اتوبوس برقی مپنا رونمایی شد + مشخصات

اولین اتوبوس برقی ایرانی مپنا و مکو و عقاب افشان با نام شتاب
اولین اتوبوس برقی ایرانی مپنا و مکو و عقاب افشان با نام شتاب

گروه مپنا اولین اتوبوس برقی ایرانی را در مشهد رونمایی کرد.

روز گذشته اولین اتوبوس برقی ایرانی که با مشارکت گروه مپنا و شرکت عقاب افشان طراحی و تولید شده است، در شهر مشهد با حضور مدیران ارشد این شرکت ها و شهردار مشهد رونمایی شد. نام این اتوبوس برقی ایرانی ” شتاب ” است و به گفته مسئولان این پروژه، قیمت تمام شده ای حدود نصب نمونه خارجی را دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، از سال گذشته گروه مپنا و شرکت مکو (یکی از زیرمجموعه های گروه مپنا) احداث جایگاه شارژ خودروهای برقی را در مشهد راه اندازی کردند و پس از آن اعلام نمودند که بزودی ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر را به اتوبوس های برقی بومی مجهز خواهند کرد. حال اتوبوس برقی شتاب قرار است تا با تیراژ بیشتر و به سفارش شهرداری مشهد در ناوگان عمومی این شهر استفاده شود و ویژگی های خود را به نمایش بگذارد.

ویژگی های اتوبوس برقی مپنا و عقاب افشان :

این اتوبوس درون شهری که با مشارکت شرکت عقاب افشان تولید شده است، قیمتی نزدیک به ۶.۵ میلیارد تومان را دارد. این در حالی است که اتوبوس های برقی خارجی، بدون در نظر گرفتن هزینه های قانونی ارزشی بیش از ۱۴ میلیارد تومان را دارند. ظرفیت این اتوبوس ۳۵ نفر به صورت نشسته و ۴۵ نفر به صورت ایستاده است. اتوبوس برقی مپنا به یک موتور الکتریکی مجهز است که حدود ۴۲۸ اسب بخار را با گشتاور ۱۹ هزار نیوتن متر تولید می کند. این توان سبب می شود تا صفر تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت این وسیله حمل و نقل عمومی ۱۳ ثانیه باشد و بتوان تا با اولین اتوبوس برقی ایرانی به حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید.

در اتوبوس برقی مپنا و عقاب افشان از باتری های ۳۴۱ کیلووات ساعتی استفاده شده که ساخت شرکت مکو است و می تواند در یک سیکل استاندارد، توان لازم برای پیمایش ۱۹۱ تا ۲۵۰ کیلومتر این وسیله حمل و نقل عمومی را فراهم کند. همچنین برای شارژ کردن این باتری ها به ۵ ساعت زمان نیاز است و باید اشاره کرد که از فناوری لیتیم فسفات در باتری های این اتوبوس برقی استفاده شده است. یکی دیگر از نکات قابل توجه در مورد مکانیزم کارکرد این اتوبوس برقی ایرانی، سازگاری آن با استاندارد بین المللی بوده و باعث می شود تا در بحث فناوری، اتوبوس برقی مپنا قابلیت رقابت را با نسخه های مشابه داشته باشد.

فناوری هایی چون قابلیت بازیافت انرژی از شتاب منفی و ترمزگیری، سامانه رفع خطا به صورت هوشمند، قابلیت شیب روی ۲۰ درصدی، شارژر پانتوگراف، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، سامانه مدیریت گشتاور در دیفرانسیل، سامانه کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی و… در نسخه تولید انبوه اتوبوس برقی شتاب نصب خواهد شد.

یکی از نکات قابل توجه در مورد اتوبوس های برقی درون شهری، هزینه نگهداری بسیار پایین آن ها نسبت به نسخه های دیزلی است. در اتوبوس برقی مپنا نیازی به هزینه های دوره ای برای نگهداری از پیشرانه مانند اتوبوس های دیزلی نیست و در بحث مصرف انرژی هم به مراتب هزینه کمتری را نسبت به نسخه های دیزلی دارد. از سویی پس از اتمام عمر مفید باتری ها، به خاطر مواد به کار رفته در این قطعه، امکان بازیافت آن وجود دارد و سبب می شود که تا با بازیافت باتری های فرسوده، بخش قابل توجهی از هزینه باتری های نو جبران شود.

در نگاه کلی می توان گفت که اتوبوس برقی شتاب مپنا می تواند تا با هر بار شارژ به طور کامل در یک شیفت کاری شهری حضور داشته باشد و در میانه کار نیازی به توقف برای شارژ باتری ها ندارد. زیرا اتوبوس های شهری مسافتی کمتر از ظرفیت پیمایس ” شتاب ” را می پیمایند. همچنین این اتوبوس فاقد آلایندگی مستقیم است و در جایگاه یک وسیله حمل و نقل پاک قرار می گیرد. ۱۰ سال خدمات پس از فروش و ضمانت بلند مدت ساختار الکتریکی این اتوبوس برقی سبب می شود تا در کنار قیمت ۵۰ درصدی آن نسبت به نمونه های خارجی، ارزش آن برای استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی شهرهای بزرگ ایران افزایش پیدا کند.

پایگاه خبری اسب بخار

عکس: وبسایت رسمی مکو MAPEV

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.