رئیس سازمان ملی استاندارد: پایان مسامحه با خودروسازان

پایان مسامحه با خودروسازان
پایان مسامحه با خودروسازان

برخی عنوان کردند که سفر اخیر شما به روسیه، با هدف گفت و گو در مورد پذیرش خودروهای ایرانی در مسکو بوده است. چنین امری صحت دارد؟ یا اینکه روسیه از استانداردهای اجباری خود کوتاه آمده است؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از ایران: سفر به روسیه در مورد صنعت خودرو نبود و موضوعات مهم دیگری مورد پیگیری قرار گرفت. این سفر ابعاد مختلفی داشت که خودرو کوچک ترین بخش آن بود. در این سفر که به دعوت همتای بنده بود، با رئیس شورای مفتیان روسیه و مسلمانان روسیه و قفقاز دیدار مهمی در خصوص صنعت حلال و… داشتم. نزدیک به یک سال بود که برخی ها عنوان می کردند، از زمانی که روسیه تحریم شده، استانداردهای خود را کاهش داده است. این موضوع همواره جای سوال بود که روسیه چه استانداردهایی را نادیده گرفته و چرا به این سمت رفته است؟ لذا این امر را بدون واسطه از مقامات و دولتمردان فدراسیون روسیه پرسیدم و آنها در پاسخ عنوان کردند، با اینکه در شرایط جنگی و تحریمی به سر می بریم، ایمنی و سلامت مردم را با هیچ چیزی معاوضه نخواهیم کرد و سطح استانداردها را تقلیل ندادیم. آنها تاکید کردند رعایت چرخه امور محصولات صنعت خودرو، توسعه صنعت خودرو، تکمیل زنجیره تولید، ارتقای کیفیت در وسایل نقلیه موتوری، تست و ارزیابی و ایمنی خودرو برای ما اهمیت بسزایی دارد؛ لذا ذره ای از استانداردهای خود کوتاه نمی آییم و حتی کوتاه آمدن از استانداردها را شوخی تلخ تعبیر کردند. دولتمردان روسیه یادآور شدند که مگر می شود جان و سلامت مردم را به خطر انداخت؟ لذا تمام سعی ما بر این است که از تحریم صنعت خودرو روسیه، به نفع کشورمان فرصت سازی کنیم. همچنین در روسیه از مراکز اندازه شناسی و اوزان روسیه که جزو برترین های دنیا است، بازدید کردم. اما هیچ رایزنی و چانه زنی ای برای کاهش استانداردهای اجباری خودروهای صادراتی ایران به این کشور، صورت نگرفت. متاسفانه گاه در کشور، مباحث نادرستی بدون محتوا و بدون منبع نشر پیدا می کند و البته ما می دانیم که منشا این دروغ و شوخی تلخ درباره صنعت خودرو از کجا نشات می گیرد که عده ای ادعا کرده اند روسیه استانداردها و قابلیت هایی که ناظر به صیانت عملکرد فنی است را برای مصرف کنندگان کاهش داده است. روس ها بر خلاف ادعای مطرح شده، ذره ای از استانداردهای خود عدول نکرده اند که گویای آن است که تحریم را فرصتی برای رشد و ارتقای صنعت داخل خود در حوزه کیفیت و ایمنی و عملکرد قلمداد می کنند و نه شرایطی برای دور زدن و کم و کسر گذاشتن و ضربه زدن به ایمنی و عملکرد و آن کالایی که در اختیار مصرف کننده و شهروند خود قرار می دهند.

در مورد خودروهایی که ایران به روسیه صادرات داشته، صحبتی صورت گرفت؟

در حال حاضر تعداد محدودی خودرو (به عنوان نمونه) برای عرضه در نمایندگی ها و نمایشگاه ها، به روسیه صادر شده است. در صورت وجود تقاضا، صادرات خودرو آغاز می شود. یکی از مزیت هایی که خودروهای داخلی دارد، قیمت مناسب آن است. از زمانی که صنعت خودرو روسیه تحریم شد و خودروسازان داخلی از این کشور خارج شدند، قیمت خودرو در روسیه افزایش پیدا کرده است؛ لذا خودروهایی که قیمت مناسبی دارند، مورد تقاضا قرار می گیرند. در این میان در مذاکره با آژانس فدرال استاندارد روسیه در حال پیگیری هستیم که هر یک از طرفین، استانداردهای طرف مقابل در بخش قطعه سازی و ساخت خودرو را بپذیرند و این را به عنوان گامی به نفع تولید داخلی و توسعه بازار محصولات ایرانی در روسیه دنبال خواهیم کرد.

