گزارش های غلط به حاجی ها ؛ یکی از هزاران آفت صنعت خودرو

احتکار در انبار خودروسازان
احتکار در انبار خودروسازان

دیروز، شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ویدیویی با موضوع احتکار در انبار یکی از خودروسازان بزرگ کشور در فضای مجازی وایرال شد که آن را می توان مصداق بی اطلاعی و موج سواری دانست. در واقع، ارائه این نوع گزارش های غلط را به حاجی ها می توان یکی از هزار آفت صنعت خودروسازی کشور نیز به شمار آورد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در ابتدای هفته ویدیویی از انبار یکی از خودروسازان منتشر شد، در این ویدیو، که تلاش شده است به دور از چشم نیروهای حراستی تصویربرداری شود، دو سرنشین این خودرو با گشت و گذار در این انبار غیر از صدور حکم احتکار و تکرار واژه بی‌چاره مردم، به این نتیجه می رسند که خودروسازان درباره زیان و ورشکستگی خود دروغ می گویند؛ آن ها این خودروها را احتکار کرده اند تا گران تر بفروشند.

این موضوع بلافاصله با واکنش و توضیحات شرکت مزبور همراه شد. ضمن این که، پلیس امنیت اقتصادی نیز به سرعت به ماجرا ورود کرد. به گفته سردار حسین رحیمی: «برخی شهروندان در تماس با سامانه تلفنی پلیس امنیت اقتصادی، از دپوی تعداد زیادی خودرو در پارکینگ یکی از شرکت‌های مطرح خودروسازی کشور خبر داده‌اند.» به گفته وی: «رسیدگی به این موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفته است.» رحیمی تأکید کرده است: «طبق بررسی کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی، مشخص شد ۱۴ هزار دستگاه محصول در پارکینگ موردنظر نگهداری می‌شود.»

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با اشاره به این که در بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد تعدادی از این خودروها پیش‌فروش و پلاک شده‌اند و تعدادی دیگر مراحل تحویل به مشتریان را سپری می‌کنند، گفت: «همچنین با ورود کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی، موضوع واگذاری خودروها به مشتریان شتاب بیش تری گرفته است.»

او افزود: «در پیگیری این پرونده مشخص شد احتکار و دپوی خودرو در این پارکینگ صورت نگرفته است و نگهداری خودروهای موجود، به دلیل وجود برخی ضوابط نام‌نویسی از سوی این شرکت اعلام شده است.» رحیمی تأکید کرد: «نظارت پلیس بر این فضاها و همچنین پیگیری گزارش‌های مردمی در اولویت پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ قرار دارد. دپوی خودرو در پارکینگ‌های خودروسازان و حساسیت عمومی به آن، موضوع جدیدی نیست و در این سال‌ها چندین بار تصاویری از محصولات دپویی ایران خودرو و سایپا در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها منتشر شده است. هر چند خودروسازان معمولاً دپوی عمدی محصولات‌شان را رد کرده‌اند، اما شواهد و قرائن نشان داده است گاهی در راستای فروش محصولات‌شان با قیمت‌های بالاتر (قیمت‌های اصلاح‌شده توسط قیمت‌گذار) دست به دپوی عمدی زده‌اند. با‌ این حال، اصل ماجرای پارک خودرو در پارکینگ خودروسازان به‌خودی‌خود موضوع عجیبی نیست و الزاماً معنی دپوی عمدی را نمی‌دهد.»

البته همزمان شدن این توضیحات و خبر داغ تغییر مدیرعامل سایپا تا حدی این خبر را تحت تأثیر خود قرار داد، اما همان طور که این گزارش اولین نبوده است، آخرین نیز نخواهد بود. چندی پیش نیز موضوع احتکار به محل نزاع و اختلاف نظر شدید خودروسازان و شواری رقابت بدل شده بود. اختلافی که با ورود مراجع ذی صلاح به پایان رسید و دیگر کسی راجع به آن حرفی نزد و مانند داستان شاسی بلندهای مجلسی کسی پی آن را نگرفت.

به نظر می رسد علت تکرار این گونه حوادث و انتشار گزارش های غلط را باید در همین عدم برخوردها و به اصطلاح عامیانه «زیرسبیلی ردکردن»ها دید. به عنوان مثال، اگر در همان قضیه اختلاف احتکار که با انواع تهت ها میان طرفین نزاع نیز همراه شده بود، تکلیف به درستی مشخص می شد، امروز باز هم شاهد گزارش های غلط نمی شدیم. در واقع، روشن شدن ابعاد ماجرا نیز به نظر چندان سخت و سنگین و پیچیده هم نیست. یک نهاد درست یا غلط، خودروسازان را متهم به احتکار برای گران فروشی کرد. پس از بررسی ها و تحقیقات مشخص شد احتکاری در کار نبوده است. اگر پس از رفع ابهام و اتهام این نهاد با هر شأن و شخصیتی که دارد، مؤاخذه و بازخواست می شد، دفعه بعد افراد با دقت و مستندات درست و اصولی گزارش های به ظاهر دلسوز مردم می دادند.

این گزارش ها از یک سو، بیش تر اعصاب مردم را تا مشخص شدن درست یا غلط بودنش به هم می ریزد و ازسوی دیگر، رفته رفته این نوع گزارشگران را به چوپان دروغگو بدل می کند. شاید این ویدیو در فضای مجازی با سرعت زیاد دست به دست شده و بازدیدهای زیادی هم گرفته باشد. شاید در برخی مواقع نیز این گونه اقدامات از سوی خودروسازان انجام شده باشد، اما این رفتارهای نسنجیده و شتاب‌زده واقعاً دردی از دردهای این صنعت را دوا خواهد کرد؟ آیا این نوع گزارش ها تا به حال در تصمیم گیری های خودرویی سال های اخیر دخیل نبوده است؟ آیا واقعاً بخشی از کارگزاران حکومتی با همین سهل انگاری وظایف خود را انجام می دهند؟ لطفاً به حاجی ها گزارش های غلط ندهید، خودروسازی کشور به اندازه کافی با مشکلات و مصائب خود درگیر و دست به گریبان است، اما این نوع حاشیه سازی ها می تواند مانند تیغ دو دم عمل کند، هم افکار منفی بیش تری علیه خودروسازان ایجاد کند و هم خدای نکرده، این گزارش ها ناخواسته مبنای تصمیم گیری ها شود.

۳.۷ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.