آیا وزیر جدید صمت از مپنا می آید؟

وزیر جدید صمت
وزیر جدید صمت

با توجه به خالی ماندن جای فاطمی امین و استقبال رئیس جمهور از خودروهای برقی مپنا و نیاز کشور به توسعه و تولید خودروهایی بر پایه سوخت های غیر فسیلی این پرسش مطرح می شود که آیا وزیر جدید صمت از مپنا می آید؟

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، کرسی صدارت فاطمی امین فعلاً خالی مانده است و وزارت صمت با سرپرست اداره می شود. در این شرایط، گمانه زنی ها برای جانشینی وی آغاز و نام های متعددی مطرح شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

گزینه های مطرح برای سکان‌داری صمت کشور

رئیس فعلی سازمان توسعه تجارت، علیرضا پیمان پاک، اولین وزیر صمت در دولت احمدی نژاد، مهدی غضنفری، رئیس سازمان ملی استاندارد، مهدی اسلام پناه، سرپرست اسبق وزارت صمت، حسین مدرس خیابانی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، منوچهر منطقی، سمیعی نژاد با سابقه معاونت معدن وزارت صمت و مدیرعامل گروه صنعتی مپنا عباس علی آبادی از جدی ترین گزینه های برای تصدی این پست معرفی می شوند. البته مهدی نیاز سرپرست فعلی وزارت صمت نیز از دیگر گزینه های گرفتن این پست در کابینه سیزدهم است. البته از احمد قلعه بانی، جواد نجم الدین و رضا ویسه نیز نام برده می شود.

بازدید رئیسی از مپنا

در این شرایط بازدید رئیس جمهور از گروه صنعتی مپنا و نمایشگاه دستاوردهای این گروه در روز کارگر و استقبال و مورد توجه قرار گرفتن خودروهای برقی (اتوبوس برقی -محصول مشترک مپنا و شرکت اتوبوس سازی عقاب)، پیکاپ، سراتو، jac j4 ،jac E- sj1 و اسکای ول ET5) این گروه سمت و سوی جدید به گمانه زنی ها داده است.

رئیسی در این دیدار پس از توضیحات علی آبادی و شنیدن دلایل عدم توسعه این خودروها به سرعت واکنش نشان داد و سازمان استاندارد را مکلف کرد تا با مشخص کردن محدوده زمانی به سرعت شاخص های مورد نیاز را تهیه کنند.

برخی تعجب رئیس جمهور از هوای پاک پکن در کنار توانمندی های مپنا برای تولید خودروهای برقی، نقش این خودروها در کاهش مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوای شهرها را یک امتیاز ویژه برای مدیر عامل مپنا تلقی می کنند. براساس همین دلایل معتقد هستند که درصد شانس علی آبادی برای تصدی پست وزارت بیش تر شده است.

دیداری مشابه بدون لندکروز

در مقابل، برخی حضور رئیس جمهور در گروه مپنا را دلیلی بر شانس علی آبادی برای تصدی پست وزارت صمت نمی دانند، چراکه حسن روحانی نیز در سال آخر ریاست جمهوری اش از این کارخانه بازدید کرد. (همان دیداری که انتشار عکس لندکروز سواری اش با حاشیه های زیادی همراه شد. البته عکسی از خودروی حامل رئیس منتشر نشده است، اما به طور مسلم وی با محصولات تولید داخل تردد نمی کنند.) بنابراین دیدار از این گروه را دلیلی قانع کننده و یا دارای امتیاز برای معرفی به مجلس نمی دانند.

گزینه های وزارت در سکوت

در این میان، هیچ واکنشی مبنی بر تمایل افراد نام برده‌شده برای وزیر شدن نیز دیده نمی شود. با این حال، با توجه به دستاوردهایی که رئیس جمهور از مپنا دیده است، بعید نیست که شانس وی از برخی گزینه ها بیش تر باشد. با این حال، هیچ چیز هنوز مشخص نیست. ضمن این که، همیشه انتخاب مدیران ارشد، چه در وزارت صمت و چه در جاده مخصوص، همیشه با شگفتی همراه بوده است. بنابراین نزدیک شدن علی آبادی به میز خالی مانده فاطمی امین تنها یک گمانه زنی است.

۴.۴ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.