سایپا پیشرو در تحقق اهداف سند تحول صنعت خودرو

سایپا پیشرو در صنعت خودرو
سایپا پیشرو در صنعت خودرو

سرعت توسعه و حرکت های کیفی سایپا از بهمن ماه گذشته آغاز شده است، اما با توجه به شروع فاز جدید توسعه و حمایت از تولید داخل از مرداد ماه سال جاری، به نظر می رسد باید سایپا را پیشرو در تحقق اهداف سند تحول صنعت خودرو دانست.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با تغییرات مدیریتی گروه خودروسازی سایپا که از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد، روند حرکتی این شرکت نیز رنگ و بوی دیگری گرفت. در آن مقطع، کیفیت و خودروهای ناقص کف پارکینگ و میزان تولید از اصلی ترین معضلات و مشکلات خودروسازان بزرگ کشور از جمله سایپا به شمار می آید، اما نارنجی پوشان جاده مخصوص بدون توجه به شرایط و بهانه جویی اقدامات توسعه ای و افزایش سطح کیفی را در دستور کار قرار دادند. این در شرایطی بود که همچنان در آن زمان اقتصاد کشور از تحریم و تورم رنج می برد و مانند این روزها نرخ ارز افزایش یافته بود. با این حال، برنامه ریزی های این شرکت به نحوی تدوین شد که بتوانند به صورت موازی اهداف مدنظر را محقق کنند.

در اولین گام ها سایپا با شناسایی گلوگاه های تولید میزان تولید را افزایش داد، به نحوی که، در اوایل بهمن ماه سال جاری توانست رکورد تولید سال گذشته خود را بشکند.

سایپا توانست از ابتدای سال تا ۴ بهمن‌ماه سال جاری تعداد ۳۹۸ هزار و ١١١ دستگاه خودرو تولید کند‌. البته باید در نظر داشت که این میزان با خروج از خط تولید سه محصول پرتیراژ تیبا، تیبا ٢ و ساینا به دست آمده است. در واقع، این رکوردشکنی به دنبال برنامه‌ریزی انجام شده در ابتدای سال جاری و اجرا در سایت‌های تولیدی و تأمین‌کنندگان و براساس اهداف تعریف شده صورت گرفته و نتیجه آن رکوردشکنی‌های متعدد بوده است. همچنین براساس این برنامه ریزی ها در زمان‌های مختلف سال جاری، ٣ سایت تولیدی سایپا توانستند از رکورد تولید سال گذشته عبور کند. سایت بن رو در تاریخ ابتدای آبان‌ماه، با تولید ۲۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو، سایپا دیزل در اواخر با تولید هزار و ۱۰۵ دستگاه خودرو و پارس خودرو در اوایل دی‌ماه با تولید ۱۰۳ هزارو ۱۵۹ دستگاه خودرو، توانستند رکورد کل سال گذشته خود را بشکنند. سایپا در روز ۶ آذر نیز رکورد تولید شاهین را با تعداد ۲۰ هزار و ۸۶۹ دستگاه ثبت کرد.

سایپا برای رسیدن به نقطه مطلوب و تحقق اهداف برنامه ریزی شده از بهمن‌ماه سال گذشته روند جدید خود را آغاز کرد به همین دلیل آن ها برای افزایش تولید و کیفیت مذاکرات زیادی با قطعه‌سازان و تأمین‌کنندگان خطوط تولید انجام دادند تا بتواند ولید خودرو بدون نقص قطعه را دنبال کنند. نتیجه این مذاکرات به صفر رسیدن تولید خودروهای ناقص و افزایش عبور مستقیم ۱۰۰ درصدی بود. ضمن این که، عدم تولید خودروهای ناقص و انتخاب وسواس‌گونه قطعه سازان باعث شده است که براساس گزارش های شرکت های بازرسی میزان رضایت مشتریان به طور چشمگیری افزایش یافته است. در این شرایط، سایپا توانست با اختصاص پتانسیل و زیرساخت های محصولات متوقف شده، بر تعداد محصولات جدید خود اضافه کند. از سوی دیگر، این گروه با توجه به وعده وزیر صمت مبنی بر از سر گیری واردات، به سرعت برای تزریق محصولات جدید و به‌روز وارداتی مذاکرات خود را آغاز کرد. به نحوی که، مدیر عامل این شرکت در شهریور ماه از مذاکره با رنو و چانگان خبر داد، یعنی اگر برخی مسائل مانع از واردات محصولات فرانسوی نمی شد، سایپا علاوه بر تولید محصولات مشترک با این خودروساز فرانسوی واردات محصولات جدید از این شرکت را نیز در برنامه های خود قرار داده بود.

در این شرایط، با توجه به ممنوعیت ها سایپا مذاکرات خود با شریک تجاری چینی اش را ادامه داد. در نتیجه، تبدیل به اولین شرکتی شد که قرار است محصولات وارداتی اش پیش از سایر فعالان این عرصه به دست مصرف کنندگان برسد. بنابراین با توجه به این که با توجه به این که سایپا اولین شرکتی است که قرار است محصولات وارداتی اش عرضه شود می توان نتیجه گرفت که در این بحث چابک تر از دیگران عمل کرده است. در همین حال ارتقای کیفی محصولات سایپا در کنار افزایش تولید و همچنین سرعت بخشیدن به پروژه های محصولات جدید نشان می دهد که این گروه فرایند تحول صنعت خودرو را سریع تر از سایرخودروسازان طی کرده است. به بیان ساده، سال آینده از نارنجی پوشان جاده مخصوص خبرهای بیش تری به گوش خواهد رسید.

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.