اوپل های دهه ۹۰ در یک نگاه + قیمت بازار

اوپل های دهه 90 در یک نگاه + قیمت بازار
شرکت خودروسازی “اوپل” در سال ۱۸۶۲ تأسیس شد. این شرکت آلمانی که سابقه بسیاری در زمینه طراحی و تولید خودرو دارد، هیچ گاه نتوانست به اندازه دیگر برندهای خودروسازی این کشور، مطرح شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در واقع به نظر می رسد فعالیت اوپل همواره زیر سایه سنگین غول های بزرگ آلمان همچون دایملر، فولکس واگن و ب ام و قرار داشته است. با این حال، اوپل خودروهای ماندگاری در طول تاریخ عرضه کرده است که بسیاری از مردم دنیا، خاطرات زیادی با آن ها دارند.
اوپل در سال ۱۹۲۹ زیر چتر “جنرال موتورز” قرار گرفت. بسیاری از محصولات اوپل را می توان نسخه تغییر یافته خودروهای شورولت و بیوک دانست. به همین دلیل بسیاری از مالکان خودروهای اوپل در ایران و جهان، برای نگهداری خودروی خود از تعمیرکاران خودروهای آمریکایی کمک می گیرند. در تاریخ ۶ مارس ۲۰۱۷، هنگامی که گروه “پژو – سیتروئن” موفق به خروج از بحران چند ساله خود شده بود، پای میز گفت و گو با مدیران GM نشست تا سرانجام توانست مالکیت کامل برند اوپل را به ارزش ۲٫۲ میلیارد یورو به دست آورد.
در این مقاله ابتدا کارنامه حضور اوپل در ایران را بررسی کردیم و سپس به سراغ تمام مدل های موجود از این برند در بازار داخلی رفتیم تا شما را از ویژگی ها و قیمت حال حاضر این خودروها، آگاه کنیم.


تاریخچه اوپل در ایران

آغاز ورود اوپل به ایران، به سال های پایانی حکومت پهلوی دوم باز می گردد. هنگامی که خودروی “اوپل کومودور” یا همان “شورولت رویال” با نام “شورولت ایران” روی خط تولید کارخانه جنرال موتورز ایران (پارس خودرو کنونی) رفت. شورولت ایران هرگز خودروی موفقی نبود! به گونه ای که تولید این محصول تنها ۳ سال دوام آورد و در نهایت خط تولید آن به مونتاژ سه محصول جدید “بیوک ایران”، “شورولت نوا” و “کادیلاک سویل” اختصاص یافت.
با وقوع انقلاب ۵۷ و در سال های جنگ تحمیلی، ورود هر خودروی خارجی به کشور ممنوع اعلام شد. این رویه تا دهه ۷۰ شمسی ادامه داشت، تا این که بار دیگر درهای واردات به روی خودروهای روز جهان گشوده شد. نام اوپل در کنار بسیاری از برندهای سرشناس، در صف ورود به ایران دیده می شد. اوپل با چهار محصول جدید توسط شرکت “ملبا” وارد بازار کشورمان شد. کیفیت بالا، استهلاک پایین، طراحی مدرن و برند آلمانی، فروشی خیره کننده را برای اوپل به جا گذاشت. محصولات این برند در سال های دهه ۷۰ از محبوب ترین و با کلاس ترین خودروهای بازار ایران به شمار می آمدند.
ممنوعیت واردات در پایان دهه ۷۰، بار دیگر راه را بر سر خودروهای اوپل و دیگر نشان های تجاری بست. در میانه های دهه ۸۰ با از سرگیری واردات خودرو، بارها صحبت از عرضه دوباره اوپل در ایران شد. در واقع شرکت های بسیاری نیز ادعای دریافت نمایندگی از سوی این کمپانی آلمانی را کردند، اما در عمل، این کره ای های فرصت طلب بودند که توانستند با عرضه انبوه سدان ها و کراس اوورهای جدید خود، جایگاه نشان هایی مانند میتسوبیشی و اوپل را غصب کنند. بنابراین اوپل از دور جدید فعالیت در بازار خودروی ایران جا ماند. در سال ۱۳۹۲، شرکت جدیدی با نام “توان خودرو جی” اقدام به معرفی محصولات جدید اوپل در ایران کرد. این شرکت کار خود را با مدل محبوب “کورسا” آغاز نمود اما به دلایل نامعلوم، تعداد اوپل های وارد شده از سوی توان خودرو، فراتر از چند صد دستگاه نرفت! حتا عرضه مدل های “آسترا” و “اینزیگنیا” هم در تیراژی پایین انجام شد. بنابراین شرکت وارد کننده نتوانست اسم و رسمی ارزشمند برای نشان اوپل در ایران باز یابد.
با توافق هسته ای میان ایران و ۱+۵، امیدها به بازگشت نشان های خارجی افزایش یافت. در سال ۱۳۹۶ سرانجام شرکتی نوپا به نام “ساپرا موتور” اقدام به پیش فروش کراس اوور جدید “موکا ایکس” از برند اوپل کرد. هر چند ساپرا موتور کار خود را با تبلیغات قدرتمند و سر و صدای فراوان آغاز کرد، اما در نهایت این شرکت هم نتوانست به تعهدهای خود عمل کند و بار دیگر اوپل را در مسیر بازگشت به ایران، ناکام گذاشت. با خریداری اوپل توسط “PSA”، امید می رفت این نشان تجاری بتواند به واسطه رابطه خوب فرانسوی ها با صنعت خودروی ایران، حضوری جدی و گسترده را در ایران تجربه کند، اما در شرایط اقتصادی کنونی و با توجه به پا پس کشیدن پژو – سیتروئن از قراردادهای خود با ایرانی ها، دیگر حتا نمی توان به ورود نشان هایی همچون اوپل فکر کرد!
اکنون اگر خریداری قصد انتخاب یکی از محصولات دهه ۹۰ اوپل را داشته باشد، چه اندازه باید هزینه کند؟ خودروی مورد نظر او چه ویژگی ها و امکاناتی دارد؟ آیا خرید محصولات قدیمی اوپل نسبت به یک پراید یا پژو ۴۰۵ کارکرده برتری دارد؟
برای یافتن پاسخ این پرسش ها، خودروهای اوپل موجود در ایران را یک به یک بررسی می کنیم.


