خرافات خودرویی
خرافات خودرویی

بسیاری از مردم و راننده ها اطلاعات و عادت هایی در مورد خودروها دارند که به آن ها کمک می کند تا هم از خودروی خود مراقبت کنند و هم عمر مفید آن را افزایش دهند. در این میان اما برخی از اطلاعات و عادت های خودرویی نیز هستند که با توجه به پیشرفته تر شدن خودروها، کاملاً غلط اند و می توان آن ها را خرافات خودرویی دانست.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بسیاری از مردم برای رانندگی و برخی از کارهای مربوط به خودرو عادت هایی دارند که پیشینه آن ها به سال ها قبل برمی گردد. بیش تر این اطلاعات و عادت های مرسوم، مناسب خودروهای قدیمی است و به همین دلیل نیازی به رعایت چنین قوانینی برای خودروهای جدید نیست و عملاً می توان آن ها را خرافات خودرویی دانست.

در ادامه به تعدادی از مهم ترین خرافات خودرویی می پردازیم و علت خرافات بودن چنین عادت هایی را برای شما شرح می دهیم.

مهم ترین خرافات خودرویی کدام اند؟

۱. استفاده از روغن سفت تر برای موتور خودروها خوب است

یکی از بی ربط ترین اطلاعاتی که در مورد سرویس های دوره ای خودروها وجود دارد استفاده از روغن سفت برای موتور خودروهاست. این قضیه که روغن های با ویسکوزیته بالا عملکرد بهتری دارند اصلاً درست نیست، زیرا طراح موتور مشخص می کند که از چه ویسکوزیته ای باید برای موتور استفاده شود و انتخاب روغنی با ویسکوزیته غیر از آن چه توسط کارخانه پیشنهاد شده است می تواند تأثیر منفی بر روی کارکرد موتور داشته باشد. از مهم ترین تأثیرات استفاده کردن از روغن موتور با ویسکوزیته بیش تر از آن چه توسط کارخانه پیشنهاد شده است، می توان به افزایش استهلاک و مصرف سوخت اشاره کرد.

۲. تعویض نکردن روغن ترمز و آب رادیاتور

روغن ترمز و آب رادیاتور (Coolant) جزو سیالاتی هستند که عمر مشخصی دارند و پس از گذشت یک مدت و یا کارکردی که در دفترچه خودرو آمده است، باید تعویض شوند. پس می توان گفت که این دو سیال عمر بی پایان ندارند و باید در زمان مقرر تعویض شوند تا ترمزها و سیستم خنک کاری موتور سالم تر بمانند و عملکرد بهتری داشته باشند.   

۳. اصطلاح زاپاس زیر ماشین نرفته

بسیاری از مردم برای حفظ تمیزی و نو بودن خودروی خود از تایر زاپاس (Spare Tire)، حتا در مواقع ضروری هم استفاده نمی کنند که کاملاً کار اشتباهی است، زیرا در صورت استفاده نشدن از زاپاس، احتمال پوسیدن تایر و یا زنگ زدن رینگ وجود دارد. بنابراین از آن جایی که سالم بودن و یا نبودن زاپاس تغییری در قیمت خودرو ایجاد نمی کند، بهتر است در استفاده از آن وسواس به خرج ندهید و سخت نگیرید.

۴. نصب انواع لوازم جانبی مانند دزدگیر، زه، کف‌پایی و…

چند سالی می شود که حتا خودرویی مانند پراید هم به سیستم ایموبلایزر مجهز شده است، به همین دلیل، سیستم ایمنی خودروها بالا رفته است و دزدها به سختی می توانند خودرو را روشن کنند و آن را به سرقت ببرند، اما همچنان سرقت لوازم خودرو رایج است و به همین دلیل نمی توان اهمیت نصب دزدگیر را کم دانست. از سویی، اضافه کردن لوازمی مانند زه های کناری، کف‌پایی سه بعدی و… به عنوان یک الزام پس از خرید خودرو معنی خاصی ندارد و چنین تغییراتی جزو نیازهای اصلی خودرو نیست.

بیشتر بخوانید: ایموبلایزر نسل جدید چگونه کار می کند؟

۵. نگه داشتن برچسب های شیشه جلو

بسیاری فکر می کنند اگر برچسب های شیشه جلو همان طور دست نخورده باقی بمانند، خودرو نو و کم کار خواهد ماند و اگر ۲۰ سال هم بگذرد، از ارزش خودرو چیزی کم نخواهد شد. این قضیه یکی از بزرگ ترین و بی معنی ترین خرافات خودرویی است، زیرا یکی از آن برچسب ها برای شناسایی خودرو در زمانی است که خودرو در پارکینگ کارخانه بوده و دیگری هم مربوط به سازمان استاندارد است. بنابراین هیچ کدام از آن ها به هیچ دردی نمی خورند و کنده شدن‌شان هم منجر به افت قیمت خودرو نمی شود.

