سهم خودروسازان از بازار خودروهای سواری

سهم خودروسازان از بازار خودروهای سواری
سهم خودروسازان از بازار خودروهای سواری

در حالی که، تولید سواری توسط خودروسازان بخش خصوصی طی ۹ ماه ابتدایی سال جاری با رشد ۸۱ درصدی همراه شده است، اما آمار نشان می دهد غول های جاده مخصوص همچنان سهم اصلی بازار خودروهای سواری را با فاصله ای زیاد در اختیار دارند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، تا پایان سال جاری حدود ۸۳۸ هزار دستگاه انواع خودروی سواری در کشور تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود %۱۰ افزایش را نشان می دهد. از این تعداد، ۱۷۹۴۹۱هزار دستگاه توسط خودروسازان بخش خصوصی تولید شده است، که رشد ۸۱ درصدی تولید این نوع خود را نشان می دهد. با این حال و به رغم رشد تولید سواری در بخش خصوصی، باز هم ۷۹ درصد سهم بازار به دو غول جاده مخصوص تعلق دارد.

غول های جاده مخصوص در صدر جدول

بنا بر آخرین آمار تا پایان آذرماه سال جاری، ایران خودرو با تولید ۳۸۱۹۰۳ دستگاه انواع سواری ۴۶ درصد سهم بازار خودروهای سواری را در اختیار دارد. این خودروساز سال گذشته در همین مدت ۳۸۲۲۷۰ دستگاه سواری تولید کرده بود. بیش‌ترین سهم تولید سواری در ایران خودرو به پژو ۲۰۷ دستی با تیراژ ۷۰۳۹۵، دنت پلاس توربو ۳۲۶۸۸ و پژو پارس معمولی ۴۱۶۳۴ دستگاه اختصاص دارد.

نارنجی پوشان جاده مخصوص نیز با تولید ۲۷۵۹۵۱ دستگاه ۳۳ درصد بازار را در اختیار دارند. این در حالی است که در سال جاری آن ها کم تر از سال قبل تولید کرده اند. در مدت مشابه ۱۴۰۱، سایپا ۲۷۹۹۴۰ دستگاه سواری تولید کرده بود. در این مدت، کوییک آرپ با تیراژ ۵۱۶۴۳، کوییک اتوماتیک ۵۴۱۴۹ و ساینا ای / جی ۵۵۲۷۸ دستگاه بیش ترین میزان تولید در سایپا را داشته اند. ضمن این که، سایپا در این مدت ۳۵۲۹۳ شاهین دستی و ۳۷۶۸۳ دستگاه تیبا تولید کرده است.

فاصله معنادار خودروسازان خصوصی

بعد از سایپا و ایران خودرو بیش ترین سهم بازار با تولید ۱۰۴۰۷۹ دستگاه به مدیران خودرو اختصاص دارد. این خودروساز، ۱۲ درصد سهم بازار خودروهای سواری را در اختیار دارد. در این شرکت، ام وی ام ایکس ۲۲ با ۲۲۲۹۲، تیگو ۷ با ۱۷۵۲۳ و ام وی ام ایکس ۵۵ با ۱۳۲۰۸ دستگاه بالاترین تولید را داشته اند.

کرمان موتور نیز با تولید ۴۲۶۰۲ دستگاه دومین خودروساز بخش خصوصی از نظر تیراژ تولید به شمار می آید که توانسته است ۵ درصد از سهم بازار خودروهای سواری را در اختیار داشته باشد. جک جی ۴ با ۱۶۳۰۵، جک اس ۵ با ۸۴۱۸ و جک S3 با ۶۴۷۱ دستگاه رتبه های اول تولید توسط آبی پوشان کرمانی را به خود اختصاص داده اند. بهمن موتور نیز دیگر خودروساز بخش خصوصی است که در ۹ ماه ابتدای سال جاری با تولید ۱۹۳۸۵ دستگاه ۲ درصد از بازار خودروهای سواری را در اختیار گرفته است. فیدلیتی با ۱۲۸۴۹ دستگاه، ۳۴۹۷ دستگاه دیگنیتی و ۲۶۳۵ دستگاه بیش ترین حجم تولید سواری در این خودروسازی را در اختیار دارند.

یک درصدی های بازار خودرو

بعد از سه خودروساز بزرگ بخش خصوصی که در مجموع ۱۹ درصد سهم بازار سواری کشور کسب کرده اند، آرین پارس موتور با تولید ۶۴۲۳ و فردا موتورز با تولید ۴۹۵۸ دستگاه، ۱ درصدی ها بازار خودروی سواری به شمار می آیند. مابقی بازار خودروهای سواری نیز در اختیار دیگر سواری سازان بخش خصوصی قرار دارد که تولید آن ها در آذر ماه فقط ۱۲۵ دستگاه بوده است و در مجموع، ۹ ماه ابتدایی سال جاری ۲۲۶۱ دستگاه انواع سواری تولید کرده اند. نکته قابل تأمل این است که در این مدت، تولید هیچ یک از هفت خودروسازی که در این آمار قرار دارند به ۱۰۰۰ هزار دستگاه نرسیده است.

آمار تفکیکی سایرخودروسازان بخش خصوصی

نام شرکتنام محصولتولید آذرتولید ۹ ماهه(دستگاه)
خودروسازان بمایکس ۳۰۲۹۰
خودروسازان راینآر ۳۰۲۳
 سئات آتکا۰۳۳
دیارخودروایکس ۳۵۱۱۷۸۷
سروش دیزلپاتریوت یواز۰۵
نورا موتورتیوولی۰۱۵۶
 رکستون۰۵۹
ایلیا موتوردایون وای ۵۱۱۳۴۴۳
ماموت خودروتیارا اتومات۰۳۸۰
 تیارا دستی۰۸۴
 ایکس ۵ پرایم۱۱
  ۱۲۵۲۲۶۱

آمار تولید خودرو در بخش خصوصی

بنا بر آخرین گزارش وزارت صمت، در سال جاری، بخش خصوصی موفق به تولید ۲۲۳ هزار و ۴۴۲ دستگاه انواع خودرو شده است. خودروسازان بخش خصوصی ۱۷۹ هزار و ۴۹۱ دستگاه سواری تولید کرده اند که از رشد ۸۱ درصدی خبر می دهد. همچنین در این مدت، ۲۴۶۷۸ دستگاه وانت (۳۳درصد رشد)، ۳۳۵ دستگاه ون (۶۵ درصد افت)، ۶۱۲ دستگاه مینی بوس و میدل باس (۲۰ درصد افت) اتوبوس ۳۳۱ دستگاه (۳۲درصد افت) و ۱۷۹۹۵ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده (۴۸ درصد رشد) توسط خودروسازان بخش خصوصی تولید شده است.

۴.۷ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.