لزوم سیاست های تشویقی برای خودروهای برقی

سیاست های تشویقی خودروهای برقی
سیاست های تشویقی خودروهای برقی

مدیر مرکز خودرو برقی و زیرساخت مکو با بیان این که قیمت خودروهای برقی نباید دغدغه مصرف کنندگان باشد، بر لزوم سیاست های تشویقی برای خودروهای برقی تأکید کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، عادل دمشقی با اشاره به تفاوت قیمت خودروهای بنزینی با برقی، گفت: «قیمت خودروهای برقی حدود ۱۵ سال قبل، ۵/۲ برابر قیمت خودروی بنزینی بود، اما امروز این نسبت ۳۰ درصد است. مثلاً اگر شما یک جک J7 برقی دارید، اگر همان جک J7 را به صورت بنزینی داشته باشید، تقریباً ۳۰ درصد اختلاف قیمت دارند. هر چند با برخی تمهیدات می‌شود این ۳۰ درصد را کم کرد.»

وی افزود: «بنده تا جایی که اطلاع دارم، فاصله قیمتی بین جک J7 برقی با جک J7 بنزینی چندان زیاد نیست، حتا به نظر می‌آید کم‌تر از ۳۰ درصد باشد، اما این فاصله به شدت کم می‌شود. پیش‌بینی‌هایی که می‌شود این است که تا دو سال آینده در خودروهای کلاس C قیمت خودروهای بنزینی و برقی با هم برابر می‌شود، اما در خودروهای کلاس بالاتر، یعنی SUV یا سوپر اسپرت، چون ظرفیت باتری‌ها بالاتر می‌رود، یک مقدار اختلاف همچنان وجود خواهد داشت؛ بنابراین نرخ خودرو کاهش پیدا می‌کند.»

سیاست های تنبیهی روی خودروهای بنزینی

مدیر مرکز خودرو برقی و زیرساخت مکو (شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا) ادامه داد: «باید به این موضوع اشاره کرد که چین حدود چندین سال سیاست‌های تشویقی برای خودروی برقی داشت، یعنی سوبسید می‌داد، مدام در ایستگاه‌های شارژ کمک می‌کرد، اما از سال گذشته، سیاست تشویقی خودروهای برقی را برداشت و به‌جای آن سیاست‌های تنبیهی روی خودروهای بنزینی گذاشت، عوارض را افزایش داد، پلاک‌گیری برای خودروهای بنزینی را سخت کرد، مدت زمانی که بایستی برای پلاک منتظر می‌ماندند زیاد شد، مناطقی را که خودروهای بنزینی محدودیت تردد دارند بیش تر کرد، عملاً در چین مردم دیگر ترجیح می‌دهند خودروی بنزینی نخرند.»

این فعال تولید خودروهای برقی اضافه کرد: «ما هنوز در آن نقطه نیستیم؛ در ایران اول باید سیاست‌های تشویقی برای خودروهای برقی بگذاریم، اعم از این‌که طرح ترافیک آن‌ها رایگان باشد، بتوانیم شارژشان را به‌طور مناسب هدایت کنیم و حتا روی خودروهای حمل و نقل عمومی سوبسید دهیم، در این رابطه، در تبصره ماده ۱۲، قرار بوده است برای هر تاکسی ۱۰ هزارو ۵۰۰ یورو یارانه بدهند، یعنی قبل از این‌که خودرو را تحویل دهند این مبلغ را به خودروساز پرداخت کنند.»

سوبسید به شرکت های تاکسی‌رانی

دمشقی اظهار داشت: «شرکت‌هایی که ایجاد شده اند، هر کدام به طول مثال هزار دستگاه تاکسی می‌گیرند و از این‌ها بهره‌برداری می‌کنند، برخی سوبسیدهایی به آن شرکت‌ها بدهند که خودرو را بتوانند با نرخ پایین‌تری به راننده تاکسی بدهند. با قیمت تقریباً برابر با خودروی بنزینی یا با اختلاف کمی که آن هم از طریق وام جبران شود.»

