خواب خطوط تولید و احتمال تأخیر تحویل خودروهای سامانه یکپارچه

تحویل خودروهای سامانه یکپارچه
تحویل خودروهای سامانه یکپارچه

اخیراً اخباری شنیده شد مبنی بر این که خطوط تولید برخی خودروهای پرتیراژ مختل شده و به دلیل کمبود قطعه تولید برخی از این خودروها متوقف شده است، موضوعی که ممکن است تحویل خودروهای به فروش رفته در سامانه یکپارچه فروش خودرو را به تأخیر بیاندازد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش اسب بخار، اخبار اخیر از ایران خودرو نشان می داد که در پی کسری قطعه، خطوط تولید برخی از خودروهای این شرکت به صورت نیمه تعطیل درآمده و میزان خودروهای تولیدشده نسبت به قبل افت شدیدی داشته است.

این در حالی است که در سال های گذشته بارها شاهد آن بوده ایم که مسائلی مانند نبود قطعات مختلف و یا کمبود ارز موجب شده است تولید خودرو در کشور با مشکلاتی همراه شود. اکنون نیز شرایط تغییر چندانی نکرده و موانع تولید همچنان پابرجاست، با این تفاوت که تولید خودروسازان تا بیش از یک سال آینده به صورت پیش فروش در سامانه یکپارچه فروش خودرو به فروش رسیده است.

ناگفته نماند که پیش از این که خودروسازان دولتی و بزرگ کشور با مشکل کمبود قطعه روبه‌رو شوند، بارها مسئله کمبود قطعه گریبان خودروسازان خصوصی را گرفته بود،؛ اما اکنون موضوع بیش از پیش جدی شده و کار تا جایی پیش رفته است که برخی از خطوط ایران خودرو متوقف شده اند.

منشأ مشکل کمبود قطعه در خودروسازی

مسئله اصلی این است که در سال های گذشته تأمین ارز صنعت خودرو برای واردات قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی همیشه با موانعی همراه بوده است و این موضوع در کنار مشکلات تولید قطعه سازان داخلی به دلایل مختلف از قبیل کمبود نقدینگی، موانع تأمین سرمایه در گردش و نوسان نرخ ارز و شکاف عمیق ایجادشده بین نرخ ارز آزاد و نرخ سامانه سنا و نیما، موجب شده است کمبود قطعه به یکی از مهم ترین تهدیدات صنعت خودروسازی بدل شود.

این در حالی است که بنا به دستور ریاست جمهوری، مبنی بر عدم تولید خودروهای ناقص، دیگر ایران خودرو و سایپا خودروهای با کمبود قطعه و به اصطلاح ناقص را تولید نمی کنند و اینک اگر موضوع کمبود قطعه جدی شود، خط تولید یا تیراژ را کاهی می دهد و یا این که به طور کلی متوقف می شود.

فروش سامانه ای و کمبود قطعه

در این بین، سامانه فروش یکپارچه خودرو تقریباً تمام تولیدات خودروسازان را تا پایان سال آینده به فروش رسانده است و با شرایط کمبود قطعه می توان این انتظار را داشت که تحویل ها با مشکل مواجه شوند. در این بین باید اشاره کرد که پیش از این نیز خبرهایی از خودروسازان به گوش می رسید که برای تحویل به موقع تعهدات باید با تمام ظرفیت تولید کنند و اگر در تابستان با قطعی برق یا گاز رو به رو شوند، امکان تحویل به موقع تعهدات وجود نخواهد داشت.

البته موضوع دیگری نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ وزارت صمت که با سامانه یکپارچه فروش خودرو قول حذف قرعه کشی را داده بود، به سادگی خلف وعده کرد و شاهد آن بودیم که برای بسیاری از ثبت نام کنندگان وضعیت عدم تخصیص اتفاق افتاد و این متقاضیان نتوانستند در سامانه یکپارچه نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.

تأخیر در تحویل به ضرر چه کسی تمام می شود؟

همه این شرایط حکایت از آن دارد که تحویل به موقع تعهدهای ایجادشده توسط سامانه یکپارچه فروش برای خودروسازان، برای این شرکت ها ساده نیست و موانع بسیاری برای این کار وجود دارد، بماند که خودروسازان نیز از تأخیر در تحویل ناراضی نخواهند بود و در نهایت می توانند با تکیه بر این موضوع، بازار را تشنه تر از پیش کنند و شرایط را برای افزایش قیمت و افزایش سود دلالی آماده سازند.

دولت هم که بار دیگر با یک وعده عمل نشده، احتمالاً پس از جذب نقدینگی مورد نیاز خود توسط سامانه یکپارچه فروش خودرو، تقصیر را به گردن دیگران خواهد انداخت و در این بین، تنها مردم می مانند که برای خرید خودرو باید یک سال و شاید بیش تر صبر کنند و در نهایت نیز خودرویی تحویل بگیرند که نه از کیفیت و استاندارد قابل توجهی برخوردار است و نه با قیمت عادلانه ای به فروش رسیده است. ساختاری که در نهایت، هم به نفع دولت خواهد بود و برایش درآمد ایجاد خواهد کرد و هم به نفع خودروسازان و دلالان، اما در این بین، یک طرف هم مال و زمان خود را از دست می دهد و در نهایت نیز به محصول مطلوب دست پیدا نمی کند، که این نقش را مردم بر عهده دارند و از زوایای مختلف جریان ایجادشده در بازار خودرو متضرر می شوند.

۴.۳ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.