کورسا


هاچ بک معروف و دل نشین نشان اوپل. خودرویی که در دو نسل آخر خود هم توانست در تعدادی بسیار اندک، پای خود را به خیابان های ایران باز کند. این خودرو از سال ۱۹۸۲ در حال تولید است. تمام “کورسا”های وارد شده به ایران، ساخت سال ۱۹۹۴ یا ۱۹۹۵ بوده اند. کورسای عرضه شده در ایران با نام کورسا B شناخته می شود، زیرا دومین نسل از این هاچ بک پر فروش به حساب می آید.
بیش از ۹۰ درصد از کورساهای وارد شده به ایران را نمونه های پنج در تشکیل می دهند. مدل کوپه سه در نیز در تعدادی بسیار محدود به کشورمان راه یافته است. بیش تر کورساهای موجود در کشور از پیشرانه ۱٫۲ یا ۱٫۴ لیتری استفاده می کنند، همچنین کورسا با موتور ۱٫۶ لیتری به تعدادی انگشت شمار وارد شده است. کورساهای ۱۲۰۰ سی سی، ۴۵ اسب بخار قدرت و ۸۸ نیوتن متر گشتاور تولید می کنند. حداکثر سرعت این خودرو به ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت می رسد و با وجود وزن پایین ۸۴۵ کیلوگرمی، ۱۰ ثانیه طول می کشد تا از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد! مدل های ۱٫۴ لیتری نیز ۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۳ نیوتن متر گشتاور دارند. وزن این مدل به ۸۷۵ کیلوگرم می رسد، اما قادر است صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در عرض ۱۵ ثانیه بپیماید، حداکثر سرعت آن نیز به ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت افزایش یافته است! و در نهایت می رسیم به نسخه کم یاب ۱۶۰۰سی سی از کورسا B که ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو در عرض ۹٫۵ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به عدد ۱۰۰ می رساند و تا ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت هم سرعت می گیرد. البته مشخص است که سنگین تر از دو نسخه قبلی است و وزن آن به ۹۶۰ کیلوگرم می رسد.
کورسا در سه تیپ عرضه می شد. از مهم ترین امکانات رفاهی کورسا در مدل های کامل می توان به کولر، شیشه های برقی، آینه های برقی، کلید تنظیم چراغ های جلو از درون کابین و گرم کن آینه های کناری اشاره کرد. ناگفته نماند که شیشه بالابرهای برقی در نسخه های پایه وجود ندارند. در برخی از مدل ها، سان روف وجود دارد و تعداد بسیار محدودی از کورساها نیز به کیسه ایمنی هوا و ترمز ABS، مجهزند.
از مهم ترین ویژگی های کورسا می توان به مصرف سوخت پایین، استهلاک کم و دوام بالای قطعه های آن اشاره کرد. قطعه های ظاهری و یدکی این خودرو هر چند نسبت به گذشته کم تر، اما هنوز هم به صورت کارکرده در بازار قطعه فروشان تهران یافت می شوند. طراحی تخم مرغی کورسا، اصلی ترین عامل محبوبیت این خودرو در بین جوانان بود. تمام کورساها از جعبه دنده ۵ دنده دستی بهره می برند و ترمز آن ها در جلو از نوع دیسکی و در عقب، کاسه ای است. امروز یک دستگاه کورسا مدل ۱۹۹۴-۹۵، با کارکردی نزدیک به ۲۰۰٫۰۰۰ کیلومتر، در حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود.