۶- زنجیر تایم بهتر از تسمه است

هر کدام از دو مکانیزم اتصال میل بادامک ها با میل لنگ، مزایا و معایب مختص به خود را دارد. به همین دلیل نمی توان گفت موتورهایی که زنجیر تایم دارند صددرصد، بهتر از تسمه تایمی ها عمل می کنند، و بالعکس.

بیشتر بخوانید: ویژگی ها و تفاوت های زنجیر تایم و تسمه تایم

۷. روشن کردن چراغ های مه شکن برای افزایش جذابیت ظاهری خودرو

بسیاری از مردم و راننده های ایرانی فکر می کنند اگر چراغ های مه شکن خودروی خود را در شرایطی که هوا مه آلود نیست روشن کنند، جذابیت خودرو زیاد می شود، در صورتی که چنین نیست. در شرایط عادی آب و هوایی باید چراغ های اصلی را روشن کرد تا هم نور کافی در اختیار راننده باشد و هم خودرو توسط دیگر وسایل نقلیه به خوبی دیده شود. یکی از مهم ترین مشکلاتی که با چنین عادتی می تواند به وجود بیاید این است که مه شکن عقب روشن شود و دید راننده پشت سری را مختل کند. پس بهتر است فقط در شرایطی که هوا مه آلود است از مه شکن ها استفاده کنید تا دیگر راننده ها به خوبی خودروی شما را ببینند.

۸. خاموش کردن سیستم های برقی خودرو قبل از بستن سوییچ

خاموش کردن بخش هایی مانند سیستم تهویه، سیستم صوتی و به طور کلی، امکانات رفاهی خودرو، قبل از این که سوییچ را ببندیم، واجب نیست و نباید این اتفاق حتماً صورت بگیرد، زیرا خودروهایی که این روزها از آن ها استفاده می کنیم هوشمند شده اند و دیگر نیازی به انجام چنین اقداماتی قبل از بستن سوییچ ندارند.

۹. باز گذاشتن سوییچ برای یک مدت مشخص قبل از استارت زدن

همان طور که گفته شد خودروهای جدید توسط ECU کنترل می شوند که این قطعه می تواند در مدت زمان بسیار ناچیزی (کم تر از ثانیه) بررسی های لازم را انجام دهد و خودرو را برای روشن شدن مهیا کند. پس باز گذاشتن سوییچ برای آماده شدن خودرو جهت استارت زدن یکی از خرافات خودرویی عجیبی است که هیچ سودی ندارد و فقط وقت شما را تلف می کند.

۱۰. تعویض دنده در دورهای بالا

یکی از عادت های نادرست بسیاری از راننده ها این است که برای سبک تر کردن دنده، حتماً باید دور موتور را بالای ۳۰۰۰ هزار ببرند تا به قول خودشان موتور جان داشته باشد، در صورتی که چنین کاری کاملاً اشتباه است. برخی دیگر نیز فکر می کنند سبک ترین دنده (دنده ۵ یا ۶) فقط برای مسیرهای بین شهری است و طی رانندگی در شهر نیازی به استفاده از سبک ترین دنده ها نیست.

به طور کلی، در درجه اول باید دنده را در دورهای مناسب، سبک تر و یا سنگین تر کرد تا هم به موتور فشار نیاید و هم این که در اثر سبک تر شدن دنده، مصرف سوخت خودرو کاهش یابد. از طرفی دیگر، استفاده از دنده های سبک برای استفاده شهری اصلاً کار غیرمتعارفی نیست، زیرا منجر به کاهش مصرف سوخت می شود و استهلاک موتور را کم می کند. اگر به نحوه عملکرد گیربکس های اتوماتیک دقت کنید، متوجه می شوید که ساز و کار آن ها براساس قرار دادن گیربکس در سبک ترین دنده ممکن است، پس از این طریق نیز می توان به کارگیری دنده های سبک برای استفاده شهری را توجیه کرد.

مهم ترین خرافات خودرویی کدام اند؟

۱- استفاده از روغن سفت تر برای موتور خودروها خوب است
۲- تعویض نکردن روغن ترمز و آب رادیاتور
۳- اصطلاح زاپاس زیر ماشین نرفته
۴- نصب انواع لوازم جانبی مانند دزدگیر، زه، کفپایی و …
۵- نگه داشتن برچسب های شیشه جلو
۶- زنجیر تایم بهتر از تسمه است
۷- روشن کردن چراغ های مه شکن برای افزایش جذابیت ظاهری خودرو
۸- خاموش کردن سیستم های برقی خودرو قبل از بستن سوییچ
۹- باز گذاشتن سوییچ برای یک مدت مشخص قبل از استارت زدن
۱۰- تعویض دنده در دورهای بالا

۴.۳ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.