سهم بازار خودروسازان از بازار خودروهای کار و تجاری

 بازار خودروهای کار و تجاری
بازار خودروهای کار و تجاری

سهم بازار خودروسازان از بازار خودروهای کار و تجاری نشان می دهد که همچنان تولید خودروهای حمل و نقل عمومی چندان مناسب نیست و در مقابل، خودروهای سنگین و پیکاپ (وانت) با رشد تولید همراه شده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری ۹۸۹۹۱۳ دستگاه انواع خودرو تولید شده است. این آمار نشان می دهد خودروهای سواری با تیراژ ۸۳۷۳۴۵ دستگاه سهم اصلی تولید خودرو در کشور را به خود اختصاص داده اند. بعد از سواری وانت با ۱۲۰۸۳۱ دستگاه، سهم اصلی سبد تولید را دارد و خودروهای سنگین نیز با تیراژ ۲۷۸۹۲ دستگاه رتبه سوم تولید را کسب کرده اند.

براساس این آمار به مدد خودروسازان دولتی ۲۵۴۲ دستگاه ون تولید شده که نسبت به سال گذشته ۱ درصد رشد داشته است، اما تولید خودروهای حمل و نقل عمومی تولید با افت قابل ملاحظه ای مواجه شده است.

افت ادامه دار خودروهای حمل و نقل عمومی

در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری افت ادامه دار خودروهای حمل و نقل عمومی مانند ماه های گذشته تداوم داشته است. در این مدت، تولید اتوبوس با ۳۱ و مینی بوس و میدل باس با ۲۰ درصد افت همراه شده اند. این خودروها در بخش خصوصی هم چندان مورد توجه قرار نگرفته اند. به نحوی که، از ابتدای سال تا پایان آذر ماه تولید ون با ۶۵ درصد افت به ۳۳۵ دستگاه رسیده است. اتوبوس و مینی بوس و میدل باس نیز به ترتیب با تولید ۳۳۱ و ۶۱۲ دستگاه ۳۲ و ۲۰ درصد افت تولید را تجربه کرده اند.

این تیراژ نشان می دهد که خودروهایی که در حمل و نقل عمومی استفاده می شود، از طرف تقاضا با مشکل مواجه هستند. در مقابل، تولید انواع وانت، سواری و خودروهای سنگین در بخش خصوصی هم با رشد تولید همراه بوده است. همچنین در این مدت، ۱۷۹۴۹۱ دستگاه سواری با ۸۱درصد رشد، وانت ۲۴۶۷۸ و انواع خودرو سنگین با ۱۷۹۹۵ دستگاه به ترتیب با رشد ۳۳ و ۴۸ درصدی همراه شده اند.

افت تولید مینی بوس و میدل باس

در این بخش از بازار، خودروسازان بزرگ سهم و نقشی ندارند و نقش اصلی را بهمن دیزل با تولید ۳۷۹ دستگاه پگاسوس و سروش دیزل با ۱۷۴ دستگاه اچ ۳۵۰ ایفا می کنند. بعد از این دو، پیشرو دیزل با تولید ۲۰ دستگاه اویکو دیگر تولیدکننده برتر مینی بوس و میدل باس کشور به شمار می آید. ضمن این که، غیر از سبلان خودرو که ۱۱ دستگاه آرتا پلاس تولید کرده، تیراژ سایر خودروسازان در این بخش طی ماهه ابتدایی سال جاری دو رقمی نشده است.

وضعیت تولید اتوبوس هم خوب نیست

خودروسازان در تولید اتوبوس هم حال و روز مناسبی ندارند و مانند مینی بوس و میدل باس، وضعیت تولید اتوبوس هم خوب نیست. طی ۹ ماه نخست سال جاری، تنها ۶۸۳ دستگاه انواع اتوبوس در کشور تولید شده است. در این بخش از تولید نیز ایران خودرو دیزل با ۳۵۲، عقاب افشان ۱۶۱ و اسنا با ۱۱۶دستگاه بیش‌ترین آمار تولید اتوبوس را دارند. 

رقابت ایران خودرودیزل و بهمن دیزل

با این حال، در بازار خودرو در بخش مینی بوس، میدل باس و اتوبوس شاهد رقابت ایران خودرو دیزل و بهمن دیزل است. براساس آمار، گروه بهمن ۲۹ درصد بازار این نوع خودروها را در اختیار دارد. سهم ایران خودرو ۲۷ درصد است. در این بخش، بهمن دیزل در تولید مینی بوس و میدل باس اصلی ترین سهم را دارد و در مقابل، ایران خودرو دیزل در تولید اتوبوس دست بالا تر را دارد، اما در مجموع، این بخش از بازار چندان مورد توجه قرار ندارد و پتانسیل های موجود دیده نمی شود.

در مجموع، طی ۹ ماه ابتدایی سال جاری، ۱۲۹۵ دستگاه انواع خودروی حمل و نقل عمومی (غیر از ون) در کشور تولید شده است که نمی تواند نشانه خوبی باشد.

رشد ۲۱ درصدی سنگین وزن ها

برخلاف اتوبوس و مینی بوس، رشد خودروهای سنگین در کشور با رشد ۲۱ درصدی همراه شده است. در این مدت، ۲۷۸۹۲ دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده در کشور تولید شده است. ۱۷۹۹۵ دستگاه توسط خودروسازان غیر تولید شده که از رشد ۴۸ درصدی این نوع خودروها خبر می هد.

در این بخش از بازار ایران خودرو دیزل با تیراژ ۸۳۶۸ دستگاه ۳۰ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. گروه بهمن نیز در این مدت موفق به تولید ۴۹۹۷ دستگاه انواع خودروی سنگین شده است. این تیراژ ۱۸ درصد بازار را به این گروه اختصاص داده است.

آریا اورست نیز با تولید ۳۱۴۳ دستگاه خودروی سنگین، ۱۱ درصد بازار را دارد. بعد از این، سه شرکت آرین دیزل با ۲۵۶۳ ۹ درصد، سایپا با ۱۵۲۹ دستگاه ۵ درصد، گروه ماموت با ۱۹۸۰ دستگاه ۴ درصد و شایان دیزل و سروش دیزل نیز هر کدام ۳ درصد بازار را در اختیار دارند. سایر تولیدکنندگان این نوع خودرو مانند آمیکو، آریا دیزل و… نیز ۹ درصد باقی مانده بازار را در اختیار دارند.

پیشتازی سایپا در تولید وانت

بنابراین گزارش، سایپا و ایران خودرو با تولید انواع وانت سهم اصلی بازار را دارند. در این بخش، سایپا نزدیک به ۸۰ هزار دستگاه انواع وانت در گروه خود تولید کرده است. این حجم از تولید ۶۶ درصد بازار را در اختیار نارنجی پوشان جاده مخصوص قرار داده است. ایران خودرو هم در ۹ ماه ابتدایی سال، ۱۶۷۷۹ دستگاه انواع وانت در گروه خود تولید کرده و ۱۴ درصد سهم بازار را کسب کرده است.

بعد از غول های جاده مخصوص، بهمن دیزل در مجموع با تولید ۱۲۵۰۸ دستگاه انواع وانت ۱۰ درصد بازار را در اختیار دارد. این سهم برای آبی پوشان کرمانی که تنها در این کلاس، تی ۸ را دارند، با تولید ۸۷۴۹ دستگاه ۷ درصد است. ماموت هم با ۳۲۱۳ دستگاه تنها ۳ درصد از بازار را پوشش می دهند. سایر وانت (پیکاپ) سازان نیز با توجه به حجم تولید در این مدت سهمی از بازار نداشته اند.

۵ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.