لنت ترمز خودرو و انواع آن

لنت ترمز
لنت ترمز

لنت ترمز یکی از بخش های سیستم ترمزگیری خودروهاست که انواع مختلفی دارد و نحوه کار آن ها به این صورت است که فشار در پشت آن ها قرار می گیرد و موجب می شود آن ها در اثر اصطکاک بتوانند از سرعت خودرو بکاهند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

لنت ترمز (Brake Pad or Shoe) از بخش های مهم  مصرفی سیستم ترمزگیری خودرو هاست که به مرور زمان از ضخامت آن کاسته می شود و نیاز است تا آن ها را تعویض کنیم. این بخش از سیستم ترمزی با استفاده از اصطکاک می تواند از سرعت خودرو بکاهد و موجب شود تا بتوانید از برخورد ها و تصادف ها جان سالم به در ببرید.

لنت ترمز (Brake Pad or Shoe) در سیستم ترمزگیری خودروها چه نقشی دارد؟

سیستم ترمز گیری خودروها به دو صورت هیدرولیکی و پنوماتیکی است که از نوع پنوماتیکی بیش تر برای خودروهای باری استفاده می شود.

برای خودروهای سواری و مرسومی که در بازار وجود دارند از سیستم هیدرولیکی استفاده می شود، این گونه که برای انتقال قدرت بین پدال و لنت ها از روغن ترمز استفاده می شود. با فشار دادن پدال ترمز بوستر ترمز فعال می شود و کمک می کند نیروی زیادی برای ترمزگیری نیاز نداشته باشید. سپس روغن ترمز با فشار از طریق لوله ها به کلیپر ترمز می رسد و پیستون های پشت کلیپر، لنت ترمز را به سمت دیسک هل می دهند. در پایان لنت ترمز در اثر اصطکاک با دیسک از سرعت آن می کاهد و به این ترتیب، از سرعت خودرو کاسته می شود. پس به طور کلی، نقش لنت در سیستم ترمزگیری این است که با اصطکاکی که می تواند ایجاد کند از سرعت خودرو می کاهد.

حتماً بخوانید:

ترمزهای بادی یا پنوماتیک (Air Brake) چگونه عمل می کنند؟

انواع روغن ترمزها و نکات مهم در مورد آن ها + ویدیو

لنت ترمز
لنت ترمز

از نظر ظاهری چند نوع لنت ترمز وجود دارد؟

لنت های ترمز در دو نوع کفشکی (Brake Shoe) و پد (Brake Pad) هستند که هر کدام از آن ها برای نوع خاصی از مکانیزم های ترمزگیری کاربرد دارند. در ترمزهای دیسکی از لنت های پد مانند و در ترمزهای کاسه ای از لنت های کفشکی استفاده می شود، بنابراین هر کدام از این دو نوع لنت برای کاربرد خاصی ساخته شده اند.

حتماً بخوانید: ویژگی‌ ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای چیست؟

انواع لنت ترمز از لحاظ ساختار

۱. لنت ترمز سرامیکی (Ceramic)

لنت سرامیکی
لنت سرامیکی

یکی از بهترین جنس های به کاررفته برای ساخت لنت های ترمز، سرامیک است که در آن برای مقاومت بالا از رس (Clay) و مس (Copper) استفاده می شود. لنت های سرامیکی در بین دیگر جنس ها گران ترین اند، اما در کنار این قیمت بالا در مقایسه با دیگر جنس ها کم تر خورده می شوند و به همین دلیل می توانند عمر بیش تری داشته باشند. یکی دیگر از ویژگی های لنت ترمزهای سرامیکی این است که قابلیت جذب گرمای بالایی دارند و می توانند در ترمزگیری های پیوسته و شدید بهتر عمل کند.

به دلیل عملکرد خوب این نوع لنت ها در گرما و سرما، از آن ها برای مسابقات اتومبیل رانی استفاده می کنند تا بتوانند در آن شرایط سخت از سرعت خودرو بکاهند.

مزایا و معایب

از مزایای لنت های سرامیکی می توان به کم سر و صدا بودن در مقابل دیگر جنس ها، خوردگی کمتر و تولید گرده (Dust) کم تر اشاره کرد و تنها عیب آن هزینه بالای تولید و خرید آن است.

۲. لنت ترمز کم فلز (Low-Metallic)

لنت های کم فلز
لنت های کم فلز

جنس ساختار این نوع از لنت ها به صورت کاملاٌ ارگانیک است و برای ساخت آن ها از حداکثر ۳۰ درصد فلز مس و فولاد استفاده شده است. به علت جنس ها و مواد به کاررفته در این لنت ها، آن ها معمولاً سر و صدای زیادی تولید می کنند و میزان خورده شدن آن ها نیز بیش تر است که به دنبال این قضیه گرده (Dust) بیش تری نیز تولید می شود.