آسترا

اوپل های دهه 90 در یک نگاه + قیمت بازار
“آسترا” به عنوان سدان خانوادگی جمع و جور اوپل شناخته می شود. این خودرو در سال ۱۹۹۱ جایگزین اوپل کادات شد. آسترا در فاصله سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ به ایران رسید. نکته جالب برای ایرانی ها در رابطه با آسترا، اشتراک پلت فرم این خودرو با دوو ریسر و سی یلو است. طراحی آسترا هر چند جذابیت کورسا را ندارد، اما توسط استودیوی معروف ایتالیایی “برتونه” انجام شده است. یک طرح دهه ۹۰ برای یک سدان ارزان قیمت اروپایی که نمی توان انتظار زیادی از آن داشت. از سویی دیگر حتا در طراحی داخلی آسترا هم می توان به شباهت این خودرو با محصولات دوو پی برد.
آسترا در چهار تیپ به ایران آمد. تیپ ۴ آسترا از امکانات مناسبی همچون فرمان هیدرولیک، آینه های برقی، شیشه های برقی جلو و عقب، سان روف و رینگ آلومینیومی برخوردار است. البته هیچ یک از تجهیزات ایمنی مانند کیسه هوا یا ترمز ABS در آسترا وجود ندارند.
آسترا با پیشرانه ۸ سوپاپ ۱٫۴ لیتری به ایران آمد. پیشرانه آسترا قادر به تولید ۸۲ اسب بخار قدرت است. گشتاور آن نیز به ۱۱۴ نیوتن متر می رسد. آسترا با وزن ۱۰۰۵ کیلوگرمی، در ۱۳ ثانیه می تواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. البته این زمان اعلام شده در حالت استاندارد و برای نمونه های صفر کیلومتر آسترا ۱۹۹۴ است، نه مدل های فرسوده موجود در بازار. با آسترا می توان تا ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت سرعت گرفت. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز در کاتالوگ های انگلیسی زبان، ۷٫۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است که این مورد نیز همچون شتاب صفر تا صد، با در نظر گرفتن شرایط مدل های کارکرده و آب و هوای شهرهای مختلف به مراتب بالاتر است.


از نقاط ضعف آسترا می توان به ترمزهای ضعیف آن اشاره کرد. همچنین به علت حجم پایین پیشرانه، هنگام استفاده از کولر در مسیرهایی با شیب تند، عملکرد خودرو با افتی محسوس همراه است. اما از سویی دیگر می توان به کیفیت بالای ساخت و دوام خوب کابین اشاره کرد که نقطه مشترک تمام خودروهای اوپل است. اوپل آسترا مدل ۱۹۹۴ با کارکرد بالا و رنگ شدگی بدنه، امروز در همان محدوده قیمتی کورسا معامله می شود.


وکترا

اوپل های دهه 90 در یک نگاه + قیمت بازار
“وکترا” سدان نیمه لوکس اوپل است که از پلت فرم مشترک با دوو اسپرو بهره می برد. وکترا نیز مانند دیگر برادران اش در سال های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ وارد ایران شد. وکترا از نظر ابعاد در میانه دو مدل آسترا و امگا قرار می گیرد. وکترا در مدل های فول آپشن، امکانات رفاهی مناسبی دارد. هر چند در آن سال ها اوپل و محصولاتش، جایگاهی خاص در میان مشتریان ایرانی پیدا کرده بودند، اما هیچ گاه محصولی همچون وکترا نتوانست از پس برادر کره ای خود، دوو اسپرو، بر آید. طراحی وکترا در مقابل اسپرو به مراتب محافظه کارانه تر بود. تفاوت اصلی وکتراهای مدل ۹۴ و ۹۵، به افزوده شدن قطعه جدید به چراغ های عقب باز می گردد.
وکترا با طیف وسیعی از پیشرانه های ۴ تا ۶ سیلندر به تولید رسید، اما این سدان متوسط، تنها در نسخه ۴ سیلندر ۲٫۰ لیتری به ایران آمد. این پیشرانه ۸ سوپاپ، یک موتور با فن آوری قدیمی است که ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. البته اوپل در همان سال، نسخه ۱۶ سوپاپ این پیشرانه را نیز عرضه کرده بود، اما مشخص نیست چرا وارد کنندگان ایرانی در آن سال ها به وارد کردن مدل های ضعیف تر علاقه داشتند؟!


