است یا رنو تندر ۹۰ پلاس؟

در رنو تندر ۹۰ پلاس امکاناتی نظیر شیشه ها و آینه های برقی، کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان، کامپیوتر سفر، حالت برفی و تیپ ترونیک جعبه دنده، رینگ آلومینیومی و… دیده می شود. اما در سیمبل فول آپشن امکاناتی مانند تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز و… نیز وجود دارد. البته که رنو سیمبل PE از نظر امکانات رفاهی تا حدی ضعیف تر از رنو تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک است و حتی شیشه های عقب و آینه های جانبی آن هم دستی تنظیم می شود.

تفاوت اصلی رنو سیمبل و رنو تندر ۹۰ پلاس چیست؟

رنو سیمبل از نظر سازه، سبک پلتفرم جدیدی را دنبال می کند و سازه ارتقا یافته و بزرگ شده L90 در آن دیده می شود. همین مسئله باعث شده تا سیمبل فاصله محوری بیشتری از رنو تندر ۹۰ پلاس داشته باشد و تا حدی هم فضای کابین بهتری را در اختیار سرنشینان می گذارد. همچنین در بحث امکانات رفاهی و کیفیت مواد به کار رفته، تا حدی رنو سیمبل LE و SE کامل تر و بهتر از تندر ۹۰ پلاس ظاهر می شوند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.