تکلیف مشتریان رنو مشخص شد

خط تولید رنو پارس خودرو

با توجه به گفته منابع آگاه، گویا قرار است تا در روزهای آتی تکلیف مشتریان رنو به صورت کامل مشخص شود. در حال حاضر به خاطر قوانین جدید و الزام شماره گذاری خودروهای یورو ۵، به رنوهای تولید شده در سال جدید که دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ هستند، پلاک تعلق نمی گیرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»، عدم تخصیص پلاک به رنو ساندرو، ساندرو استپ وی و پارس تندرهای تولید شده در سال ۹۹ حواشی زیادی را به همراه داشت و باعث شده است تا بیش از سه هزار مشتری “پارس خودرو” امکان تحویل خودرو را نداشته باشند. چندی پیش در گزارش های خبری اعلام شد که شرکت پارس خودرو، آماده تحویل بیش از سه هزار دستگاه از خودروهای مونتاژی رنو به مشتریانش است. اما به خاطر عدم شماره گذاری خودروهای یورو ۴ صفر کیلومتر و از سویی قوانینی مبنی بر منع تحویل خودروی بدون پلاک به مشتریان، امکان واگذاری رنو ساندرو، ساندرو استپ وی و پارس تندر تولید شده وجود ندارد.

با پیگیری های انجام شده توسط رسانه ها مشخص شد که دستگاه های اجرایی مانند پلیس شماره گذاری، خود را ملزم به اجرای قوانین جدید می داند و بدیهی است که امکان صدور پلاک برای خودروهای یورو ۴ وجود ندارد. از سویی نهادهای قانون گذار هم به رسانه ها گفته اند که پیش از اجرای قانون خودروهای یورو ۵، اطلاع رسانی لازم به خودروسازان انجام شده بود و در صورتی که رنوهای تولیدی به استاندارد یورو ۵ مجهز نشوند، تخصیص پلاک برای آن ها امکان پذیر نخواهد بود.

اما نکته قابل توجه این است که به خاطر مشکلات تحریم، تولید این خودروها به سال ۹۹ کشیده شده و بدیهی است که اگر تحریم ها وجود نداشت، تعهدات مربوط به رنو باید حداکثر با ۳ ماه تاخیر از موعد تحویل، پاسخ داده می شد. همچنین پس از مذاکره های انجام شده با رنو و امکان تامین بخشی از قطعات ساندرو، ساندرو استپ وی و تندر ۹۰، شاهد بودیم که گمرک کشور از ترخیص این قطعات امتناع می کرد و ماه های قطعات CKD خودروهای رنو را در انبارها نگه داشته است. پس اگر گمرک که وابسته به دولت است، در زمان مناسب قطعات منفصله رنوها را ترخیص می کرد، پارس خودرو هم در همان سال ۹۸ و پیش از آغاز اجباری شدن یورو ۵ تعهداتش را به دست مشتریان می رساند.

نکته جالب این است که برخی دستگاه های قانون گذار، پیشنهاد یورو ۵ کردن سه هزار خودروی تولید شده رنو را به پارس خودرو می دهند و می گویند که اگر این خودروها به استاندارد آلایندگی جدید مجهز شوند، پلاک آن ها صادر خواهد شد. این اظهار نظر در حالی رخ داده که پیش از آغاز تحریم ها، رنو برنامه داشته تا تولید خودروهایی مانند ساندرو، ساندرو استپ وی، تندر ۹۰، تندر ۹۰ پلاس و پارس تندر را از زمستان ۹۸ در ایران متوقف کند. زیرا از چند سال قبل مقرر شده بود که از اواخر سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹، استاندارد آلایندگی یورو ۵ در ایران اجرایی می شود و رنو برنامه داشت تا محصولات جدید و مطابق با این استاندارد را به خط تولید کارخانه های ایران خود بیاورد. حال در این بین برخی کارشناسان نه چندان فنی، می گویند که سه هزار دستگاه خودروی تولید شده رنو در پارس خودرو به این استاندارد مجهز شوند و در نظر نمی گیرند که این اتفاق با توجه به نبود رنو در ایران و از سویی محدودیت تیراژ، امکان پذیر نیست.

با این وجود خبرهای رسیده نشان می دهد که تلاش مشتریان رنو، شرکت پارس خودرو و رسانه ها سبب شده تا دستگاه های اجرایی نگاهی منطقی تر را به ماجرای شماره گذاری خودروهای رنو داشته باشند و این طور که گفته می شود، در روزهای آتی بحث تخصیص پلاک به خانواده رنو L90 و B90 حل خواهد شد.

پایگاه خبری اسب بخار

عکس: غزال شیخ زاده

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.