ایموبلایزر (Immobilizer) یا سیستم ضد سرقت خودرو چیست؟

ایموبلایزر

ایموبلایزر (Immobilizer) یکی از امکانات ایمنی خودروها در برابر سرقت است که در دهه ۹۰ میلادی بر روی خودروها نصب شد و توانست با عملکرد خود در قسمت سوییچ و استارت خودرو، از میزان سرقت خودروها بکاهد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بسیاری از مردم برای نگهداری و مراقبت از خودروی خود در برابر سرقت از قفل های مختلف مانند قفل فرمان، قفل پدال، دزدگیر و… استفاده می کردند و هم اکنون نیز این رویه ادامه دارد، اما با این وجود، در گذشته تغییر زیادی در میزان دزدی و سرقت از خودروها به وجود نیامد تا این که در دهه ۹۰ میلادی برخی از خودروسازان تصمیم گرفتند تا از سیستم ضدسرقت ایموبلایزر برای خودروهای خود استفاده کنند. بعد از نصب چنین آپشنی بر روی خودروها، آمار سرقت خودرو بسیار کاهش یافت و با اضافه شدن به تعداد خودروهای دارای این آپشن، کاهش سرقت در بخش های مختلف دنیا نیز دیده شد. البته باید گفته شود که کاهش سرقت به معنی کاهش سرقت هایی است که خودرو توسط سارق روشن می شد و به مکان نامعلومی منتقل می شد. این کاهش به معنای کاهش سرقت از لوازم درون خودرو نیست زیرا این مدل دزدی ها مربوط به Immobilizer خودرو نمی شود.

 واژه ایموبلایزر به معنای قطعه یا بخشی از سیستم خودروست که می تواند خودرو را از حرکت و روشن شدن بازدارد، در ادامه با فهمیدن طرز کار این بخش از خودرو با علت نام گذاری آن آشنا می شود.

Immobilizer چیست؟

ایموبلایزر

این سیستم یک آپشن الکترونیکی به کاررفته در بیش تر خودروهای انژکتوری (خودروهایی که ECU دارند) است که با بررسی کد داده شده به سوییچ و مقایسه آن با کد موجود در ECU، در صورت مطابقت این اجازه را می دهد تا موتور روشن شود و در غیر این صورت، موتور روشن نشده و برای روشن شدن آن نیاز است تا سوییچ اصلی خودرو برای روشن شدن استفاده شود.

این ویژگی ایمنی موجب می شود برای روشن شدن خودرو حتماً از سوییچ اصلی استفاده شود و سارقان با سوییچ های متفرقه نتوانند چنین خودروهایی را سرقت کنند.

ایموبلایزر چگونه کار می کند؟

ایموبلایزر

درون سوییچ خودرو هایی که این سیستم حفاظتی دارند یک تراشه یا چیپ ( Chip ) الکترونیکی قرار دارد که توسط شرکت سازنده خودرو به آن تراشه کدی داده شده است که مخصوص همان خودرو است. با قرار دادن سوییچ در جای خود و چرخاندن آن برای استارت ، این سیستم امنیتی کد تراشه سوییچ و کد ECU را با هم چک می کند و در صورت مطابقت به بخش های مختلف خودرو اجازه می دهد تا موتور را روشن کنند.

در صورت وجود ایموبلایزر و اقدام برای روشن کردن خودرو با سوییچی که برای آن نیست ، این سیستم با قطع بخش های مختلف موتور که روشن شدنش به آن ها بستگی دارد می تواند از فعال شدن موتور جلوگیری کند و سارق نتواند خودرو را با خود ببرد.

البته برخی ایموبلایزر ها نیز هستند که برای روشن شدن خودرو نیاز است تا از روش های امنیتی دیگری مانند وارد کردن رمز یا مطابقت اثر انگشت استفاده کنید.

ایموبلایزر خودروهای کیلس دار چگونه کار می کند؟

ایموبلایزر

تراشه هایی که در مورد آن ها صحبت شد هم در سوییچ اصلی وجود دارند و هم در سوییچ یدک خودرو ، اما در خودرو هایی که مجهز به سیستم کیلس استارت ( Keyless Start ) اند امواجی از طریق ریموت کیلس به خودرو ارسال می شود و بخش کنترلی خودرو با بررسی آن امواج و در صورت مطابقت آن با امواج اصلی ، اجازه روشن شدن را به موتور و بخش های مرتبط با آن می دهد. در صورت عدم مطابقت ریموت با خودرو ، درون نمایشگری که در کلاستر وجود دارد عبارت Key Is not Detected نمایش داده می شود و از این طریق می توان فهمید که ریموت بکارگرفته شده برای خودرو نیست.

