افزایش فاصله خودروسازی ایران با جهان

فاصله خودروسازی ایران با جهان
فاصله خودروسازی ایران با جهان

خودروسازان کشور طی ماه های گذشته، در نمایشگاه های متعددی حضور یافته اند و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته اند، اما این رویدادها روی دیگری نیز دارند؛ افزایش فاصله خودروسازی ایران با جهان.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، آخرین رویداد خودرویی کشور در شهر آفتاب به نام اتو اکسپو در روز ۱۵ به پایان رسید. در این نمایشگاه ۲۲ شرکت حضور داشتند، اکثر آن ها نیز محصولات جدیدی را معرفی و رونمایی کردند. البته بعضی از خودروسازان کشور از جمله گروه خودروسازی سایپا، گروه آرین موتور پارس، آمیکو و چند شرکت واردکننده و تولیدکننده محصولات سبک و سنگین نیز ترجیح دادند در این نمیاشگاه حاضر نشوند.

پنجمین نمایشگاه خودرو شهر آفتاب همچنین با استقبال مردم مواجه شد. این اقبال نشان می دهد که خودرو همچنان اهمیت و جذابیت ویژه ای دارد. حضور افراد مختلف جامعه و پرسش‌وجو درباره قیمت، زمان و چگونگی عرضه، درست یا غلط نشان می دهد که این محصول همچنان به عنوان یکی از شاخص های زندگی مردم نقش بسیار مهمی ایفا می کند، چراکه میزان تولید و واردات، تیراژ و قیمت عرضه در کنار نرخ ارز همگی بر سرنوشت و آینده بازار تأثیر مستقیم و صددرصدی دارند.

به بیان ساده تر، به رغم تمام تلاش ها و ادعاهای مبنی بر اشباع شدن بازار، خودرو هنوز هم یک کالای سرمایه ای است. هنوز وعده های وارداتی، تولید و تزریق به بازار آن‌چنان که باید و شاید محقق نشده است. بنابراین با توجه به طیف و دامنه اثرگذاری بر زندگی و معیشت مردم، به طور طبیعی خودرو همچنان یکی از اصلی ترین معیارها و شاخص ها به شمار می آید. به همین دلیل، مسئولان و متولیان این صنعت و خودروسازان دولتی و شبه‌دولتی هر کدام بنا به جایگاه، ظرفیت، موقعیت، توان درک و فهم خود از این موضوع سعی می کنند این صنعت را به ساحل امن برسانند.

البته برخلاف آن‌چه متولیان و مسئولان و در کل، حاکمیت اقتصادی کشور معتقد است، به دلیل ضریب بالای نفوذ در تمام جزییات این صنعت، خودروسازی کشور روزگار خوبی را تجربه نمی کند. در مقابل، خودروسازان هم در شرایطی قرار گرفته اند که باید براساس راهکارهای حکومتی بار کج خودروسازی دولتی را به منزل برسانند. تا این جای کار، بازار خودرو، که به مثابه آینه‌ای از واقعیت این صنعت عمل می کند، نشان می دهد که به سرمنزل مقصود نه تنها نزدیک نشده ایم، بلکه در مسیری درستی هم قرار نگرفته ایم.

هر چند سعی شده است با برگزاری نمایشگاه های متعدد خودرو، پیام دور زدن تحریم ها و روشن ماندن چراغ این صنعت به آن سوی آب ها مخابره شود، اما واقعیت این است که تنها مسیر پیشِ رو، فقط می تواند در صورت مهیا بودن شرایط، شاید از نظر کمی تا حدی خواسته ها و نیازها را برآورده کند. البته در نهضت جدید برقی سازی خودروها، در حال حاضر، چین حرف اول دنیا را می زند. میزان تولید خودروی برقی در این کشور دوبرابر کل تولید تمام خودروسازان ایران است.

اما نکته قابل تأمل این است که در این موقوله هم به واردات تکیه کرده ایم و از رسیدن به نقطه نسبتاً مطلوب باز هم فاصله داریم. به عقیده برخی کارشناسان، برای این که بتوانیم به درصد بالایی از داخلی سازی دست پیدا کنیم حداقل به یک و نیم تا ۲ سال زمان نیاز است. با توجه به ضرورت و قرارداد منعقدشده، در بهترین حالت باید برای واردات ۱۰۰ هزار دستگاه ارز از کشور خارج شود، اما در عین حال، به انتقال تکنولوژی با توجه به سابقه همکاری چینی ها با شرکای ایرانی نمی توان چندان امیدوار بود. علت اصلی این امر را هم می توان در تحریم خارجی و عدم تلاش برای برقرار ارتباط عادی و شکستن یخ های رابطه جست‌وجو کرد.

در واقع، وضعیت نامساعد این صنعت، باعث شده است به راهکارهای کوتاه مدت بسنده کنیم. چین نیز فعلاً تنها کشوری است که با لحاظ کردن برخی ملاحظات با ایرانی ها همکاری می کند. اما دنیا غیر از چینی ها خودروسازان بزرگ دیگری هم دارد که با توجه به مسائل بین المللی فعلاً حاضر به همکاری مستقیم با خودروسازان ایران نیستند.

این مسئله موجب شده است از یک سو، نتوانیم ارتباط مستقیمی با این کشورها برقرار کنیم  و از سوی دیگر، این عدم ارتباط، دستیابی به تکنولوژی و دانش فنی غیر چینی را غیر ممکن کرده است. البته با توجه به سرعت توسعه و پیشرفت چینی ها در صنعت خودروسازی این کشور، در حال حاضر، با بسیاری از کشورها شراکت و دادوستد دارد، اما نوع ارتباطی که با آن ها دارند با ایران متفاوت است. برای ایران چین تنها گزینه ممکن است و برای بسیاری از کشورهای دیگر آن ها یکی از گزینه ها هستند.

۳.۲ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.