روایتی متفاوت از رونمایی رنو ساندرو در چهار سال پیش

رنو ساندرو
آخرین روز شهریور سال ۹۴، اتفاقی مهم در پارس خودرو و سایپا رخ داد که باعث شد، امیدها به افزایش فعالیت خودروسازان داخلی افزایش پیدا کند. حضور رنو ساندرو بر روی خط تولید شرکت پارس خودرو، رخدادی مهم در ۴ سال پیش بود که از نگاه بسیاری سر آغاز فصل جدید خودروسازی در کشور بود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

ساندرو که محصولی از گروه رنو-نیسان است و در بازار جهانی با نشان داچیا و رنو عرضه می شود، اولین حضورش در بازار ایران را با چندین سال تاخیر در سال ۱۳۹۴ تجربه کرد. در آن موقع رنو نسل دوم ساندرو را به بازار جهانی معرفی کرده بود و آغاز تولید نسل اول آن در پارس خودرو، به انتقاد اساسی رسانه ها و مردم تبدیل شده بود. اما با این وجود مدیران رنو و گروه سایپا پاسخ هایی را برای این انتقادها داشتند که از نگاه اقتصادی و سرمایه گذاری منطقی به نظر می رسد. بر اساس مستندات موجود، رنو برنامه داشته تا نسل اول ساندرو را در سال ۱۳۹۰ به بازار ایران عرضه کند. اما آغاز تحریم های علیه صنعت خودروی ایران دلیلی شد تا پروژه ساندرو به حالت تعلیق در بیاید و از سویی تولید L90 یا همان تندر ۹۰ هم در پارس خودرو و ایران خودرو کاهش چشمگیری را داشته باشد. به گفته مدیران رنو و سایپا، پروژه ساندرو پیش از تحریم ها با سرمایه گذاری های انجام شده پیشرفت قابل توجهی داشت و عملا آغاز تحریم های آمریکا مانع از تولید رسمی آن در سال ۹۰ و ۹۱ شد. برای همین با کم رنگ شدن تحریم ها در سال ۱۳۹۴، تصمیم بر آن شد تا برای جبران هزینه های انجام شده برای پروژه ساندرو فاز ۱، این خودرو در خط تولید پارس خودرو با داخلی سازی بیش از ۴۰ درصد به مرحله تولید انبوه برسد. اگر تحریم های آمریکا در اوایل دهه ۹۰ شمسی نبود، قطعا هیچ کس تولید ساندرو را در ایران مورد نقد قرار نمی داد. زیرا هم پا با بازار جهانی، تولید انبوه این خودرو هم در آن سال ها انجام می شد و رنو و سایپا می توانستند تا سود مدنظر خود را به ازای سرمایه گذاری انجام شده، به دست آورند. پس احتمال داشت که در سال ۱۳۹۴ و یا حتی ۹۵، شاهد حضور نسل دوم آن در بازار ایران می بودیم! اما به هر دلیل شاهد تولید نسل اول ساندرو در ایران بودیم و حتی هنوز بسیاری مشتریان پارس خودرو، منتظر تولید و تحویل این خودرو هستند.

رنو ساندرو
یکی از اتفاق های عجیب که ۴ سال پیش برای رونمایی رنو ساندرو رخ داد، برگزاری دو مراسم در یک روز بود. یکی از مراسم ها در شرکت پارس خودرو برگزار شد و یک بار این شرکت ساندرو را رونمایی کرد. مراسم دیگر از هم بعد از ظهر همان روز توسط رنو و رنو پارس برگزار شد و دوباره این خودرو در مرکز همایش های صدا و سیما رونمایی گردید. شاید این ماجرا را بتوان نمادی از عدم هماهنگی کامل میان خودروسازان ایرانی و شرکای خارجی شان دانست که حتی در برگزاری یک مراسم مشترک، با همکار خارجی خود نیز به توافق نمی رسیدند!
اما اتفاق های عجیب در رونمایی رنو ساندرو به همین جا ختم نشد. بعد از رونمایی این خودرو در پارس خودرو، پیش از این مراسم رنو پارس آغاز شود قیمت نمونه دستی و اتوماتیک این خودرو در برخی رسانه ها منتشر شد. البته که اعداد اعلام شده بعدها توسط پارس خودرو و رنو پارس تکذیب شد؛ اما همین اتفاق رسانه های موج جدید انتقادها را به حضور ساندرو ایجاد کرد. زیرا در آن زمان اعداد اعلام شده اختلاف فاحشی را میان ساندرو و تندر ۹۰ نشان می داد و همین نکته تا حدی این احتمال را قوی کرده بود که شاید گران فروشی در عرضه ساندرو رخ دهد!
با برگزاری مراسم رونمایی ساندرو توسط رنو پارس در بعد از ظهر همان روز، نشست خبری برقرار شد تا پیمان کارگر (مدیرعامل وقت شرکت رنو پارس) به سوال خبرنگاران پاسخ دهد. شاید بتوان اصلی ترین سوال آن مراسم خبری را مربوط به نحوه قیمت گذاری محصولات رنو در ایران اعلام کرد. پیمان کارگر در پاسخ به این سوال که “چه قیمتی را برای ساندرو دنده ای و اتوماتیک در نظر گرفته اید؟” گفت: «هنوز به نتیجه نهایی نرسیده ایم که قیمت رسمی نمونه دنده ای و اتوماتیک ساندرو را اعلام کنیم. اما با توجه به حواشی امروز نکته ای را لازم به توضیح می دانم. وقتی ما در گروه رنو-نیسان تصمیم می گیریم تا خودرویی را در بازاری عرضه کنیم، شرکای تجاری ما در کشور و بازار سعی دارند تا قیمت تمام شده خودروی ما کمتر از رقبا باشد تا بتوانند فروش بیشتری راحتتری را داشته باشند. به نوعی شرکای رنو در سراسر دنیا سعی می کنند تا با برگزاری جلسات مختلف و ارائه راهکارهای گوناگون، قیمت نهایی محصولات این نشان تجاری را در بازارهای هدف کنترل دهند و حتی به سمت کاهش قیمت پیش بروند. اما تنها بازاری که خلاف این اتفاق را پیش گرفته است، بازار خودروی ایران است که این مسئله بسیار برای مدیران رنو عجیب به نظر می رسد! در ایران وقتی می خواهیم خودرویی از رنو را عرضه کنیم، به جای اینکه شرکای ایرانی به دنبال کاهش قیمت تمام شده باشند، به ما می گویند که قیمت اعلامی بیشتری را در نظر بگیریم و به نوعی می خواهند تا به جای تخفیف گرفتن، اعداد رسمی رنو افزایش پیدا کند. برای همین اگر امروز نقدی به قیمت محصولات رنو در بازار ایران وارد است، به خاطر سیاست کاری شرکای تجاری رنو در ایران بوده و عملا خودروسازان داخلی این اتفاق را می خواهند!».

اگر به آرشیو مراسم رونمایی رنو ساندرو در سال ۱۳۹۴ مراجعه کنید، می بینید که مدیران رنو و گروه سایپا در ایران مراسم حضور داشته اند. اما بعد از چهار سال پیمان کارگر به عنوان مدیرعامل وقت رنو پارس به یکی از مدیران ارشد گروه رنو-نیسان-میتسوبیشی تبدیل شده و جایگاه بالایی را در صنعت خودروسازی جهان دارد و از این سو، مهدی جمالی مدیرعامل وقت سایپا در زندان به سر می برد و منتظر برگزاری جلسات دادگاهش است.


پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.