کاش وزیر صمت می دانست نیروگاه ها چه می سوزانند!

عباس علی آبادی
عباس علی آبادی

وزیر صمت اخیرا در مراسم تحویل تعدادی خودروی برقی به مشتریان ادعا کرده است که هدفش حذف سوخت بنزین از  حمل و نقل است و خودروهای برقی را بسیار بهتر از خودروهای دیگر می داند و این در حالی است که سبد سوختی نیروگاه های کشور چیزی نیست جز همین سوخت های فسیلی.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، عباس علی آبادی، وزیر صمت در مراسمی که برای تحویل خودروهای برقی به مشتریان بود، بار دیگر علاقه خود را به خودروهای برقی مطرح کرد و گفت که تلاش اصلی وی  این است که بنزین از سبد سوختی حمل و نقل کشور حذف شود.

اما نکته مهم در این خصوص این است که تقریبا همه برق موجود در کشور از سوخت های فسیلی تولید می شود و نیروگاه های کشور عمدتا از سبد سوختی گاز، گازوئیل و مازوت استفاده می کنند.

همان طور که می دانیم، گاز در بسیاری از مواقع سال، بیشترین سهم را در سبد سوختی نیروگاه ها دارد، اما با توجه به افزایش روز افزون گاز در کشور، امکان این که نیروگاه ها همیشه برای تولید برق، گاز بسوزانند وجود ندارد و در بسیاری از مواقع نیروگاه ها از سوخت مایع، مانند گازوئیل و مازوت استفاده می کنند.

شاید حل این معادله بیش از حد ساده باشد که اگر برای تولید برق مصرفی خودروهای برقی، از نیروگاه های فسیلی برق بگیریم، خدمتی به محیط زیست نکرده ایم و تنها اسیر یک شعار پوپولیستی شده ایم. این در حالی است که در بیشتر خودروسازی های بزرگ جهان، موضوع خودروهای برقی و آلایندگی های این خودروها به چالش خورده است و بیشتر تئوریسین های صنعت خودرو باور دارند که بهترین گزینه برای کاهش آلایندگی، پس از خودروهای هیدروژنی، خودروهای هیبریدی هستند.

این در شرایطی است که نیروگاه ها در کشورهای دیگر مانند ژاپن که بیشتر تولید خودروهای هیبریدی را در دستور کار قرار داده است تا خودروهای تمام برقی، با راندمان بالای ۶۰ درصد کار می کنند و جالب آن که متوسط راندمان نیروگاه های کشور ما چیزی در حدود ۳۰ درصد است؛ به این معنی که نیروگاه های ما تنها ۳۰ درصد از سوخت مصرفی را به برق تبدیل می کنند و باقی سوخت تبدیل به دود و گرما (آلایندگی) می شود. به عبارت ساده تر، وزیر صمت می خواهد خودروها را برقی کند، در حالی که نیروگاه های کشور، گازوئیل و مازوت را به صورت دود به هوا می فرستند و با این حجم بالا از آلایندگی اندکی برق هم به خودروهای برقی می رسانند که وزیر صمت با تحقق شعار خودروهای برقی و کاهش آلایندگی به خود ببالد.

اما از آنجایی که شعارهای پوپولیستی همیشه در کشورهای جهان سومی خریدار دارد، وزیر صمت ما هم به جای این که نگاهی منطقی به موضوع مصرف سوخت و تولید آلایندگی خودروها داشته باشد، می گوید که هدفش حذف بنزین از سبد سوخت حمل و نقل است. شعاری که حتی در کشورهای تندرو اروپایی در زمینه محیط زیست مانند آلمان و نروژ هم دور از واقعیت به نظر می رسد و در بهترین حالت، آلمان اعلام کرده است که تا سال ۲۰۴۰ گازوئیل را از سبد سوختی حمل و نقل جاده ای حذف خواهد کرد.

جالب تر آن که در همین مراسم یاد شده، خبرنگاری از وزیر صمت می پرسد که آیا وضعیت نیروگاه های کشور و امکان تامین برق برای خودروهای برقی مناسب است؟ وزیر هم در پاسخ می گوید که تولید برق به او مربوط نمی شود و باید این سوال را از وزارت نیرو پرسید و این در حالی است که پیش از این وی به عنوان کاندیدای اصلی وزارت نیرو شناخته می شد.

وی در بخش دیگری می گوید که بخش خصوصی می خواهند روی ایستگاه های شارژ خودروهای برقی سرمایه گذاری کنند و نکته این است که دولت در بسیاری از موارد نتوانسته مطالبات نیروگاه های حرارتی و تجدیدپذیر را پرداخت کند و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه تقریبا متوقف است.

ضمن این که اگر قرار باشد در کلانشهری مانند تهران، ایستگاه های شارژ به صورت کوچک مقیاس ایجاد شوند، نمی توان از زیرساخت های تولید برق تجدیدپذیر استفاده کرد و باید از مینی ژنراتورها استفاده کرد که این تولیدکننده های برق عمدتا از گازوئیل و بنزین برای تولید برق استفاده می کنند که این مساله هم عاملی خواهد بود برای ایجاد آلایندگی و نه توقف آن.

تمام این ماجرا نشان از آن دارد که افزایش خودروهای برقی نیز مانند سایر شعارها، با واقعیت فاصله بسیار دارد، با این تفاوت که زیرساخت های کشور نشان می دهند که این شعار اگر محقق نشود برای کشور بهتر خواهد بود؛ چرا که در وضعیت کنونی بهترین راهکار افزایش سهم خودروهای هیبریدی در بخش حمل و نقل است، خودروهایی که هم می توانند آلایندگی را به صورت جدی کاهش دهند و هم این که مصرف بسیار پایینی از سوخت های فسیلی دارند و هم این که نیازی به ایجاد زیرساخت های جدید ندارند؛ حال سوالی که مطرح می شود این است که پشت پرده تاکید بر خودروهای تمام برقی چیست که بسیاری در این صنعت چشم بر بهینه بودن خودروهای هیبریدی بسته اند؟

۴.۵ امتیاز از ۱۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.