اگر خودرویی بخواهد صادر شود، سازمان ملی استاندارد، استانداردهای آن را باید تایید کند؟

سازمان ملی استاندارد، برابر قانون تغییر و توسعه نظام استاندارد بایستی تاییدیه صادرات بدهد. در این دوره به جهت آنکه بتوانیم صادرات خودرو را رونق دهیم و همچنین درآمد ارزی داشته باشیم، شرایط را برای صادرکنندگان خودرو سهل تر کردیم. در این میان خودروسازان باید دقت کنند، محصولی که قرار است صادر شود، به اسم کشور ایران است؛ لذا ضرورت دارد خودرویی که به کشور هدف صادراتی ارسال می شود، از هر نظر مناسب باشد و همچنین از نظر استاندارد، سطح بالایی داشته باشد تا ضمن رقابت پذیری، نام کشورمان بدرخشد.

در قانون آمده که سازمان ملی استاندارد موظف است نسبت به ارتقای کیفیت تولیدات صنعتی در سطح استانداردهای پیشرفته و ورود رقابت پذیر جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبادلات بین المللی، اقدام کند. لذا آنچه که در استاندارد داخلی اعمال می شود، باید در مورد کالاهای تولیدی صادراتی هم صدق کند، چرا که صلاحیت فنی و علمی کالا به اسم ایران است. لذا کالا با ساخت ایران باید به گونه ای باشد که جایگاه، قابلیت و منزلت ایران به خوبی معرفی شود. زمانی که با کشورهای هدف صادراتی می خواهیم وارد مذاکره شویم، اکثر کشورهای عضو ایزو می گویند که تابع نظام های بین المللی هستیم. از همین رو تمام کشورهای دنیا، استانداردهای خودرویی خود را از استانداردهای بین المللی اقتباس می کنند. یعنی اینکه نظام استاندارد دنیا، یک نظام یکپارچه است. از آنجا که در نظام های بین المللی عضویت داریم و استاندارد ایمنی و عملکردی روسیه هم منشا استانداردهای بین المللی دارد و همچنین روسیه تعدادی مقررات فنی داخلی نیز وضع کرده است، خودروسازان با توجه به موارد عنوان شده باید سطح استانداردهای خود را منطبق کنند. در واقع تولیدات ما باید بتواند این استانداردها را پاس کند.

اگر این استانداردها محقق شود، می توان تابع خواسته های کشور هدف صادراتی بود. هر چند که روسیه در پذیرش خودرو، مقوله ای تحت عنوان قیمت و امثالهم را مدنظر دارد. طرف روسیه عنوان می کند دایرکتیوهایی که شما می دهید، بایستی با ما همخوانی داشته باشد. حتی روسیه عنوان می کند که استاندارد خودرویی چین را قبول ندارد.

از این رو ما با طرف روس صحبت کردیم در جهت تطبیق مقررات ایمنی و استانداردهای ملی. اعتبارسنجی و رتبه بندی در نظام استاندارد ایران منشا بین الملل دارد و لذا درصدد هستیم که کالای ساخت داخل قیاس بین المللی پیدا کند.

خودروسازان باید بتوانند قابلیت، مقررات فنی و شرایط کشور هدف را جلو ببرند تا آن تطابق ها و دیوار کشور هدف، کوتاه شود. سازمان ملی استاندارد هم دوست دارد کالای ایرانی صادر شود، اما در راستای صیانت از اسم کشورمان باید کالایی صادر شود که به جهت کیفیت سطح خوبی داشته باشد.

چرا برخی می خواهند القا کنند که روسیه به جهت تحریم هایی که شده، سطح استانداردهای خود را کاهش داده و سازمان ملی استاندارد، سطح استانداردهای خود را افزایش داده است؟

برخی می خواهند به دروغ فضایی را ترسیم کنند که نظام استاندارد کشور تضعیف شود. مخالفان عملکرد سازمان ملی استاندارد با مسخره می گویند که سازمان ملی استاندارد ایران از دنیا جلوتر است. ما به دنبال اجرای قانون هستیم و باید استانداردهای مصوب شده در حوزه خودرو کامل اجرایی شود. استاندارد کشور نظام حق الناسی و مقررات ایمنی و فنی را پاسداشت می کند. نمی توان از این نظام غول درست کرد و پشت آن ایستاد. باید تمام خودروسازان به استانداردهای مصوب شده پایبند باشند تا صنعت خودرو کشور رشد کند. در ماده ۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد بند ۱۵ آن آمده است که کنترل کیفیت کالای صادراتی مشمول استاندارد اجباری، به منظور فراهم کردن امکان رقابت با کالای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین المللی به عهده سازمان ملی استاندارد است و این تکلیف و وظیفه قانونی است. همین امر در بند ۱۶ به موضوع واردات پرداخته است.بر این اساس کنترل کیفیت کالاهای وارداتی به منظور جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب و حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده داخلی از تکالیف قانونی سازمان ملی استاندارد است. لذا بایستی به استاندارد کشورها اشراف داشته باشیم و فعالیت ها به نحو مناسب و در شان جمهوری اسلامی ایران انجام شود. در نهایت باید تاکید کنم که سازمان ملی استاندارد کوتاه نمی آید و خودروسازان باید استانداردها را رعایت کنند.

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.