نگاه صنعت همچنان به سوی شرق ، خبری از غیر چینی ها نخواهد بود

صنعت خودرو ایران و چین
صنعت خودرو ایران و چین

سال ۱۴۰۱ با تمام فراز و نشیب هایش به پایان رسید. در این سال صنعت و بازار خودرو وضعیت جالبی نداشت، اما در سال ۱۴۰۲ وضعیت برای خودرو چگونه رقم می خورد؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

سالی که گذشت یکی از پر اتفاق ترین و پرحاشیه ترین سال های صنعت خودرو در تاریخ کشورمان بود. در سال ۱۴۰۱ انواع و اقسام عرضه خودرو را شاهد بودیم. قرعه کشی لاتاری‌مانند، بورس کالا، طرح حمایت از خانواده و مادران و طرح خودروهای فرسوده از جمله مدل های عرضه ای بودند که در سال گذشته انجام شدند. البته وزارت صمت در انتهای سال داستان ۱۴۰۱ را از این هم پیچیده تر کرد و مدل عرضه یکپارچه را جایگزین قرعه کشی نمود، که البته در معنا فرقی با قرعه کشی نداشت. یکی دیگر از مهم ترین اتفاقات خودرویی سال گذشته از سرگیری واردات خودرو بعد از ممنوعیت چند ساله بود که نخستین مرحله از عرضه وارداتی ها با عجیب ترین شکل ممکن آغاز شد، اما هنوز خبری از خودروهای وارداتی جدید در کف خیابان ها نیست.

صنعت خودرو ایران و چین
صنعت خودرو ایران و چین

با وجود این که در سال گذشته انواع و اقسام روش های عرضه را داشتیم و به ادعای وزارت صمت رشد تولید قابل توجهی در سال ۱۴۰۱ رقم خورده است، اما بازار خودرو هرگز آرام نشد و روزبه‌روز قیمت های صعودی را شاهد بودیم. بازار خودروی کشور در اواخر سال افزایش قیمت در شرایط رکود را داشت، اما به هرحال، قیمت ها در پایان سال تثبیت شدند و همین حالا هم که چند روز از سال جدید گذشته، قیمت های مدل های سال جدید بالاتر از قبل اعلام می شوند. همه این ها نشان می دهد اقدام های وزارت صمت اصلاً مؤثر نبوده است و بازار همچنان مسیر افزایشی خود را ادامه می دهد. در این شرایط، واردات در تعداد بالا می تواند در تثبیت بازار مؤثر باشد، اما شنیده ها حاکی از آن است که تأمین ارز، رویه های استاندارد و چالش های گمرکی باعث شده است روند واردات چندان سریع پیش نرود. در ادامه سعی می کنیم آن چه در سال جاری خواهیم دید را پیش بینی کنیم.

سبد مونتاژکاران چینی کامل تر می شود

شرایط سیاسی، اقتصادی و محدودیت های واردات باعث می شود شرکت ها در سال جدید همچنان مونتاژ چینی ها را با افزایش تیراژ ادامه دهند و محصولات چینی جدیدی هم اضافه کنند. این یعنی سهم مونتاژی های چینی در سال جدید از بازار ایران بیش تر هم خواهد شد و احتمالاً رکورد بیش ترین معرفی خودروهای چینی جدید را در سال ۱۴۰۲ خواهیم دید. این یعنی فعلاً خبری از مونتاژ و سرمایه گذاری مشترک با خودروسازان اروپایی در کار نخواهد بود و چینی ها جای پای خود را در بازار ایران محکم تر خواهند کرد. با روندی که در واردات خودرو می بینیم و این نکته که مونتاژکار خودش تبدیل به واردکننده شده است، پس قرار نیست خودروهای وارداتی آسیبی برای چینی های مونتاژی داشته باشند و عملاً فقط تنوع را در یک رده قیمتی بالاتر بیش تر خواهند کرد.

سهم بیش تر چین از استراتژیک ترین بخش صنعت خودروی ایران

صنعت خودرو ایران و چین
صنعت خودرو ایران و چین

عموم مردم خودرو و صنعت آن را با خودروهای سواری معمولی که در خیابان می بینند می سنجند، اما نباید فراموش کنید که استراتژیک ترین بخش صنعت خودروی ما رده خودروهای کار و تجاری (کامیون، کشنده و…) است. این بخش از آن جهت بسیار مهم است که تأثیر بسیار زیادی روی صنایع دیگر و تأمین مواد اولیه دارد. این بخش از بازار کشور در سال های پس از تحریم بسیار تشنه است و عرضه مناسبی در آن رقم نخورده و همین باعث شده است تعداد قابل توجهی از خودروهای از رده خارج را در این رده داشته باشیم. این فاصله عرضه و تقاضا باعث شده است شرکت های زیادی برنامه داشته باشند تا خودروهای کار و تجاری چینی را به بازار بیاورند. رشد نرخ ارز باعث شده است خرید این نوع خودروهای چینی بسیار به صرفه تر باشد و این یعنی، امسال نهایت عرضه خودروهای کار و تجاری چینی را در ایران خواهیم داشت. پس نفوذ چینی ها در این بخش استراتژیک صنعت ما بیش تر می شود و این موضوع تضمین کننده حضور آن ها در آینده هم خواهد بود.

عمده واردات خودرو از چین خواهد بود

صنعت خودرو ایران و چین
صنعت خودرو ایران و چین

اگرچه تا امروز بحث جدی حضور برندهای اروپایی، کره ای و ژاپنی برای واردات مطرح بوده است، اما می دانیم عمده واردات از کشور چین انجام خواهد شد. بحث تحریم های سفت و سخت از یک طرف و چالش های تأمین ارز و انتقال پول از طرف دیگر باعث می شود در نهایت تعداد وارداتی های غیر چینی چندان چشمگیر نباشد. این نکته یعنی در سال های اخیر شرایط ما به گونه ای شده است که برای ساماندهی به به بازار خودرو مجبوریم به واردات خودروی چینی تن دهیم. فراموش نکنیم ما در کشوری زندگی می کنیم که روزگاری خودروهای روز دنیا در آن مونتاژ می شدند، اما حالا بازار ما تشنه واردات خودروسازی نوپای چین شده است.

در این گزارش سعی کردیم پیش بینی نسبی از روند صنعت خودرو در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم. تمام المان ها نشان می دهند سهم چینی ها در سال جدید از تمام بخش های خودروی ایران بیش تر خواهد شد. این که چینی ها در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته اند قابل انکار نیست، اما یادمان باشد بهترین های چین به ایران نیامده اند و نمی آیند. همچنین نباید فراموش کرد که اتکا به چین نمی تواند باعث رشد صنعت خودروی کشور شود و برای رشد در صنعت مدرن امروز باید ارتباط همه جانبه با تمام دنیا داشت.

۳.۹ امتیاز از ۱۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.