نگاهی به دنا پلاس توربوشارژر جدید + مشخصات

دنا پلاس توربوشارژر CNG جدید
دنا پلاس توربوشارژر CNG جدید

به تازگی شرکت ایپکو اعلام کرده است که پیشرانه جدیدی را برای خانواده دنا در نظر گرفته و می خواهد تا نسخه توربوشارژر دوگانه سوز TC7 پلاس را بر روی دنا پلاس جدید نصب کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، در سال ۱۳۹۸ شاهد بودیم که شرکت ایپکو پیشرانه توربو CNG خود را بر روی سورن نصب کرد و اعلام نمود که بزودی این پیشرانه بر روی محصولات ایران خودرو عرضه خواهد شد. حال خبرهای رسیده حاکی از آن است که دنا پلاس اولین میزبان این پیشرانه بوده و بزودی این خودرو وارد بازار می شود. دنا پلاس توربوشارژر CNG و جدید به پیشرانه TC7 پلاس مجهز است که این پیشرانه نمونه ارتقا یافته EF7 توربو به حساب می آید. سامانه توربو در TC7 پلاس تغییر کرده و از سامانه زمان بندی متغییر سوپاپ های دوگانه و پمپ روغن معغییر در آن استفاده شده است. این تغییرات باعث شده تا TC7 پلاس قدرت استاندارد ۱۷۰ تا ۱۷۵ اسب بخار را با گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر داشته باشد. همچنین در حالت پایه گاز سوز، دنا پلاس توربو CNG می تواند ۱۶۷ تا ۱۷۳ اسب بخار را با گشتاوری در بازه ۲۴۰ تا ۲۴۵ نیوتن متر تولید نماید. سامانه توربو این خودرو بر مبنای گاز طراحی شده و برای همین حداکثر بازدهی در آن دیده می شود.

سیاست ایپکو در معرفی سورن توربو CNG این است که مشتریان به جای خرید خودروهای دوگانه سوز معمولی و یا بنزینی، محصولی را با قابلیت اصلی گاز سوز بودن خریداری نمایند و حال قرار است تا این ساختار بر روی خانواده دنا پلاس نصب شود. برای همین دنا پلاس توربو CNG و جدید محفظه گاز ۱۲۰ کیلوگرمی دارد و این مخزن در کف صندوق عقب و بخش زاپاس خودرو نصب شده است. این کار باعث شده تا فضای مفید و قابل استفاده این محصول ایران خودرو و ایپکو در شرایط خوب و مناسبی قرار بگیرد. همچنین قرار است که با توجه به بازخورد و نیاز مشتریان، به جای لاستیک زاپاس بزرگ از لاستیک کوچک یا کیت پنچر گیری در این خودرو استفاده شود.

به گفته مهندسان ایپکو و ایران خودرو، خانواده دنا پلاس و سورن پلاس توربو CNG در آینده به باک بنزینی ۱۰ لیتری مجهز می شوند و نسخه نهایی آن با مخزن گاز بزرگتر و فضای صندوق بهتر به مشتریان تحویل داده می شود. در اصل قابلیت استفاده از بنزین اولویت دوم دنا پلاس توربو CNG است و فعالیت اصلی پیشرانه این خودروها با گاز طبیعی انجام می شود.

این خودروها می توانند با مخزن گاز فعلی نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر مسافت را بپیمایند. همچنین با اصلاحات انجام شده بر روی پیشرانه ۱٫۷ لیتری توربو این خودروها، مصرف بنزین آن ها حدود ۱ لیتر نسبت به نمونه های قبلی کاهش پیدا کرده و از سویی در مصرف گاز بهینه تر از خودروهای دوگانه سوز مشابه عمل می کنند. سورن توربو CNG و دنا پلاس توربوشارژر CNG با پیشرانه TC7 پلاس تنها ۱۲۰ گرم دی اکسید کربن را در هر ۱۰۰ کیلومتر تولید می کنند و توانسته اند تا استاندارد آلایندگی یورو ۶ را به دست آورند.

سیاست های ایران خودرو بر این است که دنا پلاس توربوشارژر CNG و جدید سال جاری به بازار بیاید و با مزیت صرفه جویی در هزینه های سوخت بازار خود را به دست آورد. به گفته برخی مدیران ایپکو و ایران خودرو، قیمت این محصول تفاوت بسیار ناچیزی با نمونه بنزینی دارد و تا حد زیادی استهلاک آن از خودروهای دوگانه سوز قبلی پایینتر است. قابلیت رسیدن به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کمتر از ۹٫۸ ثانیه و حداکثر سرعت فراتر از ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت از ویژگی های دنا پلاس توربو شارژر CNG در حالت گازسوز است.

به احتمال زیاد در نمونه نهایی دنا پلاس توربوشارژر CNG و جدید به امکانات زیر مجهز است:

ترمزهای جلو و عقب دیسکی

جعبه دنده ۶ سرعته دستی

ترمز ABS-EBD-BA

نمایشگر لمسی

تهویه اتوماتیک

کروز کنترل

بلوتوث

صندلی های جلوی برقی

چراغ روشنایی روز

رینگ های آلومینیومی تراش خورده

غربیلک فرمان چرمی

فرمان کمکی برقی

کامپیوتر سفر و پیمایش

چهار کیسه هوا

دوربین و سنسور پارک عقب

سانروف

و…

پایگاه خبری اسب بخار

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.