حتماً بخوانید: سیستم کیلس خودرو چگونه عمل می‌کند و چه کاربردی دارد؟

ایموبلایزر چه بخش هایی را برای جلوگیری از روشن شدن موتور کنترل می کند؟

اساس کار این سیستم به گونه ایست که پس از عدم مطابقت سوییچ و خودرو ، با قطع کردن سه بخش مهم سوخت رسانی ، موتور استارت و بخش جرقه زنی ، از روشن شدن موتور خودرو جلوگیری کند.

چگونه می توانید بفهمید که خودروی‌تان ایموبلایزر دارد یا نه؟

از سال ۱۹۹۲ بکارگیری این سیستم بر روی خودرو ها شروع شد و تا حالا تقریباً همه خودرو های داخلی و خارجی موجود دارای چنین سیستمی هستند اما در این میان خودرو هایی مانند پراید های قدیمی ، هایلوکس ها و پرادو های قدیمی دارای چنین سیستمی نیستند و به همین دلیل سرقت آن ها نسبت به دیگر خودرو ها ساده تر است.

دفترچه راهنمای خودرو هایی که این سیستم امنیتی دارند حاوی اطلاعاتی در مورد این سیستم هستند و از این طریق می توانید متوجه شوید که خودرویتان این سیستم را دارد یا نه.

یک راه دیگر این است که سوییچ خودروی خود را باز کنید ، در صورت وجود یک تراشه درون قاب سوییچ ، یعنی خودروی شما به این سیستم امنیتی مجهز است.

سیستم ضد سرقت چه قدر در امنیت خودرو تأثیرگذار است؟

نصب این سیستم در دهه ۹۰ میلادی توانست کار سارقان را بشدت سخت کند زیرا آن ها با چنین تکنولوژی ای آنشایی نداشتند و به همین دلیل آمار سرقت خودرو ها بشدت کاهش یافت. اما با توجه به این که سارقان همیشه راهی برای دور زدن سیستم های امنیتی پیدا می کنند ، ایموبلایزر ( Immobilizer ) نیز پس از مدتی قابل هک شد و دیگر امنیت بالایی برای خودرو ندارد.

بنده از راه های دور زدن این سیستم خبر دارم اما بنابر دلایلی از گفتن آن ها معذورم.

ایموبلایزر افترمارکت یا فابریک؟

این سیستم اگر به صورت فابریک نصب شود عملکرد بهتری دارد زیرا مراحل نصب و راه اندازی آن دقیقاً مطابق با همان مدل از خودرو است و احتمال هک کردن آن نسبت به سیستم های نصبی افترمارکت که اغلب غیر اصولی اند ، کمتر است.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

ایموبلایزر (Immobilizer) چیست؟

این سیستم یک آپشن الکترونیکی بکار رفته در بیشتر خودرو هایی که ECU دارند است که با بررسی کد داده شده به سوییچ و مقایسه آن با کد موجود در ECU ، در صورت مطابقت این اجازه را می دهد تا موتور روشن شود و در غیر این صورت موتور روشن نخواهد شد.

ایموبلایزر چگونه کار می کند؟

درون سوییچ چنین خودرو هایی یک تراشه الکترونیکی قرار دارد که توسط شرکت سازنده خودرو به آن تراشه کدی داده شده است که مخصوص همان خودرو است. با قرار دادن سوییچ در جای خود و چرخاندن آن برای استارت ، این سیستم امنیتی کد تراشه سوییچ و کد ECU را با هم چک می کند و در صورت مطابقت به بخش های مختلف خودرو اجازه می دهد تا موتور را روشن کنند.

ایموبلایزر چه قدر در امنیت خودرو تأثیرگذار است؟

نصب این سیستم در دهه ۹۰ میلادی توانست کار سارقان را بشدت سخت کند اما با توجه به این که سارقان همیشه راهی برای دور زدن سیستم های امنیتی پیدا می کنند، ایموبلایزر نیز پس از مدتی قابل هک شد و دیگر امنیت بالایی برای خودرو ندارد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.