انحلال ساپکو و سازه گستر رسماً کلید خورد / پیرمحمدی قائم مقام خطیبی شد

انحلال ساپکو و سازه گستر رسماً کلید خورد / پیرمحمدی قائم مقام خطیبی شد
انحلال ساپکو و سازه گستر رسماً کلید خورد / پیرمحمدی قائم مقام خطیبی شد

با انتصاب مدیرعامل ساپکو، عادل پیر محمدی به سمت قائم مقامی مدیرعامل ایران خودرو در امور پروژه ها و پیگیری های ویژه، انحلال ساپکو ایران خودرو و سازه گستر سایپا رسماً کلید خورد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، از اواخر شب گذشته (یکشنبه ۱۵ آبان ماه) خبری مبنی بر عزل و برکناری عادل پیر محمدی، مدیرعامل ساپکو در فضای مجازی منتشر شد. این خبر با توجه به زمان انتشار با ابهامات، شایعات و پرسش های زیادی همراه شد. چرا که هفته گذشته و طی روزهای برگزاری نمایشگاه قطعه سازی وی در تمام روزهای این نمایشگاه حضور داشت. گفتار و رفتار پیرمحمدی نیز هیچ نشانی از این رفتن ناگهانی نداشت. ولی عدم حضور مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، در این نمایشگاه سرآغاز گمانه زنی های بسیار زیادی شد. برخی از این گمانه زنی ها این عزل را ناشی از اختلاف وی با مدیرعامل ایران خودرو بیان می کردند. برخی وی را وجه المصالحه مجلس و وزیر صمت برای عدم استیضاح می دانستند. یعنی اینکه نمایندگان با وزیر صمت بر سر تغییر مدیرعامل ساپکو با فرد مورد نظر آن ها و ماندگاری فاطمی امین در سمت وزارت، معامله کرده اند و حالا وزیر، خطبیی را مجبور به این کار کرده است. برخی معتقد بودند از آن جا که گاهی مواقع پیرمحمدی به عنوان گزینه ای برای مدیرعاملی ایران خودرو مطرح بوده است، خطیبی خواسته با این کار خطر را از خود دور کند. خلاصه اینکه طی ساعاتی که این خبر منتشر شد، انواع و اقسام تحلیل ها با نظرات و سمت های مختلف برای پیرمحمدی درنظر گرفته می شد. مانند اینکه عادل پیر محمدی که سابقه مدیریت و همکاری با سه مدیرعامل ایران خودرو را در کارنامه دارد، به مدیریت دفتر چین آبی پوشان منصوب شده است. با این حال تمام این گمانه زنی ها در حد همان حدس و گمان ماندند و هم اکنون پیرمحمدی به سمت قائم مقامی مدیر عامل در امور پروژه ها و پیگیری های خاص منصوب شده است.

از سوی دیگر به نظر می رسد که با رفتن پیرمحمدی از ساپکو، پروژه انحلال این شرکت و سازه گستر سایپا طبق دستور وزیرصمت رسماً کلید خورده است. این انحلال یکی از برنامه های فاطمی امین برای تصحیح و اصلاح رابطه زنجیره تامین و خودروسازان است. چرا که از یک سو معتقد هستند که این شرکت ها به جای پرداختن به مباحث طراحی و مهندسی بنا به مقتضیات زمان و شرایط بعداز تحریم، بیشتر به امور بازرگانی مشغول شده و از کار اصلی بازمانده بودند. از سوی دیگر همیشه و همواره شایعات زیادی پیرامون این شرکت ها وجود داشت. شایعاتی که بیشتر حول و حوش حضور مافیا و لابی و حمایت قطعه سازان از مدیری خاص حکایت می کرد. اینکه این قطعه ساز است که به اجبار یا رایزنی و روابط پشت پرده خودروساز را مجبور به استفاده از قطعه ای خاص با قیمتی اعلام شده می کند. یا اینکه با استفاده از ابزارهایی مانند ساپکو و سازه گستر افراد مدنظر را با حمایت خاص وارد هیات مدیر غول های جاده مخصوص می کنند؛ و شایعاتی از این قیبل همواره مانند اجل معلق بالای سر این شرکت ها و در پی آن ها خودروسازان وجود داشت. به همین دلیل بود هر یک از مدیران عامل که به کرسی ریاست می نشست، مهر تبانی با یک سری از قطعه سازان و جریانات خاص بر پیشانی اش می نشست. حالا به نظر می رسد که از یک با آغاز پروژه انحلال تمام این شایعات از بین خواهد رفت و از سوی دیگر خودروسازان چابک تر به فعالیت خواهند پرداخت و در عمل ارتباط مستقیمی میان زنجیره تامین و با تولیدکنندگان برقرار خواهد شد.

به بیان ساده عادل پیرمحمدی عزل نشده است، بلکه به نظر می رسد مدیرعامل ایران خودرو با انتصاب وی در سمت قائم مقامی سعی کرده است که امور مربوط به انحلال را از طریق دیگری پیش ببرد و از تجربه مدیرعامل سابق ساپکو در فضای دیگر استفاده کند.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.