گزارش های کیفی مردمی قابل استناد است؟

منظور از حمایت از تولید داخل چیست؟
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران یا همان ISQI به عنوان تنها نهاد بررسی کیفیت و عملکرد صنایع، مخصوصا صنایع خودروسازی در کشور به حساب می آید که در این چند ساله توانسته تا با گزارش های مختلف، سطح آگاهی مردم را از خودروها و شرکت ها ارتقا دهد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در سه سال گذشته می توان گفت که گزارش های ISQI باعث شده تا بسیاری معیارهای جدیدی را طبق این آمار رسمی برای خرید خودرو به دست آورند. اما در گزارش های کیفی که از با استناد به مالکان تهیه می شود، همیشه ابهامات بیشتری ایجاد شده و باعث می شود تا برخی بدیهیات زیر سوال بروند! البته که تنها ISQI گزارش های کیفی مخصوص به نظر مالکان را دنیا منتشر نمی کند و موسساتی چون JD Power هم هر ساله گزارش های مردمی را به صورت عمومی اعلام می کنند. در کشورهای دیگر هم همیشه گزارش های این چینی باعث شده تا نگاه تخصصی و گزارش های تحقیقاتی رسمی به زیر سوال برود. البته کارشناسان صنعت خودور معتقد هستند که تنها گزارش های تحقیقاتی قابلیت استناد حداکثری را دارند و گزارش های مردمی بیشتر نگاه مردم به شرکت ها را نشان می دهد تا خود ذات خودرو و کیفیت آن.
برای واضح شدن این مسئله به چند مثال می پردازیم:
وقتی به جدول کیفیت خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان از نظر مالکان نگاه می کنیم، دقیقا اطلاعاتی به دست می آید که خلاف تست ها و آزمایش رسمی است. خودروهایی که کیفیت بالایی داشتند گاهی به میانه جدول آمده اند و خودروهایی که در تست های رسمی ISQI نمره خوبی را نداشته اند گاهی به بالا جدول صعود کرده اند. این نظرسنجی برای کیفیت خودروها در نیمه اول سال ۹۶ تهیه شده است و با نگاهی به آن می توان فهمید که مالکان خودرو در زمان اعلام نظر معیار کیفیت خود را عملکرد شرکت ها در فرایند فروش و خدمات پس از فروش قرار داده اند و صد در صد نظرات خود را بر مبنا کیفیت خودرو نداده اند.
در مثال بعدی وقتی به جدول رده قیمتی ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان نگاه می کنیم، دوباره خودروهایی جایگاه برتر را به دست آورده اند که توانسته اند در بحث فروش و خدمات پس از فروش و حتی ارائه آپشن بیشتر نظر مشتریان را جلب کنند و در بسیاری بخش های جدول نظر مالکان، جایگاه خودروها با نتیجه تست های رسمی و استاندارد ISQI تغییر کرده است.
در رده قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان هم نکات جالبی دیده می شود. مثلا کیا سراتو دنده ای که به گفته ISQI چهار ستاره کیفی را دارد، از نظر مشتریان جایگاه کیفیت خوبی را ندارد و حتی از برخی چینی ها پایین تر است. نکته جالب بعدی اینجاست که هایما S7 توربو به عنوان با کیفیت ترین کراس اوور این رده از نگاه مالکان بوده و از آن طرف هایما S7 معمولی بدترین کراس اوور کیفی در این رده است. در صورتی که طبق گفته هایما و ایران خودرو و حتی ISQI، کیفیت تولید، مونتاژ، مواد استفاده شده و… برای S7 و S7 توربو یکسان است. اما می بینیم که قوای بیشتر این کراس اوور باعث شده تا مالکان آن را با کیفیتتر بدانند. این دقیقا چیزی است که در بحث سنجش کیفیت خطا بوده و هیچگاه نباید معیار قدرت و توان خودرو را به عنوان عامل موثر لحاظ کرد. اما می بنیم که ذهنیت مالکان از قوای حرکتی خوب S7 توربو نسبت به مدل قبلی، باعث شده تا جایگاه خودرو زمین تا آسمان تغییر کند.
در رده قیمتی ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان هم می بینیم که رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی فراتر از مزدا۳ قرار گرفته اند و از طرفی داستر هم با کیفیتتر از کیا سراتو آپشنال اتوماتیک سایپا است.
اما در بازه قیمتی ۱۲۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان داستان جالبتر از همیشه می شود. از نگاه مالکان، چری تیگو۷ خودرویی با کیفیتتر از نیسان جوک و سوزوکی گرندویتارا است. این نکته در عمل به صورت معکوس جواب منطقی دارد.
در رده قیمتی فراتر از ۲۰۰ میلیون تومان هم می بینیم، خودروهایی که با مشکلاتی در تحویل و خدمات از جانب شرکت ها به دست مشتریان رسیده اند، جایگاه ضعیفی دارند. به عنوان مثال رنو تلیسمان، کولئوس، کیا سورنتو و تویوتا راو۴ که مدتی با مشکلاتی از جانب عملکرد شرکت های واردکننده مواجه بودند، از نگاه مالکان خودروهای بی کیفیتی هستند. جالب اینجاست که نسخه های مختلف لکسوس NX به عنوان یکی از کراس اوورهای برتر کیفی در بازار جهانی، از نگاه مالکان ایرانی خودرویی هایی بی کیفیتتر از سایر رقبا هستند. باز هم می بینیم که در آن دوره بحث تحویل خودروهای NX با مشکل روبه رو بوده و همین مسئله باعث شده تا دلخوری مشتریان بر سر کیفیت خودروها خراب شود.
این سبک از گزارش های موسسات افکار سنجی و تحقیقات علمی و عملی، در تمام دنیا رایج است و همیشه وقتی پای نظر مالکان به میان کشیده می شود، باید توقع داشته باشیم که با نتایج عجیب و نامفهومی طرف شویم. ولی گزارش های مردمی مانند گزارش کیفی خودروهای از نگاه مالکان در شش ماهه اول سال ۹۶ نشان می دهد که تا چه حد ارتقا خدمات پس از فروش، خدمات فروش، افزودن امکانات رفاهی و پیشرانه قوی در نظر مشتری ایرانی اثر دارد و می تواند باعث شود تا رضایتش به طور ناخداگاه در قالب باور به کیفیت خودرو قابل لمس شود.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.