مزایا و معایب

از مزایای لنت های کم فلز می توان به انتقال حرارت خوب، عملکرد مناسب و مواد تشکیل دهنده ارگانیک اشاره کرد و عیب های آن سر و صدای نسبتاً زیاد و تولید گرده است.

۳. لنت ترمز غیر فلزی (Non-Metallic)

لنت غیر فلزی
لنت غیر فلزی

این نوع  نرم ترین در میان لنت های خودروهاست که برای ساخت آن از پلاستیک، شیشه و مقدار کمی از فیبرهای فلز استفاده شده است. به علت نرم بودن این لنت ها میزان خوردگی آن بسیار بالاست و از آن ها بیش تر برای مصارف شهری و روزانه استفاده می شود. البته در میان کسانی که مصارف شهری دارند نیز برخی که از خودروی خود زیاد استفاده می کنند این نوع لنت ها را برای خودروهای خود انتخاب نمی کنند.

علت ساخت این لنت ها به دلیل مضر و سمی بودن گرده های حاصل از دیگر لنت ها بود، زیرا جنس های به کاررفته در این لنت ها ضرر کم تری برای سلامت انسان ها دارند.

مزایا و معایب

از مزایای این لنت ها می توان به ضرر کم تر و ارزان بودن اشاره کرد و عیب هایی همچون عملکرد نسبتاً ضعیف، خوردگی زیاد و عمر کوتاه را دارند.

۴. لنت ترمز بدون آزبست و ارگانیک NAO

لنت بدون آزبست و ارگانیک
لنت بدون آزبست و ارگانیک

برای ساخت لنت های بدون آزبست و ارگانیک (Non-Asbestos Organic) از رزین ها و فیبرهایی استفاده می شود که می توانند دماهای بالا را تحمل کنند و به نوعی جزو لنت های نرم محسوب می شوند و نسبت به نیمه فلزی ها کم صدا ترند، اما به واسطه نرم بودن، گرده بیش تری تولید می کنند و زودتر خورده می شوند.

مزایا و معایب

از مزایای این لنت ها می توان به صدای کم و جنس به کاررفته قوی اشاره کرد و دارای معایبی مانند عمر نسبتاً کم و تولید گرده نسبتاً زیاد اشاره کرد.

۵. لنت های نیمه فلزی (Semi-Metallic)

لنت های نیمه فلزی
لنت های نیمه فلزی

لنت ترمزهای نیمه فلزی پرکاربردترین و پرتیراژترین لنت های خودرو هستند که بیش از ۵۰ در صد آن ها را فلزات تشکیل می دهند و مابقی ساختار آن از مواد ارگانیک تشکیل شده است. عملکرد، قیمت، میزان خوردگی، تولید صدا و دیگر ویژگی های این نوع از لنت ها به گونه ای است که آن ها را به پرفروش ترین لنت های بازار تبدیل کرده و توانسته است رضایت مشتریان را به خود جلب کند.

مزایا و معایب

از مزایای لنت ترمزهای نیمه فلزی می توان به عمر و دوام مناسب، انتقال حرارت خوب و قابلیت به کارگیری در انواع زیادی از خودروها اشاره کرد و از طرفی دیگر، این لنت ها معایبی همچون تولید صدای زیاد به خاطر وجود فلز، عملکرد ضعیف در دمای پایین و همچنین ساییدن بیش از اندازه دیسک (Rotor) را نیز دارند.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

لنت ترمز (Brake Pad or Shoe) در سیستم ترمز گیری خودروها چه نقشی دارد؟

لنت ترمز در اثر اصطکاک با دیسک از سرعت آن می کاهد و به این ترتیب، از سرعت خودرو کاسته می شود. پس به طور کلی، نقش لنت در سیستم ترمزگیری این است که با اصطکاکی که می تواند ایجاد کند از سرعت خودرو می کاهد.

از نظر ظاهری چند نوع لنت ترمز وجود دارد؟

لنت های ترمز در دو نوع کفشکی (Brake Shoe) و پد (Brake Pad) هستند که هر کدام از آن ها برای نوع خاصی از مکانیزم های ترمزگیری کاربرد دارند. در ترمزهای دیسکی از لنت های پد مانند و در ترمزهای کاسه ای از لنت های کفشکی استفاده می شود.

لنت ترمز از نظر ساختار چند نوع است؟

لنت های سرامیکی، لنت های کم فلز، لنت های غیر فلزی، لنت های بدون آزبست و ارگانیک، لنت های نیمه فلزی.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.