وکترا با ۱۱۳۰ کیلوگرم وزن، صفر تا ۱۰۰ را در ۱۰٫۵ ثانیه می پیماید و تا ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت، سرعت می گیرد. بیش تر وکتراهای وارد شده به ایران را نمونه های دنده دستی تشکیل می دهند اما مدل های اتوماتیک نیز در تعدادی محدود در بازار دست دوم ها دیده می شوند. کیفیت بالای ساخت و شتاب بالا از برگ برنده های وکترا هستند. از سویی دیگر ناگفته نماند که بیش تر وکتراها با ایرادهای اساسی در جعبه دنده مواجه اند. قطعه های فنی وکترا مانند دیگر محصولات اوپل به علت اشتراک با خودروهای دوو، به آسانی در بازار یافت می شوند. اما متأسفانه کمبود قطعه های ظاهری، پاشنه آشیل این خودرو است که مالکان آن را به دردسر می اندازد. خرید و فروش وکتراهای مدل ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۵ با توجه به قرارگیری در یک کلاس بالاتر از کورسا و آسترا، در محدوده ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان انجام می گیرد.


امگا


اما می رسیم به بزرگ خاندان اوپل در ایران! “امگا” خودرویی بود که به نیت قبضه کردن بازار خودروهای لوکس، وارد کشور شد. بسیاری از افراد تا سال ها پیش، این خودرو را رقیب مستقیم نیسان ماکسیما می دانستند. امگاهای موجود در ایران، نسل دوم این خودرو هستند که در فاصله سال های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷ تولید شدند. امگا در سال ۱۹۹۵ وارد ایران شد و عرضه آن تا سال ۱۹۹۷ ادامه یافت.
بیش تر امگاهای وارد شده از سوی شرکت “ملبا” را نمونه های ۴ سیلندر دنده ای تشکیل می دهند. تعداد محدودی هم اتوماتیک هستند و در میان امگاهای موجود در بازار، تعداد بسیار محدودی مدل های مجهز به پیشرانه ۶ سیلندر نیز دیده می شود. طراحی ظاهری امگا چند سال جلوتر از محصولات دهه ۹۰ اوپل است. چراغ های کریستالی کشیده، تزیینات کرومی، آینه ها و دست گیره های همرنگ با بدنه و فرم منحنی ستون ها، همگی ظاهری مدرن تر و امروزی تر از کورسا، آسترا و وکتراهای ۱۹۹۴ را برای امگا پدید آورده اند. تفاوت ظاهری نسخه های ۴ و ۶ سیلندر را می توان به رینگ های بزرگ تر نمونه قوی تر، نسبت داد.
کیفیت کابین امگا را می توان ستود! تعداد زیاد دکمه ها و نمایش گرهای دیجیتالی، سعی بر القای حس سوار شدن بر خودرویی لوکس را در سرنشینان دارند. طراحی و کیفیت کابین امگا، کار این سدان لوکس آلمانی را برای رقابت با نیسان ماکسیما بسیار راحت می کند. امگا امکانات رفاهی خیره کننده ای دارد. امکاناتی که گاه در ماکسیما نیز دیده نمی شوند. تنظیم برقی صندلی ها در ۱۰ جهت، گرم کن و حافظه صندلی های جلو، گرم کن صندلی عقب (در مدل های ۶ سیلندر)، سان روف برقی، کروز کنترل، کیسه های ایمنی هوا، دریچه تهویه سرنشینان عقب، سیستم صوتی حرفه ای با ۱۰ بلندگو، کول باکس و پرده برقی عقب، تنها بخشی از فهرست آپشن های استاندارد امگا را تشکیل می دهند.
امگا سدانی دیفرانسیل عقب است که از جعبه دنده اتوماتیک بهره می برد. تعداد اندکی امگا با جعبه دنده دستی نیز وارد ایران شده است. از ویژگی های قابل توجه جعبه دنده اتوماتیک امگا، قابلیت انتخاب حالت های برفی و اسپرت است که قدرت مانور بهتری به خودرو می بخشند. امگا در مدل ۴ سیلندر از پیشرانه ای ۲٫۰ لیتری و ۱۶ سوپاپ با ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر بهره می برد. این پیشرانه در واقع همان پیشرانه وکتراهای ۱۶ سوپاپ است. اما نمونه ۶ سیلندر با ۳٫۰ لیتر حجم موتور، ۲۰۸ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند که رقیبی خطرناک برای ماکسیما به شمار می رود. اوپل امگا این روزها در مدل های مختلف با سلامت متغیر، به صورت دلخواه و سلیقه ای از سوی مالکان قیمت گذاری می شود. اما در مجموع می توان قیمتی در حدود ۸۰ میلیون تومان را برای مدل های مختلف این خودرو در نظر گرفت. البته اگر بتوان نمونه ای از آن را برای خرید در بازار پیدا کرد! زیرا تعداد بسیار اندکی از مالکان امگا، حاضر به فروش خودروی خود می شوند!

سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

۳.۳ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.