وی بیان کرد: «بنابراین ما باید فعلاً برای حمل و نقل عمومی‌ در حوزه اتوبوس و تاکسی برقی سوبسید پرداخت کنیم. این یارانه در تاکسی بیش از ۱۰ هزار یورو و در اتوبوس بیش از ۱۰۰ هزار یورو سوبسید باید باشد و برای خودروهای بنزینی محدویت بگذاریم. این فرآیند در حدود هفت، هشت سال طول خواهد کشید. یک درصد یک درصد باید محدودیت خودروی بنزینی را سخت کنیم، یک درصد یک درصد خودروی برقی را باید مدام آسان‌تر کنیم برای مردم، این کار باید در یک فرآیند انجام شود.«

تفاوت توسعه محصول با تولید محصول

وی گفت: «واقعیت این است که توسعه محصول، یک بحث است، و تولید بحث دیگر؛ در فرآیندهای توسعه محصول، آن محصولاتی که در خودروی برقی یا در اتوبوس برقی، چه در کلاس سبک و چه در کلاس سنگین، استفاده می‌شود، هم ما و هم برخی شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها کار کرده‌اند. باتری پک، درایو، موتور ساخته شده، اما همه این‌ها نمونه است. بسترهای تولیدی باید برای تولید و تیراژ انبوه موتور الکتریکی، درایو، سیستم کنترل و باتری پک فراهم شود.»

دمشقی افزود: «برای بعضی از این‌ها برای تولید انبوه برنامه‌ریزی شده، برای برخی دیگر اما کاری صورت نگرفته است، بنابراین در فرآیند توسعه محصول که باید دانش را از فرآیند تولید مجزا کنیم، اقدامات عملی انجام شود. تولید وقتی شکل می‌گیرد که اقتصاد آن شکل بگیرد، تیراژ برود بالا و آن موقع به‌صرفه شود. بنابراین اگر در مورد داخلی‌سازی صحبت کنیم، بنده مطلع هستم، ایران‌خودرو روی خودرو ری را، سایپا روی خودروی شاهین و کرمان موتور روی خودروی ایگل برقی برنامه داخلی‌سازی برقی دارد. این‌ها سه خودروی برقی هستند که برنامه داخلی‌سازی روی کلاس خودرویی آن ها دیده شده است.»

۲ سال زمان تا داخلی سازی خودروهای برقی

وی خاطرنشان کرد: «روی اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل و شتاب برنامه دارند، بقیه نیز واردات را انجام می‌دهند، اما این که شما بخواهید خودروی برقی ایرانی داخل خیابان ببینید، که طراحی آن داخل کشور اتفاق افتاده باشد و درصد داخلی‌سازی‌اش بالای ۵۰ درصد برود، این مسئله حداقل ۱.۵ تا ۲ سال زمان می‌برد.»

دمشقی با اشاره به این که در مورد J4‌ برقی یک بازه زمانی به دلیل تصمیم‌گیری تیراژ تولید، تأخیر در کار اتفاق افتاد، گفت: «اما خوشبختانه دوباره کار به صورت جدی شروع شده است و اکنون مراحل قالب‌سازی پک باتری و تجهیزات در چین انجام می‌شود، که بعد بیاید داخل کشور برای تولید، پیش‌بینی ما این است که اگر بتوانیم فرآیندهای استاندارد، گرفتن ایمارک و تست‌های پک باتری را هم انجام دهیم، به نظر می‌آید از اواخر سال آینده تولید را با تیراژ کمی شروع می‌کنیم و می توانیم کم‌کم تیراژ را بالا ببریم.»

وی اظهار داشت: «همچنین اگر به خط عقاب‌افشان سر بزنید، ۱۵ دستگاه تولید شده است و بقیه هم براساس قرارداد شهرداری تهران، به محض این‌که پیش‌پرداخت را دریافت کنیم، کار اجرایی آن آغاز خواهد شد و تولید را افزایش خواهیم داد.»

۳ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.