مدیریت کاذب تقاضای انباشته در بازار خودرو

تقاضای انباشته در بازار خودرو
تقاضای انباشته در بازار خودرو

مدیر سامانه یکپارچه در حالی از ظرفیت مازاد خودروهای وارداتی و امکان ثبت نام صحبت کرده است که به نظر می رسد این روش تنها برای مدیریت کاذب تقاضای انباشته در بازار خودرو باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پس از ثبت نام برای خودروهای وارداتی در اسفند سال ۱۴۰۱، حدود ۸ ماه طول کشید تا اولین فروش این خودروها آغاز شود. در این مدت، طولانی شدن و همچنین مشخص شدن سهم چینی ها در واردات، باعث ریزش ۷۵ درصدی ثبت نام کنندگان این خودروها شد و در نهایت، ۳۳ هزار نفر از خرید خودروهای وارداتی با مدیریت وزارت صمت منصرف نشدند.

بنابراین با آغاز فروش خودروهای وارداتی، اولویت به افرادی داده شد که انتظار و بلاتکلیفی را تحمل کرده بودند، اما گویا به رغم نیاز و عطش بازار، آن چنان که انتظار می رفته است، مردم استقبال نکرده اند. در غیاب شفافیت دقیق در اطلاع رسانی به نظر می رسد خودروهای چینی در انتظار غیر چینی ها بدون مشتری مانده اند.

استفاده از ظرفیت خالی

در همین زمینه، مدیر سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی گفته است: «با توجه به ظرفیت مازاد خودروهای وارداتی، به زودی عرضه این خودروها به متقاضیان جدید که تاکنون در سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند، آغاز می‌شود.»

تقدسی با بیان این که بعد از ثبت‌نام و پایش اطلاعات ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه عرضه یکپارچه خودروهای وارداتی، ۳۳ هزار نفر در نوبت تحویل خودروهای وارداتی قرار گرفتند، افزوده است: «از ابتدای امسال تاکنون چند بار عرضه در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی انجام شده است و تعدادی از این ۳۳ هزار نفر که در نوبت تحویل خودرو قرار داشتند، نسبت به انتخاب خودرو و واریز وجه اقدام کرده‌اند.»

وی اضافه کرده است: «اما با وجود چند بار عرضه، تعدادی از خودروهای وارداتی بدون تقاضا مانده‌ و مشتری نداشته‌اند. بنابراین مقرر شد تا شرایطی فراهم شود که طی دو هفته آینده این ظرفیت مازاد به متقاضیان جدید عرضه شود.»

به گفته مدیر سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، متقاضیانی که قبلاً در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی ثبت‌نام نکرده‌اند، اما متقاضی خرید خودروی وارداتی هستند، می‌توانند با آغاز عرضه جدید در سامانه نسبت به انتخاب خودرو و واریز وجه اقدام کنند.

تقدسی تأکید کرده است: «بنابراین دیگر نیازی نیست که متقاضی خرید خودروی وارداتی مانند نوبت اول ثبت‌نام که در اسفندماه سال گذشته بود، مبلغی را نزد بانک بلوکه کند، بلکه با توجه به ظرفیت مازاد، خودروهای مازاد در سامانه بارگذاری می‌شوند و متقاضیان خرید این خودرو با مراجعه به سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی می‌توانند خودروی موردنظر خود را انتخاب و نسبت به واریز وجه اقدام کنند.»

وی  اضافه کرده است: «البته در این مرحله از عرضه متقاضیانی که قبلاً در سامانه ثبت نام کرده بودند و در نوبت تحویل خودرو قرار داشته‌‌اند، اما تاکنون اقدامی برای انتخاب خودرو و واریز وجه نکرده‌اند، در صورت تمایل می‌توانند نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.»

بازی روانی ۵۰۰ میلیون تومانی

بنا به گفته متولی فروش سامانه ای خودروهای وارداتی، فضا برای بسیاری از افراد باز شده است، اما واقعیت این است که خودروهای وارداتی که چینی ها در آن سهم اکثریت را کسب کرده اند، برخلاف انتظار بوده است. بنابراین بازی روانی ۵۰۰ میلیون تومانی برای زمینه سازی آسان نشان دادن و امکان پذیر شدن خرید خودروهای وارداتی در دستور کار قرار گرفته است.

این در حالی است که طولانی و فرسایشی شدن روند عرضه و تحویل این خودروها و همچنین عدم تحقق وعده های وزارت صمت باعث شده است بسیاری از خریداران واقعی اعتمادی به تحویل های به موقع نداشته باشند. البته وزارت صمت گفته است تا پایان سال ۶۰ هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد. همچنین به گفته وزیر صمت مقرر شده است تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی برقی وارد شود، یعنی در مجموع، ۱۶۰ هزار خودرو تا پایان سال باید از مبادی ورودی وارد و به بازار تزریق شود.

اما براساس آخرین آمار، تا انتهای آبان ماه سال جاری کم تر از ۵ هزار دستگاه خودروی وارداتی از گمرک ترخیص شده است، بنابراین حتا در واردات و تحویل ۳۳ هزار دستگاه به متقاضیان وفادار سامانه شک و تردید وجود دارد. پس به نظر می رسد برای این که بتوانند فشار بار تقاضا را کاهش بدهند، این اقدام را در دستور کار قرار داده اند. به بیان ساده تر، استفاده از ظرفیت مازاد تیری در تاریکی برای باز کردن فضای فروش خودروهای سامانه ای است. روشی که به طرز مبهم و اعجاب آوری وزارت صمت اصرار به ادامه کار آن دارد.

عدم تکمیل ظرفیت درست در شرایطی که حداقل بیش از یک و نیم میلیون تقاضای انباشته در بازار وجود دارد به روشنی بیان می کند که وزارت صمت در حالی که اصرار دارد نقش معاونت فروش تمام شرکت ها را ایفا کند، نمی تواند فروشنده خوبی باشد. هر چند بنا به گفته برخی کارشناسان انتظار برای ورود خودروهای غیر چینی هم می تواند یکی دیگر از دلایل عدم تمایل به خرید و خالی ماندن ظرفیت ها قلمداد شود، اما اگر امکان فروش برای واردکنندگان فراهم بود، باز هم وضعیت به شکل امروز باقی می مانند.

نکته دیگر این است که به نظر با توجه به نزدیک شدن به ماه های پایانی سال و گرم شدن احتمالی بازار خرید و فروش، متولی خودرویی کشور سعی دارد با روشی مشابه وزیر سابق صمت، اقدام به جمع آوری و خروجی حداکثری تقاضا از بازار شود. روشی که می دانند مانند سابق جواب نخواهد داد و به همین علت اقدام به ساده سازی آن کرده اند، اما نتیجه صبر و انتظار برخلاف خواسته خریداران از آب درآمد. بنابراین باید دید که آیا این بار استفاده از حربه تکراری آسان شده می تواند منجر به مدیریت کاذب تقاضای انباشته شود یا بازار خودرو باید در انتظار حوادث دیگری باشد.

۳.۵ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.